۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۱۶۱۲۰
جمع زیبا و دقیق نقش های همسری، مادری و اجتماعی؛

یادداشت خانم زهرا چرمی درباره کتاب «خانم مربی»

یادداشت خانم زهرا چرمی درباره کتاب «خانم مربی»
باتوجه به اینکه کار تربیتی به ریزبینی و معرفت صحیح و عمیق نیاز دارد، ولی متأسفانه گاهی شاهد کارهای کلیشه‌ای و بعضاً تزئینی به جای تربیت هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این نوشته به یادداشت کوتاه خانم زهرا چرمی؛ معاون خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان زنجان درباره کتاب «خانم مربی» پرداخته ایم.

بنا به حیطه فعالیتم در امور فرهنگی و تربیتی نام کتاب «خانم مربی» خیلی جذبم کرد. در اولین فرصت تهیه کردم و باوجود مشغله زیاد ان را در کمتر از دوروز یا بهتر است بگویم، سرجمع در چندساعت خواندم. بعضی از خطوط را بار‌ها و بار‌ها خواندم و نکات تربیتی و مهم آن را علامت گذاری کردم. بعضی قسمت‌ها که در محیط کارم لازم داشتم، حاشیه نویسی و معادل‌سازی کردم و تطبیق به روز. شاید عده‌ای بگویند، زمانه عوض شده و سرعت تغییر روحیه و شرایط نوجوان به قدری است که هر روز باید به روز باشیم و روش‌های جدید یاد بگیریم و شیوه‌های این کتاب بیشتر به اوایل انقلاب و دهه‌های شصت، هفتاد و هشتاد برمی‌گردد. بله، این نگاه کاملاً درست است، ولی به نظرم وقتی کاری بر اساس اصول و مبنای صحیح باشد، برای همیشه می‌تواند الگوی خوبی باشد.

از این منظر، کتاب «خانم مربی» به کوشش مرضیه ذاکری، کتابی بسیار پُرمحتوا و حاوی نکات عمیق و دقیق تربیتی و دینی، سبک زندگی خانوادگی صحیح، حفظ ارزش‌های انقلاب، نقش محوری مادر در تربیت نسل نه تنها در محدوده خانواده، بلکه استمرار این سبک تربیت بهه همت فرزندان در اجتماع، و بررسی تغییر و تحولات وضعیت مربیان پرورشی در سال‌های متمادی است و در نهایت، در این کتاب جمع زیبا و دقیقی از نقش‌های همسری، مادری و اجتماعی را از یک خانم فعال اجتماعی شاهد هستیم.

باتوجه به اینکه کار تربیتی به ریزبینی و معرفت صحیح و عمیق نیاز دارد، ولی متأسفانه گاهی شاهد کار‌های کلیشه‌ای و بعضاً تزئینی به جای تربیت هستیم و فهم الگو و تجربیات تربیتی دقیق این بانوی مجاهد راهگشا و راهنمای بسیاری از مربیان خواهد بود؛ لذا بنا به اهمیت این سبک خاطره‌نگاری باارزش که در نوع خود بدیع و جذاب است و با توجه به حوزه فعالیتمان، مطالعه این کتاب باارزش را به همه همکاران، دوستان و مربیان عزیز توصیه می‌کنم.

از لحاظ حُبّ تشکیلاتی انجمنی هم باید این کتاب را خواند؛ چون نقش انجمن اسلامی دانش آموزان و تآثیرش در مدارس مخصوصاً در دهه اول انقلاب، خیلی جذاب و جالب بود. /۹۲۵/ن ۶۰۳/ش
ارسال نظرات