۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۰۶۴۴۰
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مطرح کرد؛

موارد مصرف انفاق از منظر قرآن کریم

موارد مصرف انفاق از منظر قرآن کریم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موارد مصرف زکات از منظر قرآن کریم والدین و ارحام را در مرحله نخست دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم با اشاره به آیه 214 سوره بقره گفت: در این آیه خطاب به پیامبراکرم(ص) گفته می شود از تو در زمینه موارد زکات سؤال خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کریم می گوید هر خیری که می توانید انفاق کنید؛ برخی گمان می کنند که انفاق فقط در زمینه مسائل مادی است در حالی که دایره انفاق گسترده است و حتی اگر شخصی زمانی را برای راهنمایی فردی اختصاص دهد یا در خرید خانه به فرد دیگری مشاوره دهد انفاق محسوب می شود.

وی در ادامه به موارد مصرف زکات اشاره کرد و گفت: قرآن کریم می گوید در مرحله نخست انفاق، والدین قرار دارند و پس از آن ارحام؛ منظور از ارحام خویشاوندان نسبی است و این که گفته می شود صله ارحام، مراد آن، همان خویشاوندان نسبی است.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در پاسخ به نامه حسین بن روح نوبختی می نویسد صدقه فردی که در میان ارحام او فقیر باشد مورد قبول واقع نخواهد شد مگر این که صدقه را به ارحام فقیر دهد؛ پیامبراکرم(ص) می فرماید بهترین صدقه به ارحامی است که با شما دشمنی می کنند.

وی ادامه داد: قرآن کریم می گوید انفاق به والدین، ارحام و اقربین را حتی در زمان وصیت فراموش نکنید؛ در حالی که والدین و اقربین از وارثین هستند که مفسران می گویند این توصیه به دلیل این است که اگر مشکلات وراث به قدری بود که ارث آنها را بر طرف نکرد، این وصیت بتواند مقداری مشکلات آنها را کاهش دهد./1324/

مصطفی رستمی
ارسال نظرات