۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۷۷۷۵۴
حجت‌الاسلام فرحزاد:

انسان با لقمه حرام دچار بطلان هویت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به تأثیر لقمه حلال و لقمه حرام در زندگی انسان‌ها، گفت: همان‌طور که لقمه حلال سبب طاعت و بندگی می‌شود، لقمه حرام زمینه گناه را در افراد ایجاد می‌کند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، ظهر چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه‌اهل‌بیت(ع)، با اشاره به روایتی بر کسب روزی حلال تأکید کرد و گفت: «معلون است فردی که به خانواده و دیگران مال حرام بدهد».

وی ادامه داد: مال حرام دادن به دیگران افزون‌بر این‌که گناه فرد را مضاعف می‌کند، اثر وضعی نیز دارد، در روایت آمده «فردی که یک لقمه حرام می‌‌خورد، دعای او تا چهل روز مستجاب نشده و عباداتش بالا نمی‌رود»، این روایت می‌گوید، یک لقمه حرام این‌گونه اثر وضعی دارد‌، حال اگر فردی تمام عمر لقمه حرام خورده و وجودش از حرام تشکیل شده باشد، معلوم نیست که در نزد خدا چه جایگاهی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که هر جایی نمی‌توان به مهمانی رفت، اظهار داشت: اگر یقین داشته باشیم که فردی تمام کسب‌اش از حرام است، نباید در خانه او به مهمانی برویم، البته برخی از افراد خمس و زکات خود را پرداخت نمی‌کنند که علما گفتند مهمانی رفتن در خانه این افراد اشکال ندارد، چرا که قسمتی از مال آن‌ها حرام است نه تمام مالشان.

وی افزود: مال حرام شخصیت و هویت فرد را تغییر داده و او را به باطل سوق می‌دهد، یعنی کسی که از مال حرام استفاده می‌کند، میل به انجام گناه و هوا و هوس در وجود او بیشتر می‌شود، ولی فردی که از مال حلال ارتزاق می‌کند، وجودش نورانی می‌شود.

حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان این‌که لقمه حلال، فرد را به طاعت و بندگی تشویق می‌کند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «فردی که تا چهل روز لقمه حلال بخورد، قلب او نورانی می‌شود».

وی تصریح کرد: در تاریخ نقل شده، روزی خلیفه عباسی به یکی از علمای با ایمان پیشنهاد داد که منصب قضاوت پایتخت، یا استادی فرزندان و یا یک وعده مهمانی او را بپذیرد، این عالم که از خلیفه عباسی خشنود نبود، هیچ‌کدام را نپذیرفت، ولی خلیفه دستور داد که باید یکی از این سه کار را انجام دهد، عالم مهمانی او را پذیرفت، ولی چون مال خلیفه عباسی از حرام بود، عالم پس از خوردن غذا، منصب قضاوت و تعلیم فرزندان او را نیز پذیرفت.

این خطیب توانای کشور در ادامه با تأکید بر این‌که فرد باید از ظالم تبری جوید، خاطرنشان کرد: ظالم را باید لعن کرد و مظلوم را حمایت و کمک کرد، انسان نباید نسبت به افراد که به آن‌ها ظلم می‌شود، بی‌تفاوت باشد.

وی ادامه داد: اگر فرد در برابر ظلم ظالم سکوت کند،‌ در حقیقت در ظلم او شریک است، انسان نباید به ظالم در انجام کارهایش کمک کند، آه مظلوم ممکن است یک مملکت را ویران کند، انسان افزون‌بر این‌که باید از خود ظالم دوری کند،‌ نسبت به کار او نیز بی‌توجه نبوده و تبری بجوید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مخالفت اسلام با ظلم کردن در حق دیگران، اظهار داشت: در اسلام حتی ظلم به حیوانات ممنوع است، چه برسد ظلم به یک انسان، انسان نباید به خانواده، دوستان و اقوام خود ظلم کند، ظلم به انسان و حیوان اثر وضعی دارد./993/پ202/ی

ارسال نظرات