۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۶۱۹۴۱۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

منفعل شدن در برابر طاغوت نتیجه ولایت گریزی است

منفعل شدن در برابر طاغوت نتیجه ولایت گریزی است
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه استقلال داشتن را ثمره تربیت ولایی و دینی دانست و گفت: منفعل شدن در برابر طاغوت نتیجه ولایت گریزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، امروز در حسینیه مرحوم آیت الله حق شناس گفت: زمانی که خداوند هنگام آفرینش انسان می فرماید: از روح خود به او دمیدم؛ مقصود آن است که خداوند برخی ویژگی های الهی خود را در وجود انسان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند هدف خلقت انسان است، ادامه داد: برای اینکه انسان بتواند مقرب درگاه الهی شود باید به خداوند شباهت پیدا کند تا این اتصال محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان موجودی ممکن و محدود است، ابراز کرد: وجود مقدس پروردگار ذاتی نامحدود و نامتناهی است؛ انسان برای شبیه شدن به پروردگار می تواند برخی صفات حضرت حق را در وجود خود تثبیت و تقویت کند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ستارالعیوب بودن را یکی از صفات الهی برشمرد و گفت: توصیه شده انسان عیوب دیگران را مخفی کند اگر کسی چنین صفتی را در وجود خود پرورش و تقویت کند تا حدودی شبیه به خداوند می شود.

وی یکی دیگر از صفات الهی را استقلال بیان کرد و اظهار داشت: سوره توحید، سوره ای است که استقلال الهی را بیان می کند، کسی به راحتی میل استقلال داشتن را از دست نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: انسان استقلال خود را باید در برابر تمامی انسان ها حفظ کند و با همه وجود به خداوند و اولیای الهی وابسته باشد اما متاسفانه بسیاری از انسان ها برعکس این مهم عمل کرده و در برابر اولیای الهی اظهار استقلال می کنند و در مقابل طاغوت منفعل می شوند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه مهمترین نقش ولایت را مستقل بار آوردن انسان ها بیان کرد و گفت: ولایت به راحتی می توانند استقلال انسان ها را مصادره کند اما هرگز دست به این کار نمی زند تا مردم مستقل بار بیایند؛ گاهی اوقات والدین به خاطر افراط در محبت کردن استقلال را از فرزندان می گیرند.

وی افزود: خداوند تا زمانی که انسان عبد نشود به او استقلال عنایت نمی کند؛ گوهر مرکزی عبودیت، ربوبیت است زیرا خداوند می خواهد انسان را تا بالاترین مقام انسانی برساند. انسان تنها باید در مقابل ولی الهی وابسته باشد تا بتواند به استقلال واقعی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه استقلال داشتن از صفات الهی است، گفت: طاغوت با استفاده از رعب و وحشت و تطمیع، انسان ها را به بردگی می کشاند و استقلال را از آنان سلب می کند در حالی که ولایت الهی به مردم فرصت می دهد تا حق و باطل را با بینش و بصیرت تشخیص دهند تا براساس عقل طاغوت را کنار زده و استقلال را برای خود انتخاب کنند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در پایان خاطرنشان کرد: خداوند این استقلال را در ذات انسان قرار داده تا بتواند شبیه به خداوند شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات