۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۰۵۵۸۵
حجت الاسلام صادقی:

بهره گیری از آیات و روایات در منبرها سبب غنای علمی تبلیغ می شود

بهره گیری از آیات و روایات در منبرها سبب غنای علمی تبلیغ می شود
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران بر ضرورت بهره گیری از آیات و روایات به منظور غنای علمی مطالب قابل ارائه در منبرهای تبلیغی از سوی روحانیان تأکید کرد.
حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به ویژگی‌های یک منبر خوب اشاره کرد و با بیان این که مستند بودن مطالبی که در منبر‌ها بیان می‌شود نخستین ویژگی یک منبر خوب است، گفت: مطالب بیان شده در منبر‌ها باید پیشینه قرآنی و روایی داشته باشد.
 
وی با بیان این که بیان مطالب غیر مستند و بدون پشتوانه مشخص علمی و دینی آثار مخربی را در جامعه با خود به همراه داشت، افزود: نباید برای جذب مخاطب هر مطلب غیر استنادی را در منبر‌ها و خطابه‌ها بیان کرد.
 
حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که تبیین مفاهیم دینی را یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: مطالبی که از سوی مبلغان دینی در ماه مبارک رمضان بیان می‌شود باید قابل فهم باشد، چون در غیر این صورت اثری بر مخاطب نخواهد داشت.
 
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود مخاطب شناسی در تبلیغ دین را امری مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: روحانی تا مخاطب خود را به خوبی نشناسد نمی‌تواند بر حسب نیاز او مطالبی را ارائه کند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که منبر‌ها نباید به گونه‌ای باشد که مخاطب عادی از فهم و درک آن عاجز باشد، خاطرنشان کرد: منبر خوب منبری است که همه مستمعین و مخاطبین از آن بهره‌مند شوند.
 
حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که مطالب علمی و ثقیل در منبر و خطابه باید به زبان ساده برای مردم تبیین و تشریح شود، تصریح کرد: بیان مطالبی که مخاطب توان درک و فهم آن را ندارد نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه برخی مواقع می‌تواند آثار منفی با خود به همراه داشته باشد.
 
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان دینی باید در منبر‌های خود از آیات و روایات دینی بیشتر بهره گیرند، بیان داشت: استفاده از آیات و روایات در بیان مطالب تبلیغی، به مطالب ارائه شده یک قوام علمی مناسبی می‌دهد.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مبلغان دینی سعی کنند مطالبی که در منبر‌های خود بیان می‌کنند ریشه قرآنی داشته باشد، تصریح کرد: استناد کردن به کلام الهی یک پشتوانه مناسب علمی برای منبر‌های تبلیغی روحانیان خواهد بود.
 
حجت الاسلام صادقی با بیان این که مبلغان دینی باید متناسب با شرایطی که در آن قرار دارند سخن بگویند، بیان داشت: متأسفانه در برخی منبر‌ها و خطابه‌ها شاهد بیان مطالبی غیر مرتبط و خارج از موضوع هستیم که این مسأله موجب بی حوصلگی مخاطب و در نهایت فاصله گرفتن از منبر و سخنرانی می‌شود./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات