۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۷۷۹۱۰
حجت‌الاسلام فرحزاد:

عشق مجازی فرمان‌بری از هوای نفس است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه دل بدون محبت و عشق خدا گرفتار عشق‌های مجازی می‌شود، گفت: عشق مجازی فرمان‌بری از هوای نفس است.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع)، بندگی و عبودیت را مهم‌ترین عامل سعادت افراد در دنیا و آخرت دانست، گفت: خداوند متعال انسان را برای عبادت و بندگی خلق کرده است.

وی ادامه داد: عبودیت و بندگی در ذات هر انسانی است، چرا که خدا عبودیت را در فطرت بشر نهادینه کرده و همه موجودات به جز انسان به صورت تکوینی فرمان‌بردار خداوند متعال هستند، انسان تنها موجودی است که در انتخاب آزاد بوده و با اختیار از خدا فرمان‌ می‌برد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که همه انسان‌ها چه بخواهند و چه نخواهند فرمان‌بردار هستند، اظهار داشت: بندگان مؤمن همانند اولیا، انبیا و ائمه(ع) از خدا فرمان می‌برند، ولی افراد کافر از شیطان، هوای نفس و دیگر بندگان فرمان می‌برند.

وی افزود: عاقبت فرمان‌بری از خدا بهشت و سعادتمندی در دنیا و آخرت است، در حالی که عاقبت فرمانبری از شیطان و نفس اماره ضلالت است، سعادتمندی بشر در گرو فرمان‌بری خداوند متعال است نه شیطان و هوا، هوس.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به این‌که قلب هر انسان نیازمند عشق و محبت است، خاطرنشان کرد: عشق و محبت اهل‌بیت(ع) و انبیا سبب سعادتمندی‌ می‌شود، اگر محبت خدا و ائمه(ع) را در دل نداشته باشیم گرفتار محبت مال و مقام می‌شویم.

وی تصریح کرد: باطن و روح مؤمن به قدری بزرگ است که اگر بخواهد می‌تواند آن را خانه خدا قرار دهد، خدای که در آسمان و زمین جا نمی‌شود در دل مؤمن جا می‌شود، نباید روح به این با عظمتی را خانه غیر خدا کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که دل بدون محبت و عشق خدا گرفتار عشق‌های مجازی می‌شود، ابراز داشت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «دل‌های که با خدا انس نداشته باشند، خدا طعم محبت دیگران را به آن‌ها می‌چشاند».

وی تأکید کرد: انسان نیاز به مونس دارد، اگر مونس انسان خدا و اهل‌بیت(ع) باشند به همه چیز می‌رسد، اگر با خدا رابطه نداشته باشیم گرفتار محبت و عشق مال، مقام می‌شویم در حالی که اهل‌ دنیا بی‌وفا و فانی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی، گفت: «دنیا و چیزهای که به آن وابسته‌اند، ملعون هستند، مگر این‌که در دست خدا باشند»، پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند «جاهل‌ترین مردم کسانی هستند که عاشق دنیا باشند».

وی ادامه داد: دنیا داشتن بد نیست ولی باید از این دنیا برای رضای خدا بهره برد، وابستگی به دنیا درست نیست، چرا که دنیا فانی شده و روزی باید از آن دل بکنیم.

حجت‌الاسلام فرحزاد در پایان خاطرنشان کرد: گاهی انسان به اهل دنیا هفتاد سال خدمت می‌کند و به سبب یک کم‌‌کاری او را رها می‌کنند، اما دیده می‌شود انسانی هفتاد سال با خدا دشمنی می‌کند و با یک توبه خداوند متعال خطاهای او را نادیده می‌گیرد./993/پ202/ی

ارسال نظرات