۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۶۲۲۵۷۰

حمایت ستاد اربعین از فعالیت مشترک پژوهشی با دانشگاه‌های عراق

حمایت ستاد اربعین از فعالیت مشترک پژوهشی با دانشگاه‌های عراق
معاون فرهنگی ستاد اربعین مراسم اربعین را تمدن ساز خواند و گفت: این ستاد آماده حمایت مراکز حوزوی و دانشگاهی در فعالیت‌های پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «همایش بزرگ اربعین و فرصت‌های تبلیغی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور و حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه امام رضا علیهم السلام، در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین احمدی، معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور نیز به نقش طلاب و روحانیان در مراسم اربعین اشاره و تأکید کرد: کشور عراق دارای آئین، فرهنگ و رسوم خاصی است، بنابراین زائران اربعین باید با فرهنگ و ادبیات میزبان خودشان آشنا باشند و در این راستا روشنگری طلاب و روحانیت بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: برخی از مفاهیم و کارهای فرهنگی که در کشور ایران برای مردم آشنا است و مطرح کردن آن در مراسم و همایش ها بسیار مناسب و مطلوب است، ممکن است در کشور عراق مطلوب نباشد و حتی مشکلاتی را به وجود آورد؛ زیرا در آنجا برخی از گروه های انحرافی و فرقه ها به دنبال یارگیری از زائران هستند.

معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور، مراسم اربعین را تمدن ساز خواند و گفت: تفاهم نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های عراق بسته شده است، اما کار شاخصی صورت نگرفته است، بنابراین اگر مراکز حوزوی و دانشگاهی قصد داشته باشند کارهای مشترک پژوهشی در موضوعات مختلف داشته باشند، ستاد اربعین از آن استقبال می کند و زمینه را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به شعار مراسم اربعین امسال ابراز داشت: شعار «الحسین یجمعنا و الحسین یرفعنا» در راستای انسجام اجتماعی مسلمانان و اشتراک ملت اسلام انتخاب شده است، از این‌رو زائران اربعین نیز سعی کنند به دنبال اشتراکات و تقویت وحدت باشند و از تفرقه و اختلاف دوری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به دیدار 1100 نفر از موکب داران عراقی با رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: پیرو درخواست مکرر موکب داران عراقی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، این مراسم فراهم شد که بازتاب گسترده ای داشت، در این جلسه رهبری معظم بر تقویت مرجعیت عراق و تکریم مردم عراق به عنوان میزبان تأکید کردند، این که حس میزبانی نباید از این مردم سلب شود.

وی تصریح کرد: زائران حسینی از گروه‌های انحرافی دوری کنند، برای ارتباط بهتر با فرهنگ مردم عراق و استفاده معنوی از فضای اربعین، از کتاب‌های راهنما و نشانه شناسی میزبان استفاده کنند، همچنین رعایت نکاتی همانند احترام به قوانین و حاکمیت عراق، حفظ کرامت، تشکر، هدیه دادن و عدم توهین به برخی از اختلافات فرهنگی می تواند به معنویت و استفاده بیشتر از حقیقت اربعین کمک کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به نقش زیارت اربعین در انسجام اجتماعی مسلمانان اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین در قالب راهپیمایی عظیم بیست میلیونی و انسجام اجتماعی مسلمانان، مقدمه حکومت مهدوی علیه السلام است.

وی همایش میلیونی اربعین را کنشی معطوف به هدف الهی خواند و تصریح کرد: راهپیمایی اربعین شعار "خدا زنده است" را احیا کرد و مبانی‌ فکری جامعه شناسی سکولار از قبیل «لئو اشتراوس» و نیچه را زیر سؤال برد.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی، مراسم اربعین را احیاگر شعار امر به معروف و نهی از منکر دانست و تأکید کرد: مهمترین هدف امام حسین علیه السلام در قیام عاشورا زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است؛ بدین جهت شهید مطهری «امر به معروف و نهی از منکر» را اصل اصیل اسلام می دانستند؛ بنابراین اگر بنا باشد این اصل در جامعه پیاده شود نیاز به مقدماتی همچون انسجام اجتماعی و علقه میان افراد جامعه دارد.

وی افزود: هیچ کسی از امر و نهی پدر و مادر نسبت به فرزندش ناراحت نمی شود، زیرا میان آنها علقه و انسجام خانوادگی و اجتماعی برقرار است، از این‌ جهت مراسم اربعین زمینه ساز این انسجام و علقه در میان جامعه است، تا از احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه استقبال شود.

رییس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به بایکوت خبری و رسانه ای مراسم اربعین از سوی رسانه های استکباری اشاره کرد و گفت: چرا رسانه ها هر کارناول و حرکتی در دنیا را نشان می دهند؛ اما حرکت بیست میلیونی مسلمانان در اربعین را بایکوت می کنند؛ بنابراین در مقابل آن هر کسی که بتواند در این حرکت عظیم و زمینه ساز حکومت مهدوی، سهم بیشتری ایفا کند و مؤثرتر باشد، حتما در حکومت حضرت نیز سهم بیشتری خواهد داشت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات