۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۰۴۳۸۵
رییس سازمان حج و زیارت:

حجاج حداکثر بهره معنوی را از سفر حج ببرند

حجاج حداکثر بهره معنوی را از سفر حج ببرند
رشیدیان گفت: با توجه به مغتنم دانستن ایام حج، حجاج باید در این سفر معنوی از حاشیه ها بپرهیزند و به اصول معنوی خود بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش آموزشی آیین نمادین حج که در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد گفت: ضمن تبریک ایام مبارک شعبانیه و سیل غمی که در بطن جامعه صورت گرفته، حجاج باید بدانند حج واجب سفری متفاوت برای انسان ها و زیارت خانه خدا در طول عمر است.

وی ادامه داد: اینکه یک فرد بتواند تاریخ اسلام را در مهبط وحی تجربه کند و در طول این مدت بهره مند از محسنات و فضای معنوی آن شود خود یک موهبت الهی است.

رشیدیان با اشاره به برخی مقررات و قوانین مورد نیاز حجاج خاطرنشان کرد: در سازمان حج و زیارت که یک سازمان برنامه ریز و متکفل برنامه های حجاج است، تلاش شده با تشکیل کارگروه ها و تشکیلات آسیب شناسی به مشکلات سال های گذشته رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: این تلاش ها در راستای اصلاح و با هماهنگی حجاج و کاروان ها و سازمان و نهاد های مربوطه امکان پذیر است.

رشیدیان گفت: مسلما انجام مناسک صحیح و بهره وری از فرصت حج محتاج هماهنگی ها و تعامل و سعه صدر است.

وی در ادامه اشارات به قوانین موجود در کشور عربستان ادامه داد: با توجه به تغییر نرخ ارز یکی از موضوعات مهم امسال کاهش هزینه های سفر بود که با هماهنگی های صورت گرفته سازمان حج و حوزه نمایندگی ولی فقیه از نرخ معهود به قیمت ارز ۷۰۰۰ تومان رسید‌.

رشیدیان مطرح کرد: در موضوع مسکن در مکه مکرمه و مدینه منوره مشکلی نیست و تمام هماهنگی های لازم انجام شده است تا زائران گرامی استفاده لازم را برده و دغدغه نداشته باشند.

استاد دانشگاه با توجه به سیاست های متفاوت بین الملل گفت: به دلیل مشکلات ارتباطی و سیاست های بین الملل مطمئنا مشکلاتی وجود دارد و در حوزه موضوع پشتیبانی و تدارک با توجه به زمان اندک و مناسک متعددی که در این رویداد وجود دارد انجام شد.

رشیدیان با اشاره به اهمیت تغذیه و شرایط جغرافیایی منطقه ای عربستان ابراز کرد: با توجه قوانین و ضوابط عربستان ما در حوزه تغذیه پخت و پز متمرکز خواهیم داشت و با توجه به مسائلی که در موضوع پروازی داشتیم و مشکلاتی که در این زمینه موجود بود همه و همه اصلاح شد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز تدارکاتی اندیشیده شده است، یکی از مطالب مهمی که در حج مطرح است موضوع قربانی است که نباید به برخی مسائل حساسیت بیش از حد داشت چون این سفر یک سفر جمعی است و تعاملات اجتماعی در این سفر بسیار مهم است.

استاد دانشگاه گفت: یکی از نکات مهم، مسائل حلق و نظافت است که باید حجاج محترم توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: مسائل و قوانین مقررات کشور عربستان در برخی موضوعات به شدت سختگیری هایی وجود دارد که باید تعامل کرد.

رشیدیان اشاره کرد: در این سفر پیش بینی این است که ۳۵ روز انجام شود، اما معلق بر تعاملات و مذاکرات با طرف سعودی است.

وی تاکید کرد: حضور شما در جلسات کاروان ها بسیار مهم است، اما قرار گرفتن در کاروان و دانستنی های شما در این سفر موجب ارتقای روند پیشرفت است.

استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ما نماینده یک ملت بزرگ و عمل کننده به ثقلین هستیم و باید مبادرت بیش از پیش به مسائل معنوی این سفر داشته و از امور حاشیه ای پرهیز کنیم./۸۱۱/پ202/ب1

محرمی محرمی
ارسال نظرات