۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۰۴۷۹۲
حجت الاسلام زمانی فرد:

اصلاح قلب رسالت اصلی طلاب انقلابی است

اصلاح قلب رسالت اصلی طلاب انقلابی است
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خودسازی و اصلاح قلب طلاب انقلابی باید از سطح عمومی مردم بالاتر باشد، چرا که تربیت مردمان به دست آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام مهدی زمانی فرد ظهر امروز در جلسه درس اخلاق با عنوان «اخلاق و سلوک انقلابی» که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد با بیان اینکه علما امینان پیامبران هستند، گفت: امت ها امانت های انبیا هستند. عالمان تاثیر گذار با فضائل اخلاقی خود به جامعه جان بخشیدند و آن را به حرکت درآوردند. امام خمینی(ره) پیش از آنکه فقیه و اصولی باشد، عارف و فردی اخلاقی بود.

استاد تفسير تخصصي حوزه با اشاره به اهمیت اخلاق در حوزه افزود: درس اخلاق نه به عنوان یک نافله و امری مستحب، بلکه به عنوان درسی مهم همچون فقه و اصول باید مورد توجه قرار گیرد. ضرر و زیان یک فقیه بی اخلاق بسیار بیشتر از مردم عادی است و نگاه دیگران را به حوزه بدبین می کند.

وی علاقه زیاد به دنیا را مانع انجام رسالت طلبگی دانست و خاطر نشان کرد: طلبه ای که اینگونه باشد به راحتی با پول و مقام خریده می شود. توکل بر خدا و ترک علاقه زیاد به دنیا موجب می شود که انسان از هیچ قدرت دنیوی نترسد و به راحتی تطمیع نشود.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه اگر اخلاق نباشد رسالت و سلوک انقلابی تنها در حد شعار باقی خواهد ماند، تصریح کرد: باید در سلوک انقلابی خود به اخلاق به عنوان یک ضرورت نگریست محتوای متون اخلاقی باید خمیره وجود طلاب انقلابی شود. 

استاد تفسير تخصصي حوزه با اشاره به نقطه آغاز تحول و تکامل اخلاقی افزود: تحول اخلاقی باید از قلب آغاز شود، چرا که قلب سرچشمه همه افعال و رفتار ها است. اگر سرچشمه پاک شود، اراده ای که از این چشمه می جوشد تا آخرین مسیر بروز آن یعنی اعضا و جوارح پاک خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: برخی بدون اینکه قلب خود را اصلاح کنند می کوشند تا چشم و زبان خود را کنترل کنند، در حالی که باید به ریشه پرداخت و نباید مستقیم به سراغ شاخ و برگ ها رفت. چرا که اگر ریشه درست شود، شاخ و برگ ها نیز اصلاح خواهند شد. قلب اگر اصلاح شود تمامی اعضا و جوانح در اختیار آن قرار می گیرد. در این صورت زبان و چشم خود به خود اصلاح خواهند شد و نیازی نیست که برای کنترل آنان به خود فشار وارد کنیم.

حجت الاسلام زمانی با بیان روایتی از امام جواد(ع) گفت: ایشان می فرمایند: «حرکت با قلب به سوی خدا بهتر و آسان تر از آن است که جوارح خود را به سختی بیاندازی». خداوند نیز در قرآن بر روی قلب تاکیدات فراوانی دارد و می فرماید که کوری حقیقی کوری چشم نیست، بلکه کوری قلب است.

استاد تفسير تخصصي حوزه افزود: رسول اکرم(ص) در روایتی می فرمایند که اگر با قلب خود دعایی بکنید، آن دعا رد نخواهد شد. همچنین امام صادق(ع) می فرمایند: «قلب مومن حرم خدا است. غیر از او را در آن سکونت ندهید». 

وی با ذکر روایتی قدسی درباره ظرفیت قلب خاطرنشان کرد: خداوند در این روایت می فرماید: «آسمان و زمین گنجایش نور مرا ندارند، اما قلب بنده مومن من به خاطر گنجایش و ظرفیت عظیمش می تواند مرا در خود جای دهد». قلب به وسعت عالم ملک و ملکوت می تواند گسترش و وسعت پیدا کند. اگر بخواهیم کاری اساسی انجام دهیم باید از قلب آغاز کنیم.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه قلب مرکز ادراکات و گرایشات انسان است، تصریح کرد: شاکله و اساس وجود انسان از دو نیروی بینش و گرایش تشکیل شده است. انسان با بینش می فهمد و با گرایش علاقه پیدا می کند. مدیریت این دو نیرو در انسان با قلب است. 

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: در قلب انسان ابتدا فهم اتفاق می افتد و سپس در او گرایش و علاقه ایجاد می شود. تمام مشکل بشر این است که واقعیات و حقایق را درست نمی شناسد و اگر شناخت و بینش او تصحیح شود، میل اش خود به خود به سوی آن حقایق عالی خواهد رفت. اصلاح قلب به معنای اصلاح بینش ها و گرایشات است.

وی کسب قلب سلیم را هدف نهایی حیات انسان دانست و خاطر نشان کرد: از عجایب ظرفیت قلب این است که می تواند بی نهایت خوب و در مقامی بالاتر از بهشت به خدا ملحق شود. همچنین باید دانست که قلب می تواند حامل شر بی نهایت باشد. خداوند نیز در روز قیامت از انسان درباره حرم خود یعنی قلب پرسش می کند و از ما قلب سلیم و سالم را طلب خواهد کرد.

حجت الاسلام زمانی با بیان توانایی بالقوه و بالای قلب در شرارت گفت: برخی انسان ها حقیقتا استاد شیطان هستند و در برخی روایات آمده است که شیطان گاها از بوی تعفن قلب برخی افراد شرور و فاسد به خدا پناه می برد. 

استاد تفسير تخصصي حوزه با اشاره به اصلاح قلب به عنوان رسالت طلبگی افزود: فرد طلبه باید بینش و امیال خود را مدیریت کند و میل قلبی خود را به علم و عبادات بکشاند. تلاش به خودسازی طلاب انقلابی باید از سطح عمومی مردم بالاتر باشد، چرا که تربیت مردمان به دست آنان است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات