۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۱۴۰۱۳
رئیس جامعةالمصطفی واحد مشهد:

انحصار تألیف آثار به زبان فارسی مهم ترین آسیب مراکز پژوهشی است

انحصار تألیف آثار به زبان فارسی مهم ترین آسیب مراکز پژوهشی است
حجت‌الاسلام صالح با بیان این که بسیاری از مخاطبان معارف اهل بیت در خارج از ایران هستند تألیف آثار به زبان فارسی را مهم ترین آسیب مراکز پژوهشی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، کنفرانس بین‌المللی «دین، معنویت و کیفیت زندگی» با حضور شماری از نخبگان، فرهیختگان، پژوهشگران و اهل قلم، به همت جامعةالمصطفی و با همکاری مراکز علمی و فرهنگی، در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ محمدرضا صالح، رئیس جامعةالمصطفی واحد مشهد در این کنفرانس بیان کرد: بیش از پانصد مقاله با عناوین مختلف و کاربردی به این کنفرانس فرستاده شده است که باید با هم‌اندیشی دیگر مراکز مرتبط، بخش‌‌هایی از این مقالات انتخاب و به زبان‌های دیگر ترجمه شود.

وی گفت: از آسیب‌های جدی مراکز پژوهشی کشور، انحصار تألیف معارف ارزشمند مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به عنوان نیاز ضروری جامعه بشری امروز به زبان فارسی است، در حالی این معارف به عنوان نیاز ضروری جامعه بشری امروز است و صدهامیلیون نفر مخاطب ما در خارج کشور، نیازمند مباحث نو و جدید هستند، ولی اینها در حصار و زندان زبان فارسی حبس شده‌اند و امروز برای انجام این رسالت مهم لازم است بخشی از طلاب و دانشجویان، آموختن زبان‌های پرمخاطب جهان را به صورت جدی دنبال کنند.

رئیس جامعة‌المصطفی واحد مشهد ادامه داد: در دنیای امروز، بحث کیفیت زندگی بسیار مهم است. حتی آیین‌های غیرابراهیمی، مؤسسات مختلفی در حوزه هنر و کیفیت زندگی راه‌اندازی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام صالح با اشاره به این که امروزه بیشتر ارائه مطالب به نسل جدید، در قالب کیفیت زندگی و زندگی برتر است و همه مردم به دنبال زندگی برتر هستند، یادآور شد: می‌توانیم دین را در این قالب با همان محتوا ارائه دهیم؛ باید پیام دین را در ابعاد فردی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، خانوادگی، سیاسی، محیط ‌زیست، اقتصاد و ابعاد دیگری مانند تربیت جسمانی به جهان ارائه کنیم.

رئیس جامعة‌ المصطفی واحد مشهد اظهار داشت: باید دین را در ساحت گسترده‌ای که از ویژگی‌های اسلام و هر دین تمدن‌ساز است، ارائه دهیم. خوشبختانه، در مقالات، ساحت وسیعی از دین مورد توجه قرار گرفته است و فقط دین از نظر اخلاقی، عبادی و معنوی مورد توجه نیست، چون نیاز بشر فراتر از این است.

حجت‌الاسلام صالح، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروزه در دنیا بحث معنویت، که مبتنی بر رضایت نفس است و گاه به آرامش معنا می‌شود، بسیار مطرح می‌گردد، ولی آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد. در اسلام، معنویت دینی، مبتنی بر حقیقت عالم است و وظیفه داریم نفس خود را اصلاح و پاکسازی کنیم و این، فرق معنویت دینی و غیردینی است. وقتی انسان به چنین درجه‌ای برسد و توحیدمحور شود، اگر مهندس و استاد شد، در کار خود اخلاص دارد و این معنویت همه چیز را در زندگی فرد استاندارد می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی واحد مشهد شاخص‌های معنویت دینی را بسیار گسترده دانست و با تأکید بر این که باید شاخص‌ها و نشانگرهای معنویت دینی را بشناسیم و مطالعه کنیم، گفت: نخستین شاخصه معنویت دینی، توحیدگرایی است؛ معنویتی که از اتصال به خالق این جهان برخیزد، از روح حق و نورانیت به دست می‌آید. نگرش توحیدی، انسان‌ساز است، زندگی بشر را متحول می‌کند، فرد را از شهرت‌طلبی دور می‌کند، تشویش‌ها را از بین ‌می‌برد، اختلافات درونی جامعه را کاهش می‌دهد و ایجاد آرامش می‌کند و در کیفیت زندگی تأثیر مستقیم دارد.

وی دومین شاخصه را دانایی‌محور بودن معنویت در اسلام ذکر کرد و بیان داشت: اندیشه‌ورزی و عقلانیت یکی از ویژگی‌های تمدن‌ساز است؛ از این رو، معنویتی که براساس بینش روشن، شناخت و عقلانیت باشد، قابلیت تمدن‌سازی دارد. براساس این، انسان برخوردار از اندیشه، تعقل و معنویت می‌تواند برای خود و جامعه نقش‌آفرینی کند.

حجت‌الاسلام صالح شاخصه سوم معنویت را عدالت‌محور بودن عنوان کرد و گفت: بسیاری از معنویت‌ها، که امروز در جهان، ظاهر آنها مردم را جذب می‌کند، اصول بسیار محدودی دارند و فرد به دنبال زندگی شخصی و آرامش درونی خویش است، ولی معنویت عدالت‌محور در اسلام، به دنبال اقامه حق و دفع باطل است. عدالت در اسلام، به ویژه مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) همواره خود را نشان داده است و امام حسین(ع) برای عدالت، جان، مال و اهل‌بیتشان را حتی فرزند شش ماهه خود را از دست دادند و به شعار عدالت پایبند بودند.

رئیس جامعةالمصطفی واحد مشهد، در پایان، معنویت اخلاق‌محور را شاخصه چهارم معنویت دینی برشمرد و تصریح کرد: در سراسر قرآن آمده است: و عملوا الصالحات. مسلمان واقعی کسی است که آزارش به دیگران نرسد و از زبان و قلمش در امان باشند. معنویتی که ما پرچم‌دار آن هستیم، خیرخواهی، آسایش، مهربانی و... را به همراه دارد./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات