۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۷
کد خبر: ۴۸۴۳۶۶

بررسی «ریشه های شرقی هنر مسیحی» در قم

استاد تاریخ و ادبیات با ادعای این که هنر شرقی و یونانی در هم ترکیب شده است، ریشه هنر مسیحی را ترکیبی از هنر شرقی و یونانی دانست.
جو هانس نیهوف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جو هانس نیهوف، استاد تاریخ هنر غرب، در نشست علمی ریشه شرقی هنر مسیحی که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، ابراز داشت: ریشه اصلی هنر مسیحی از روم باستان است.

وی با اشاره به برخی آثار برجای مانده در کلیساهای سوریه ابرازداشت: برخی گمان می کنند که هنر مسیحی برگرفته از هنر بین النهرین است در حالی که در بسیاری از آثار دوره هلنیسم مشاهده می شود که نمادهای یونانی و رومی تأثیر زیادی هم در معماری و هنر شرقی و بین النهرینی و هم در هنر مسیحیت داشته است.

نیهوف ابراز داشت: در واقع هنر مسیحی از هنر یهودیانی گرفته شده است که در امپراطوری روم باستان بودند و مسیحیت از میان آنان برخواست.

وی خاطرنشان کرد: المان های زیادی در آثار هنر مسیحی پیدا می شود که رومی و یونانی هستند و حتی در شهر تدمر سوریه مخزنی از تورات پیدا شده است که مربوط به قرن سوم قبل از میلاد است و هنر و نقوش به کاررفته در آن شباهت های زیادی با محراب مسجد اموی در دمشق و فلسطین دارد که نشان می دهد که هنر شرقی هم ریشه در یونان و روم دارد.

پژوهشگر تاریخ هنر با اشاره به این که بعد از فتح ایران به دست اسکندر مقدونی هنر شرقی و یونانی با هم تمزیج شد، افزود: ریشه های هنر مسیحی نصف شرقی و نصف یونانی است و حاصل ترکیب این دو است و این موضوع در آثار برجای مانده در تاریخ آشکار است./843/پ202/س

ارسال نظرات