۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۰۷۳۴۸
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع:

سازش با نظام سلطه خروج از اعتدال حسنی است

سازش با نظام سلطه خروج از اعتدال حسنی است
کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) در توصیف عقلانیت حسنی، گفت: سازش با نظام سلطه در شرایط کنونی نقطه مقابل اعتدال حسنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع امروز در برنامه سحرگهان حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کریمه اهل‌بیت برگزار شد به بررسی اوصاف و ویژگی‌های امام حسن علیه‌السلام پرداخت و اظهار داشت: عقلانیت یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های امام حسن علیه‌السلام است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان این‌که انسان عاقل محور مرکزی حقیقت اعتدال است، گفت: رسول اکرم(ص) در توصیف حقیقت عقلانیت فرمودند که «لَوْ کانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکانَ عَلِیاً وَ لَوْ کانَ الْعًقلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ؛ اگر حلم و بردباری تمثل پیدا می‌کرد، تجسم پیدا می‌کرد، بنا به‌صورت یک مردی دیده شود، امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌شد، اگر بنا بود عقل صورت عینی پیدا کند و بشود آن را نشان داد، امام حسن علیه‌السلام پدیدار می‌شد.»

کارشناس معارفی حرم مطهر صلح امام حسن علیه‌السلام را هوشمندانه‌ترین تصمیم تاریخ اسلام دانست و ابراز داشت: تقابل با نظام سلطه ممکن است هزینه‌هایی به دنبال داشته باشد، اما هزینه سازش با او خیلی بیشتر است؛ بر این اساس مقاومت در چنین شرایطی عقلانیت و اعتدال حسنی است.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع اخلاق نیکو را از دیگر ویژگی‌های امام حسن علیه‌السلام دانست و اظهار داشت: امام حتی در بخشش و احساس هم حدود اخلاق معیار الهی را به اطرافیان می‌آموختند تا جایی که همواره از میزان درخواست (نیازمند) خیلی بیشتر به او می‌بخشید و شرایطی را فراهم می‌آوردند تا نیازمندان احساس شرمساری نکنند.

وی ادخال سرور را از آثار اخلاق نیکو توصیف کرد و گفت: باید توجه داشت که سرور در مقابل معنای هم‌وغم است؛ بر این اساس ادخال سرور و شاد کردن قلب مؤمن با برگزاری جشن شادی میسور نخواهد شد و چنین اقدامی در آخرین مرتبه چنین رسالتی قرار دارد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها  ادامه داد: مرتفع کردن نیاز مؤمن حقیقت ادخال سرور است.

حجت‌الاسلام مهدی ارفع در پایان به حکمتی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امام علی علیه‌السلام در حکمتی شیرین در توصیف نقش و جایگاه زن در زندگی مشترک فرموده‌اند«إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ؛ زن همانند گل‌بهاری ظریف است، زن قهرمان سختی‌ها(کار پیشه زندگی) نیست»./837/پ202/ب1

ارسال نظرات