۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۶۱۰۵۵۷
پژوهشگر آینده پژوهی تبلیغی:

نظام تبلیغ دین دچار تغییر و تحولات جدی شده است

نظام تبلیغ دین دچار تغییر و تحولات جدی شده است
حجت الاسلام کوهی با بیان اینکه تبلیغ دین در عصر کنونی با سال های قبل تفاوت بسیاری کرده است به تغییر و تحول نظام تبلیغ دین اشاره و بر لزوم استقبال از این تحولات تأکید کرد.

حجت الاسلام احمد کوهی پژوهشگر آینده پژوهشی تبلیغی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این سؤال که ویژگی های نظام تبلیغ دینی چیست؟ اظهار داشت: شما هم مثل بسیاری دیگر از کسانی که از تبلیغ دین می پرسند، سؤال از شاخصه هایی که می تواند نشان دهنده کارآمدی تبلیغ دین باشد و سؤال از راهکارهایی کردید که تبلیغ دین را اثربخش می کنند.

وی افزود: اما سؤال من این است که کارآمدی و اثربخشی تبلیغ دین در چه زمانی مد نظر ما است؟ و ما چگونه  می توانیم درباره اثربخشی و کارآمدی تبلیغ دین سخن بگوییم؟ و اینکه از کجا می توانیم به این مطلب دست پیدا کنیم؟ مساله مهمی که باید به آن توجه کنیم آن است که تبلیغ دین در یک مرحله تغییری واقع شده است.

پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان این که بسیاری از فاکتورها و مواردی که در نظام تبلیغ دین وجود دارد در حال تغییر و تحول است، گفت: واقع شدن ما در یک پیچ تاریخی، سبب شده است تا بسیاری از مواردی که تا به حال به عنوان روش های تبلیغ موفق ارزیابی می شده اند، به چالش برخورند و اعتبار خود را از دست بدهند.

وی اضافه کرد: ابزارها و روش هایی که مبلغان باید به آن ها مجهز باشند و از آن ها استفاده کنند، تغیییر کرده است و به همین ترتیب مهارت هایی که مبلغ دین باید از آن ها برخوردار باشد، عوض شده است؛ مبلغین مسیرهای موفقیت جدیدی را برای خود تعریف می کنند و دائما به دنبال الگوهای نوینی هستند که بتوانند در شرایط روز با تبعیت از آن ها، موفقیت تبلیغ خود را تضمین کنند با اینکه تضمینی در کار نیست.

حجت الاسلام کوهی تصریح کرد: اگر تا پیش از این هنگامی که واژه تبلیغ را می شنیدیم، به یاد طلبه ای معمم در جاده ای خاکی در راه رسیدن به روستا می افتادیم و یا هم او که در حال خارج شدن از روستا است و مردم روستا به بدرقه ای او آمده اند و هر کدام هدیه ای از محصول خانه و باغ خود به او داده اند؛ اما با شهری شدن بیش از نیمی از جمعیت کشور، باید به یاد طلبه یا طلبه هایی بیفتیم که در شهر در حال تکاپو و تلاش برای یافتن راه هایی نو و جذاب برای جلب توجه مردمی که در انبوه پیام های تبلیغاتی و فرهنگی غرق شده اند، بیافتیم.

وی تبلیغ دین را امری متغیر و در حال تحول عنوان و تأکید کرد: واقعیت ثابت این است که تبلیغ دین در حال تغییر است و در حال تغییر خواهد بود که گریزی از آن نیست؛ ما سر خود را نمی توانیم در برف فرو بریم بلکه باید با آن کنار بیاییم؛ بلکه حتی بالاتر باید به استقبال او برویم و آن را در آغوش بگیریم و با او دوست شویم.

این کارشناس عرصه تبلیغ در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال اثرگذاری بر آینده هستیم، قدم اول دوستی با او و با تغییرات و تحولات او است و اما در مورد بحث همیشگی راهکارهای اثربخشی نیز باید بگوییم که این همان سؤال نهایی است ولی از کلاس اول باید به آن پاسخ دهیم؛ نکته مهم درباره اثربخشی، پیش از سوال از راهکارهای آن، پرسش از معنا و مفهوم اثربخشی در زمانه پیش رو است که خود نیامند بحث و بررسی جدی دارد./1330/ج

ارسال نظرات