۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۱۹۵۰۸
حجت الاسلام مکارم:

تهذیب به زمان و مکان خاصی نیاز ندارد

تهذیب به زمان و مکان خاصی نیاز ندارد
حجت الاسلام مکارم با اشاره به ضرورت تهذیب نفس، گفت: مسائل باید به گونه ای مطرح شود که تهذیب برای جوانان یک امر دست نیافتنی تلقی نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام غلامعلی مکارم، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جمع عزاداران حسینی مسجد امام حسین(ع) خمینی شهر با اشاره به شرایط پیچیده عصر حاضر، گفت: در دوران پیچیده ای زندگی می کنیم و باید به گونه ای زندگی کنیم که همه انسانها از زندگی و ابعاد آن بهره مند شوند،  در دوران کنونی اگر صحبتی از تهذیب به میان آید، جوان امروزی آن  را سخت و دست نیافتنی  می‌پندارد.

وی خانواده های قدیم و زندگی های آنان را بسته خواند و ادامه داد: در گذشته زندگی ها محدود بود و خانواده ها همبستگی محکمی با یکدیگر داشتند؛ اما در دوران مدرن تمام وابستگی ها را قطع شده وا نسان به مؤسسات گوناگون متصل شده است، دسترسی به نقاط مختلف دنیای امروز آسان است.

حجت الاسلام  مکارم تاکید کرد: با وجود دلایل مطرح شده در بحث تهذیب به یک‌ پیچیدگی‌هایی می رسیم که جوان امروزی از شنیدنش فراری است وتصور می کند باید آیت الله بهجت شود تا تهذیب را درک کند.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه با بیان دو مسأله بباید مسائل فردی و انقلابی درست شود، تصریح کرد: اولین مساله اینکه رابطه انسان با خدا بر چه اساسی شکل می گیرد؟ رابطه یک تحکم ‌و تسلیم است و باید در برابر حکم الهی تسلیم شویم ؟ جواب این است که رابطه انسان با خدا باید بر پایه عقل صورت بگیرد و این عقلانیت تا آنجاست که پیامبران با خدا بارها گفت‌وگو کرده اند و آیات آن در قرآن کریم وجود دارد.

وی مسأله دوم را رابطه بین دنیا و آخرت مطرح کرد و افزود: باید هر جامعه ای علاوه بر احترام گذاشتن به قشر زحمت کش به سرمایه گذاران و سرمایه داران جامعه نیز احترام بگذارد. وقتی فعالیت اقتصادی مجاهدت محسوب می شود بحثهایی را نیز به دنبال دارد و اینگونه مسائل باید روشن و شفاف شود نه اینکه در ذهن ها فکر فقر را پرورش دهیم که ثروت انسان را از تهذیب باز می دارد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اساسا تهذیب و تزکیه نفس متن قرآن کریم است و اصل تهذیب به خود انسان باز می‌گردد و طبق آیات الهی نفسی که تزکیه شود رستگار می شود، عارفان در بحث تهذیب تحلی و تخلی را بیان کردند که با اجرای این دو روح انسان به تجلی برسد و به جایی نرسیم که خودمان را فراموش کنیم  تهذیب در هرشرایطی ممکن است و انجام آن زمان و مکان خاصی نیاز ندارد، مهم است که لحظه به لحظه مراقب تهذیب باشیم./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات