۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۲۷۷۷۹
استاد حوزه علمیه خراسان:

ادب و عبودیت رمز دست‌یابی به کمالات معنوی است

ادب و عبودیت رمز دست‌یابی به کمالات معنوی است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: ادب، عبودیت و بندگی، آدمی را به کمالات معنوی می‌رساند و از غم و غصه هجران می‌رهاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام افلاکیان، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در دوره تداوم آموزش در جمع دبیران امربه‌معروف و نهی از منکر مدارس علمیه استان ویژه بانوان، بر ضرورت خودشناسی برای رسیدن به خداشناسی تأکید کرد.

وی با اشاره به آموزه دینی «انفع المعارف معرفت الانسان نفسه»، افزود: بر این اساس تمام مشکلات انسانها از عدم شناخت خود است.

حجت‌الاسلام افلاکیان با اشاره به محورهای اصلی خودشناسی، اضافه کرد: در این راستا ابتدا باید بدانیم هدف از خلقت انسان چیست، راه رسیدن به این هدف چیست، وسیله حرکت برای رسیدن به هدف چیست و موانع انسان برای رسیدن به هدف چیست.

وی ادامه داد: باید آگاه باشیم هدف نهایی از خلقت انسان چیست، ماهیت لذت‌های دنیای چگونه است و حقیقت بهشت و لذت‌های بهشتی چگونه است.

حجت‌الاسلام افلاکیان افزود: درک اینکه انسان چرا در دنیا خلق شده و باید این‌همه مشکلات و سختی‌ها و رنج‌ها را تحمل کند و سنت‌های خداوند برای رساندن انسان به هدف چیست برای خودشناسی ضروری است.

وی گفت: چرا خداوند مهربان انسانی که گناهی انجام داده است را عذاب می‌کند، ماهیت عذاب‌های برزخی و جهنمی چگونه است و فلسفه و حقیقت معاد برای چیست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود، با اشاره به حقیقت واقعی عبادت و نقش خشوع در این زمینه، تصریح کرد: خشوع از باور قلبی و معرفت عقلی انسان سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: انسان‌های خاشع یقین دارند که روزی در محضر معبود عالم پاسخ تمام خواسته‌ها و افکار و اعمال خود را باید بدهند و می‌دانند که عالم حساب و کتابی دارد.

حجت‌الاسلام افلاکیان خاطرنشان کرد: در این دنیا باید مراقب اعمال و رفتار خود بوده تا ره‌توشه ارزنده‌ای برای سرای آخرت خود داشته باشیم.

وی با بیان این‌که خداوند متعال راز آفرینش و هدف خلقت را در معرفت و عبودیت می‌داند، گفت: ادب عبودیت و بندگی، آدمی را به کمالات معنوی می‌رساند و از غم و غصه هجران می‌رهاند.

حجت‌الاسلام افلاکیان اظهار داشت: آن فردی که طالب دیدار و مشاهده معشوق است باید آن را از راه عبودیت و خاکساری و فنا و نیستی به دست آورد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات