۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۲۵۶۳۶
رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه تهران:

طلاب در انتخاب موضوع پایان نامه ها به فرمایشات عمیق اهل بیت توجه کنند

طلاب در انتخاب موضوع پایان نامه ها به فرمایشات عمیق اهل بیت توجه کنند
آیت الله رشاد با بیان اینکه انسان عالم حلیم است، گفت: طلاب در انتخاب موضوع پایان نامه ها به فرمایشات عمیق و دقیق اهل بیت(ع) توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه تهران، امروز پیش از آغاز درس خارج در مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به فرازی از کلام امیرمؤمنان علی(ع)، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند اگر طبعا حلیم و شکیبا نیستی تظاهر به حلم و شکیبایی کن، چرا که کم هستند کسانی که خود را در ظاهر شبیه به قومی کنند و در باطن در زمره آنان قرار نگیرند.

وی ادامه داد: حضرت در این بیان اشاره به اثرات تمرین و تلقین در روان انسان دارند به همین خاطر است که فرمودند حتی اگر فضیلت و حالت شکیبایی و صبر در تو درونی و طبیعی نباشد سعی کن به صورت تصنعی و تمرینی شکیبا باشی یعنی علی رغم میل قلبی و طبعی صبوری پیشه کن چرا که کمن هستند آن کسانی که خود را به قومی شبیه کنند اما از آنان نشوند.

آیت الله رشاد به قاعده کلی تشبه که منجر به ملحق شدن می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: این یک قاعده کلی است که هر کسی خود را به قوم یا گروهی شبیه کرد لاجرم در زمره آنها قرار خواهد گرفت، این قاعده کلی در همه امور مثبت و منفی جاری است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه التزام به فضائل سبب می شود انجام آن برای انسان آسان شود، ابراز داشت: انسان باید در فضائل خود را شبیه اهل فضیلت کند تا آرام آرام به آن فضائل عادت کند و به مرور التزام به آن در طبیعت انسان قرار گیرد و برای او آسان شود و خلاف آن رفتار کردن برای انسان دشوار شود، در رذائل نیز همین قاعده وجود دارد.

وی افزود: در رذائل نیز چنین است حتی اگر انسان بی میل و اشتیاق امری منفی را اجرا کند آن رذیله اخلاقی آرام آرام در او نهادینه می شود، یکی از دلایلی که فرمودند تشبه به کفار حرام است نیز همین است، مثل کفار لباس پوشیدن، حرف زدن و زندگی کردن انسان را به آن سبک زندگی عادت می‌دهد.

آیت الله رشاد ظواهر، رفتارها و سبک زندگی هر قوم و ملتی را پرچم هویت آن ملت دانست و گفت: شبیه کفار زندگی کردن شاید در ابتدا یک امر طبیعی و درونی نباشد اما انسان تدریجا آنگونه می‌شود و به سبک زندگی کفار عادت می‌کند، این مساله، مساله‌ بسیار مهمی است چرا که جنبه فرهنگی و هویتی دارد، هویت هر فرد یا ملتی با سبک زندگی و نوع رفتارهای آنها شناخته می‌شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه رسول خدا(ص) در مقاطعی دستورات فرهنگی خاصی به مسلمانان می‌دادند، عنوان کرد: در مواقعی رسول خدا(ص) دستور داده بودند که مسلمانان محاسن خود را با حنا خضاب کنند بعدها امیرمؤمنان(ع) فرمودند که لازم نیست، دستور رسول خدا زمانی داده شد که لازم بود تفاوتی از لحاظ ظاهری بین مؤمنان و غیر مؤمنان باشد و مؤمنان از کفار و اهل کتاب شناخته شوند چرا که لباس، اصلاح و ظواهر در واقع نماد هویت افراد است.

وی افزود: توصیه‌های فرهنگی خاصی که رسول خدا(ص) به صورت دوره‌ای به مسلمانان واجب می‌کردند، در اصل واجب ذاتی نبود اما در موقعیت خاص فرهنگی و اجتماعی آن مقطع حضرت آن دستورات را شبیه به یک دستور سازمانی، الزام می‌فرمودند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه همانطور که تشبه به کفار جایز نیست، تشبه به مؤمنان مستحب بلکه در موقعیت‌هایی واجب می‌شود، گفت: برای کسانی که فضیلت‌ یا فضائلی در وجود آنها درونی و طبیعی نیست تشبه به مؤمنان سبب می‌شود آنها به مرور فضیلت‌ها را در خود تبدیل به عادت کرده و در زمره مؤمنان و دارندگان آن فضائل قرار بگیرند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه حلم ریشه در علم دارد، اظهار داشت: در ادعیه، روایات و آیات حلم مبتنی بر علم معرفی شده است، علم است که به انسان شکیبایی، متانت، وقار و صبر می‌دهد، انسان جاهل عجول است، تحمل ندارد و زود عکس العمل نشان می‌دهد، صبر و تحمل نشانه علم و دانایی است و این یک امر ذاتی و درونی است اما اگر انسان ذاتا چنین نیست باید خود را شکیبایی بزند تا این فضیلت اخلاقی در او مستقر شود.

وی افزود: مطالعه، تعمق و دقت در ظرائف کلام معصومین(ع)، معلومات و اطلاعات روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیاری را می‌تواند در اختیار دانشمندان و اندیشمندان مسلمان قرار دهد؛ طلاب و دانشجویان در ارائه موضوع رساله دکتری خود از مباحث عمیق و شگفت آور کلام اهل بیت(ع) غفلت نکنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات