۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۵۲۷۱۷
شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان؛

اسباب گشايش درب های بهشت و جهنم و اهميت توفیق تلاوت قرآن

اسباب گشايش درب های بهشت و جهنم و اهميت توفیق تلاوت قرآن
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز بیستم ماه مبارك رمضان به اسباب گشایش درب های بهشت و جهنم به سوی انسان اشاره کرد و از اهميت درخواست توفیق تلاوت قرآن سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ افْتَحْ لي فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّي فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْني فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّكینةِ في قُلوبِ المؤمِنین» بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) عرضه مى دارند: خداوندا در اين روز بگشا برایم درهاى بهشت را و ببند برويم درهاى آتش دوزخ را و در اين روز مرا موفق به تلاوت قرآن بگردان، اى نازل‌كننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

اسباب گشایش درب های بهشت
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز که در آستانه یکی دیگر از شبهای قدر قرار داريم و بعد از گذران دو سوم ماه مهمانی خدا در حالی که روزه دار بوده و با دعا و مناجات و قرآن قرین و همدم بودیم از خداوند تقاضای بازگشایی ابواب بهشت و بستن درب های جهنم را داریم.

وی افزود: وقتی طلب گشايش درب های بهشت و بستن درب هاى جهنم را داریم در حقیقت خواسته ما اين است که خداوند توفیق دهد آنچه سبب جلب رضایتش و باز شدن ابواب بهشت می شود را انجام بدهیم، به آنچه که بهشت نتیجه آن است عمل کنیم، و بر عکس توفیق دهد از هر آنچه باعث خشم و عذاب و بازشدن دربهای جهنم می شود دوری کنیم.

استاد درس خارج حوزه بیان داشت: در كتاب شريف بحارالانوار جلد 8 صفحه 144 روایتی ذکر شده که در آن 32 عمل را به عنوان اعمالی که درب های بهشت را به روی انسان می گشاید نام برده شده است. قناعت، حق گویی، ترک حسد، همنشینی با خوبان، یتیم نوازی، رسیدگی به بیوه زنان و بى سرپرستان، کمک به مؤمنین، تفقد از نیازمندان، کم گویی، کم خوابی و کم خوری برخی از آن موارد است.

وی افزود: رعایت حال همسایگان، نیکی به والدین، نیک سخن گفتن، ظلم نکردن، ناسزا نگفتن، خوارننمودن و بى احترامى نكردن، شهادت به توحید و رسالت و ولایت، مسجد بنا كردن، زیاد ماندن در مسجد، جاروب نمودن مسجد، فرش نمودن مسجد، عیادت مریضان، تشییع جنازه مؤمن، آماده كردن کفن، بازپرداخت به موقع قرض، سخاوت، خوش اخلاقی، صدقه دادن، وفاى به عهد و امانتدارى نیز از دیگر مواردى است که هر کدام نیز جای سخن و توضیح دارد اما از حوصله بحث دعاى روز خارج است و مجال ديگرى مى طلبد.

اسباب گشایش درب های جهنم
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در صفحه 145 جلد 8 بحار الانوار هم مواردی را به عنوان گشاینده درب های جهنم بروی انسان نام برده که نااميدى از خداوند متعال، ترس از غیر خدا، بی توجّهی به نیازمندان، دروغ و بخل از آن موارد است.

وی افزود: ظلم، اهانت به دین و اهل بیت، کمک به ظالمین، هواپرستی، زیادسخن گفتن، کسالت در عبادت، روزه خواری، صدقه ندادن و غفلت از خود هم از دیگر مواردی است که سبب باز شدن درب های جهنم به سوی ما می شود، بنابراین باید در ضمن درخواست از خدا برای توفیق به انجام ترک اعمالی که طبق روایت بیان شده خود نیز تلاش کنیم تا ان شاءالله به مراد و مقصود خویش برسیم.

تلاوت قرآن
آيت الله سيد محمدعلى شيرازى بیان داشت: امروز از خداوند طلب توفیق تلاوت قرآن مجيد را داریم، عملی که در ماه مبارك رمضان اجر و ثواب افزون دارد و توفیقات مادى و معنوى انسان را زیاد و قلب و دلمان را به نور الهی روشن می کند و آثار دنيوى و اخروى بسيار دارد.

وی افزود: تلاوت غیر از قرائت است، قرائت فقط خواندن آن است که ثواب بسیار دارد، اما تلاوت فهم و درک آنچه می خوانیم است. به عبارت ديگر، تلاوت قرائتى است كه با تدبیر و تفکر همراه است، که این دارای مرتبه ای بالاتر از قرائت است و اجر و ثواب و آثار عظیمی دارد. اثرات بیشتری بر انسان و زندگی او می گذارد و انسان را بیشتر و بهتر از انحراف و كج روى ایمن می کند.

وی ادامه داد: تلاوت یعنی قرآن كريم را بخوانیم و با تدبر و تفکر بفهمیم و عمل کنیم. قرائت با درک و فهم و عمل چیزی است که امروز از خداوند متعال مسألت مى نماييم و نجات بخش ما خواهد بود. اگر قرآن بخوانیم و عمل نکنیم مطرود قرآن خواهیم شد. امید است آرامش دهنده دلهای مؤمنان در آستانه شب قدر به بركت قرآن مجيد و وجود مقدس اميرالمؤمنين(عليه أفضل الصلوة والسلام) كه در آستانه سالروز شهادت مظلومانه آن حضرت هستيم بهترین مقدرات را برای ما امضاء نمايد و حاجات ما را به بركت اين شب بزرگ و با عنايت خاص صاحب حقيقى شب قدر يعنى حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) به هدف اجابت مقام مقرون نمايد./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات