۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۲
کد خبر: ۶۰۶۴۹۷
امام جمعه بندر امام:

سلط علمی و بیان آراء دقیق مزیت تخصص گرایی است

سلط علمی و بیان آراء دقیق مزیت تخصص گرایی است
حجت الاسلام تابش سلطه علمی بیشتر و بیان آراء دقیق و تسلط بر موضوعات را مزیت‌های تخصص گرایی برشمرد.
حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندرامام، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه اسلام و فقه اسلامی یک مجموعه جامع دربرگیرنده همه زوایای زندگی است، عنوان داشت: یک سری احکام کلی بصورت اصول راهبردی فقه اسلامی هستند، اما با توجه به نیاز‌های مکلفین و شرایط متغیر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی شاهد تغییر در موضوعات یا پیدایش موضوعات جدید هستیم.

امام جمعه بندر امام ادامه داد: به علت موضوعات و احکام متعدد امکان جامعیت فقهی برای بسیاری از افراد نیست؛ از این رو بحث تخصص در علوم مختلف باید پیگیری شود ضمن اینکه کار تخصصی از دقت نظر بیشتری برخوردار است چرا که موضوع جزئی‌تر و بر ابعاد مختلف آن تسلط بیشتری وجود دارد.

متولی مدرسه امام خمینی (ره) بندرامام افزود: سلطه علمی بیشتر و بیان آراء دقیق‌تر دیگر مزیت تخصصی بودن است از سوی دیگر تکلیف مردم بصورت شفاف و روشن بیان می‌شود البته جزئی نگری زیاده از حد ممکن است سبب آسیب پذیری شود.

حجت الاسلام تابش با بیان اینکه بسیاری از احکام اسلامی تعبدی است، گفت: نمی‌توان با استناد به برخی قرائن و شواهد جزئی حکم شرعی را استنباط کرد؛ چرا که تطبیق حکم کلی بر موارد جزئی بسیار سخت و ممکن است معصیت‌هایی ایجاد شود یا اینکه تخصص کافی برای همه افراد نباشد.

وی با اشاره به تفاوت در اختلاف نظر با نزاع عنوان داشت: اختلاف نظر یعنی فتوا و یا تئوری طرفین با استناد به مبانی علمی صحیح (نقلی، قرآنی و عقلی) که هر کدام با تخصص خودشان به نظریاتی رسیدند و با تبادل فکری گاهی به نتیجه می‌رسند و یا نمی‌رسند که به واقع اختلاف نظر زمینه ساز تبادلات فکری و مباحثه است.

امام جمعه بندرامام گفت: لجاجت در جایی است که شاهد لجاجت و سماجت و خودخواهی باشیم و به هیچ وجه کشف حقیقت مقصود نیست و حتی دو طرف برای نظر یک دیگر حرمتی قائل نمی‌شوند. /۹۴۵۶/ت303/ق
حاتم شرفی
ارسال نظرات