۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۰۵۱۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تبلیغ دین را سبک نشماریم

تبلیغ دین را سبک نشماریم
استاد حوزه و دانشگاه تبلیغ را عرصه ای مهم و حیاتی عنوان و تأکید کرد که سختی و حساسیت تبلیغ در شرایط بد فعلی جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دوچندان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در آخرین روز از سلسله همایش های طلیعه رمضان که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که عرصه تبلیغ عرصه بی نظیر و مهمی است، اظهار داشت: حضرت آیت الله نوری همدانی می فرمودند که منبر رفتن از مرجعیت هم سخت تر است، به همین جهت در هر زمان منبری به نام انگشت شمار داشته ایم و حضرت آیت الله سیستانی نیز در جلسه ای می فرمودند که دین مردم از همین منبرها است.

وی افزود: کار تبلیغ نباید سبک شمرده شود، همچنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «بهترین مردم کسانی هستند که مردم را به سوی خدا دعوت کرده و بندگان را پیش خدا محبوبیت ایجاد کنند»، این همان است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و ارزش تبلیغ دین را بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: منبر و تبلیغ کار مشکلی است به ویژه در زمانی که شرایط سیاسی و اقتصادی  و فرهنگی جامعه در بدترین زمان ممکن است، امسال کار بسیار سخت تر است چراکه مردم در سختی و مشقت فراوانی هستند ولی هنوز مجالس و منابر را برپا نگاه داشته اند.

وی با بیان این که اخلاص در امر تبلیغ و نافذ بودن کلام های بسیار تأثیر گذار است، گفت: منبر اول باید روی خودمان تأثیر بگذارد تا بتواند در مردم نیز اثر گذار باشد، اگر خودمان اهل انفاق نیستیم و این مسأله را به صورت یک فیلم تبلیغ کنیم اثری ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: بین سخنران و سخنگو و مدرس تفاوت وجود دارد، یک نفر سخنی را نقل می کند و مدرس هم مطلبی را تدریس می کند، ولی سخنران چند هدف را دنبال می کند؛ اولا سخنران تلاش می کند که سطح معارف و معلومات مردم را بالابیارود و از تکرار مکررات بپرهیزد، ثانیا سخنران به دنبال اقناع اندیشه یا تقویت مبانی اعتقادی مردم است و ثالثا سخنران به دنبال تحریک احساس است و چهارم که در منبر خیلی مهم است بحث رفتار سازی است، رفتار سازی این است که یک عمل و رفتار صالح را در مردم فرهنگ سازی کنی.

وی با اشاره به عناصر شش گانه تبلیغ تصریح کرد: این شش عنصر مبلغ، مخاطب، فضای تبلیغی، موضوع، محتوا و شیوه القا و چینش است؛ از این شش عنصر پنج مورد تحت تأثیر مخاطب است که می تواند موضوع و محتوا وشیوه بیان را معین کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با تأکید بر این که استفاده از مطالب تاریخی، قرآنی و تفسیری در منابر اهمیت زیادی دارد، گفت: ما سه قسم تاریخ داریم، یک قسم تاریخ نقلی است که در مطالعه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) لازم است، دوم تاریخ تحلیلی است که شما در آن به عنوان مثال قیام امام حسین(ع) را تحلیل می کنید که بنده این قسم را بیشتر پیشنهاد می کنم و سوم تاریخ تطبیقی است که نمونه آن تطبیق قضایای فعلی مثل برجام با قضایای تاریخی است که البته برخی با آن مخالف هستند و کار بسیار مشکلی است.

وی افزود: در ارتباط با تفسیر قرآن نیز تلاش کنید که همیشه از آیات عذاب یا آیات رحمت برای مردم نگویید، بلکه در تفسیر آیات قرآن مسیر عدالت را پیش گرفته و دین را برای مردم سخت جلوه ندهید؛ هرچند اباحی گری و بی مبالاتی نیز در دین پذیرفته شده نیست./1330/ج

ارسال نظرات