۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۰۶۹۷۱

گزارشی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و حضور ناشران حوزوی

گزارشی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و حضور ناشران حوزوی
بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران امسال دوازدهمین تجربه خود را سپری می کند و 16 مرکز و نهاد وابسته به حوزه علمیه در این نمایشگاه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدتی است بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری بوده و در گوشه و کنار نمایشگاه فعالیت های فرهنگی متنوعی به چشم می خورد و تا حدودی نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است، در شبستان اصلی مصلی تهران غرفه های متعددی برای سنین و گروه های سنی گوناگون برپا شده است که هرکدام در راستای ترویج فرهنگ قرآنی به فعالیت خود می پردازند.

یکی از فعالیت‌های پررنگ و قابل توجه نمایشگاه حضور غرفه‌های متعددی همچون غرفه‌های مشاوره دینی و اعتقادی، شورای عالی قرآنی و مراکز طبع و نشر قرآن و موسسات آموزش عالی قرآن، مفاهیم و حفظ و همچنین فروش محصولات حجاب و بخش های بین الملل در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

با توجه به اینکه در ایام شروع امتحانات دانش آموزان و روزهای پایانی مدارس و مراکز آموزشی در سال جاری هستیم، طی روزهای گذشته، گروه‌های سنی و قشرهای گوناگون اعم از خردسالان، کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان و غیره از نمایشگاه بیست و هفتم بازدید کرده‌اند که به نظر می‌رسد در روزهای دیگر، استقبال دوچندان خواهد شد.

برای آشنایی با بخش های متفاوت نمایشگاه با برخی مسؤولان ذیربط مصاحبه کردیم تا رسالت هر بخش از نمایشگاه برای شما مخاطبین گرامی روشن شود.

ابتدا به سراغ دکتر حمید حسینی سخنگوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رفتیم تا به اطلاعات کلی و آمار مربوط به این دوره از نمایشگاه بپردازد، وی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: آمار غرفه ها نسبت به سال گذشته در برخی بخشها رشد داشته و در برخی بخشها کاهش داشتیم به منظورعدم موازی کاری و صرفه جویی اما مجموعا در بخش اصلی که بخش حضور ناشران و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و مکتوب است رشد داشتیم اما در بخش سازمان ها و نهاد کمی تقلیل داشته و در مجموع رشد داشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «کیفیت برگزاری طی چند روز اخیر برپایی نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟» خاطرنشان کرد: کیفیت برگزاری را باید دیگران قضاوت کنند لکن ما نهایت تلاش را داشتیم که با بهترین کیفیت ممکن برگزار شود و البته از جهت پشتیبانی و بودجه و امکانات بسیار محدودتر از سال گذشته بودیم و تلاش کردیم با توجه به مشکلات اقتصادی و مسائل سیل که اخیرا در کشور رخ داده است صرفه جویی بسیار بالایی را در هزینه ها داشته باشیم.

در پایان سخنگوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن پاسخ به این سوال که «حضور مجموعه ها و نهادهای حوزوی در نمایشگاه به چه صورت بوده است و ارزیابی تان چیست؟» اظهار کرد: حضور مجموعه های حوزوی خیلی خوب و قوی است و شاید بشود این موضوع را مطرح کرد از سال های قبل با قوت و صلابت بیشتری در نمایشگاه حضور داشتند، حوزه های علمیه قم و برخی حوزه های علمیه تهران در نمایشگاه حضور پررنگ بسیار مفید و ضروری است و قاعدتا علوم و معارف قرآنی ابتدا از قشر حوزه و روحانیت باید به بدنه اجتماع تزریق شود، لذا حضور مجموعه ها و نهادهای قرآنی حوزوی و موسسات وابسته به این نهاد امسال چشمگیر بوده است و در کل با نظم و قوت بیشتری حضور پیدا کرده اند.

گزارش تفصیلی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

در ادامه گفت و گو با حجت الاسلام سید حسن طیب حسینی مسوول بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن، وی در پاسخ به کم و کیف حضور مهاد های حوزوی در نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: ما حدود 12 سال است در نمایشگاه فعال هستیم و در واقع این بخش سامانده حضور مراکز و نهادهای حوزوی است که در زمینه قرآن و عترت فعالیت می کنند.

وی در ادامه افزود: طبیعتا حضور نهاد های بزرگ حوزوی در نمایشگاه قرآن تجلی فعالیت قرآنی حوزویان ارجمند در زمینه قرآن و عترت است که در واقع نمایه امور سالانه آنها را در زمینه های مربوطه ارائه می کند.

حجت الاسلام طیب حسینی تشریح کرد: امسال نیز ما شاهد حضور 16 مرکز و نهاد حوزوی در بخش محتوایی بودیم که مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، مجمع جهانی شیعه شناسی، بنیاد بین المللی احیای خمس، مرکز کامپیوتری نور، مرکز کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان و جامعه الزهرا و مراکز مرتبط با حوزه های علمیه خواهران و نهادهای وابسته به آنها از جمله آنها است.

وی در پاسخ به توصیف استقبال مراجعه کنندگان از نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: برای اینکه ما بتوانیم استقبال مردم از نمایشگاه قرآن را تبیین کنیم، باید بخش مشاوره را برای شما ترسیم کنیم چون این استقبال به نحوی بود که مدیران نمایشگاه تصمیم گرفتند ما با توان دو برابری در نمایشگاه امسال شرکت کنیم.

حجت الاسلام طیب حسینی ادامه داد: بخش مشاوره نمایشگاه تهران با حدود 20 نفر از مشاورین برادر و خواهر حوزوی در بخش های پاسخ به احکام، پاسخ به اعتقادات و مسائل مربوط به روانشناسی و پاسخ به شبهات فرق و ادیان و مسائل متفرقه اعم از مهارت های زندگی و تست شخصیت ارائه خدمات داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه که الان ما شاهد هستیم غیر قابل تصور بود و استقبال مردم از روزهای آغازین نمایشگاه غیرقابل پیش بینی بود و ساعتی پس از اتمام نمایشگاه نیز ما مراجعان و مخاطبانی را داشتیم که این نشان از رغبت مردم به بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن است.

حجت الاسلام علیجان زاده مسؤول تامین محتوای نشر معارف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن تشریح فعالیت های در حال پیگیری نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن کریم از نمایشگاه های محوری سال در حوزه معارف قرآنی و اهل بیت است و به تبع آن حضور ناشران حوزوی و غیر حوزوی در این نمایشگاه دو چندان است.

وی در ادامه گفت: ناشران حوزوی امسال بسیار حضور چشمگیری داشتند هرچند نشر معارف نشر دانشگاهی است اما خب قاعدتا معارف دینی ای را از شاخصین حوزه علمیه نیز استنساخ کرده است که دوره کتاب های حکمت ناب مرحوم آیت الله حائری شیرازی و کتب مرتبط با استاد عابدینی و یزدان پناه از جمله آنان است.

حجت الاسلام علیجان زاده در پاسخ به رسالت حوزه و روحانیت در نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: ناشران حوزوی باید این نکته را مدنظر قرار بدهند که مسائل مبتلا به جامعه و حوزه نیازهای جامعه و مخاطب را از اولویت های نشر آنها باشد تا مخاطب و مشتری بر اساس آن نیازها کتاب ها را احصا کند و به دنبال آن بیاید.

وی در تبیین یکی از مؤلفه های اساسی در حوزه نشر گفت: یکی از مؤلفه های اصلی اقتصاد فرهنگ موضوع تطبیق نیازهای مخاطب و اولویت بندی نیازها و بر اساس نظام اولویت بندی شده کتاب منتشر شده موفق خواهد شد.

حجت الاسلام علیجان زاده در پایان تصریح کرد: موضوعاتی که به نظر می رسد مهم است با توجه به حوزه نیازهای مخاطبین، سبک زندگی و مسائل مربوط به مهارت های زندگی و اصول زندگی توحیدی و نیازسنجی حکومت اسلامی است.

گزارش تفصیلی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

در ادامه با صوری مسؤول تامین محتوای نشر سوره مهر به گفت و گو پرداختیم، او چندان رضایتی از شرایط موجود و هزینه های چاپ و نشر کتاب نداشت و گفت: مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی مثل تقارن نمایشگاه با ایام امتحانات دانشجویان و دانش آموزان بر رغبت و شور مردم و استقبال شان تاثیر گذاشته، لکن حضور و استقبال بسیار خوب بوده است که این نشانگر این است که مردم با وجود حتی گرانی محصولات فرهنگی باز نیز راغب اند لکن مسؤولان نیز باید تدبیری کنند تا در راستای احیای فرهنگ کتاب گامی برداشته شود.

وی ادامه داد: ناشرانی که در نمایشگاه قرآن حضور دارند آثاری را مرتبط با مسائل مورد نیاز جامعه در راستای ترویج معارف قرآنی است عرضه می کنند به عنوان مثال موضوع جهاد و سبک زندگی اسلامی که یکی از موضوعات مبتلا به جامعه امروزی است و در قالب داستان و رمان و ... ساخته و پرداخته شده است و مردم نیز تا بدین لحظه استقبال کردند.

حجت الاسلام بقایی مسؤول بخش استودیو خانواده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در راستای تبیین رسالت حوزه و روحانیت در نمایشگاه بین المللی قرآن گقت: فعالیتی که ما در نمایشگاه قرآن پیگیری می کنیم و رسالت خود می دانیم که در شرایط موجود در راستای خدمت به مردم پپیگری کنیم موضوع مشاوره و ارتباط گیری علی الخصوص با قشر نوجوان و جوان است.

وی ادامه داد: نهادهای حوزوی با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان است و نمایشگاه قرآن بر پا شده است اگردوستان حوزوی که در نمایشگاه حاضر باشند، مردم با توجه به شرایط فعلی بسیار نیاز به مشاوره و ارتباط گیری و اخذ راه حل های مربوط به تحصیل، زندگی و ... دارند که می توانند بسیار موثر واقع شوند که با این حال وجود حوزویان بسیار می تواند کمک کننده باشد و به چشم بیاید.

حجت الاسلام بقایی در پاسخ به این پرسش که «زمینه های مشاوره ای تان در ایام نمایشگاه بین المللی قرآن چیست؟» گفت: زمینه های مشاوره ای که ما در این مجموعه داریم مشاوره های قبل از ازدواج، مشاوره کودک و تربیت و مسائلی است که در این حوزه ها کارآمد باشد، در نتیجه با توجه به تبلیغات سوء حضور دوستان حوزه در مجموعه هایی این چنین بسیار می تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استقبال بسیار خوب بوده است، وقتی مشغول به بازدید از مجموعه نمایشگاه قرآن هستیم و مراجعاتی که داریم، از ابتدای حضور تا اتمام ساعت نمایشگاه حضور مراجعه کندگان بسیار چشمگیر بوده است و این رسالت حوزه و روحانیت را دوچندان مطرح می کند.

گزارش تفصیلی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

در راستای تبیین بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی قرآن به عنوان آخرین گفت و گو به سراغ امام الدین کوموری دانش آموخته جامعه المصطفی قم رفتیم و او در پاسخ به این سوال که «علت حضور شما به عنوان یک جوان ناشر آفریقایی در نمایشگاه بین المللی قرآن چیست؟» ابراز کرد: ما در این نمایشگاه با توجه به فرهنگ خاصی که در کشور خود نسبت به آموزش قرآن در سال های دور داشتیم و یک صفحه چوبی برای ما طراحی کرده بودند که در سال های ابتدایی شروع زندگی مان و در کودکی قرآن بیاموزیم در راستای طرح کردن شیوه و فرهنگ قرآنی کشورهای آفریقایی در این نمایشگاه حاضر شدیم تا به نوعی به مردم ایران فرهنگ قرآنی مان را نشان دهیم./811//502/خ

محرمی محرمی
ارسال نظرات