۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۱۶۱
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛

احکام تخصصی آشپزی و دندانپزشکی در ماه رمضان

احکام تخصصی آشپزی و دندانپزشکی در ماه رمضان
کارشناس دینی گفت: اگر چشیدن غذا و انجام خدمات دندانپزشکی موجب رسیدن غذا و مواد دندانپزشکی به حلق نشود، روزه صحیح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی حرم مطهر بانوی کریمه اهل‌بیت، به بررسی موارد مرسوم و مورد سؤال مکلفان در صحت داشتن یا نداشتن روزه پرداخت و اظهار داشت: اهداء خون و حجامت اگر باعث ضعف روزه‌دار نشود از منظر شریعت مقدس مانعی برای روزه نخواهد داشت.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه انجام آزمایش خون و سونوگرافی را نیز از موارد مجاز برای روزه‌دار برشمرد و گفت: اگر غذا از معده روزه‌دار به حلق برگردد برای آن دو حالت متصور است؛ اول آنکه این موضوع غیرعمدی باشد در چنین حالتی اگر غذای برگشته شده از دهان تخلیه و دهان شستشو شود مبطل روزه نخواهد بود.

وی ادامه داد‌: اگر کسی عمداً استفراغ کند و یا غذا را از معده خود به حلق برگرداند روزه او باطل خواهد بود حتی اگر آن را مجدد فرو ندهد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این که استفاده از شیاف جامد برای روزه مانعی ندارد، ابراز داشت: استفاده از قطره‌های چشم، گوش و بینی (که هر سه به حلق راه دارند) اگر به حلق نرسد و روزه‌دار مراقبت کند که از حلق فرو نرود مبطل روزه نخواهد بود.

حجت‌الاسلام وحید پور گفت: اگر روزه‌دار بخواهد در طول روز مسواک کند؛ درصورتی‌که مراقب باشد ماده خمیردندان به حلق نرسد روزه او صحیح است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در ادامه به بیان یکی از احکام روزه‌داران مشغول به حرفه آشپزی پرداخت و ابراز داشت: چشیدن غذا به هر دلیلی اگر با مراقبت باشد که به حلق نرسد مانعی برای روزه ایجاد نخواهد کرد و روزه صحیح است.

حجت‌الاسلام وحید پور در پایان با اشاره به احکام روزه برای امور دندانپزشکی گفت: کشیدن، پر کردن و سایر امور مربوط به دندان‌پزشکی درصورتی‌که از ورود آب، خون و مواد مورداستفاده در دندانپزشکی به حلق جلوگیری شود اشکالی ندارد./837/ج

ارسال نظرات