۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۰۸۸۴۱
نماینده ولی فقیه در لرستان:

ساختار نظام سیاسی اسلام بر محور ولایت است

ساختار نظام سیاسی اسلام بر محور ولایت است
نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه ساختار نظام سیاسی اسلام بر محور ولایت است، گفت: روح اسلام ولایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان، شب گذشته در تفسیر آیه 36 سوره احزاب با محوریت«وَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍإِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُّبِیناً» گفت: این آیه از آیاتی است که دلالت بر ولایت‌پذیری و ولایت‌ مداری را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ولایت امام علی(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) در ماجرای غدیرخُم آشکار شد و آن حضرت در واقعه غدیر فرمود هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست، افزود: ساختار نظام سیاسی اسلام بر محور ولایت است، روح اسلام ولایت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در یکی‌ از آیات قرآن ولایت منحصر در سه گروه شده است، عنوان کرد: ولایت ازآن خدا و رسول خدا و کسانی‌که ایمان آوردند است و منظور از مؤمن علی بن ابیطالب(ع) است.

عزت در ولایت‌پذیری خلاصه شده است

وی با بیان اینکه حزب‌الله کسی است که ولایت خدا و رسول خدا(ص) و امام علی(ع) را بپذیرد و حزب‌الله همیشه پیروز است، خاطرنشان کرد: کسانی ‌که ولایت را بپذیرند ولایت‌پذیر هستند و ولایت‌پذیری شاخصی برای نگرش اعتقادی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی ولایت ‌مداری را شاخص نگرش عملی انسان عنوان کرد و گفت: مؤمن ولایت‌پذیر و ولایت‌مدار است و عزت در ولایت‌پذیری خلاصه شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیه ۳۵ صفات ایجابی و صفات مثبت مؤمنان را ذکر کرده و آیه ۳۶ صفات سلبی مؤمنان را ذکر کرده است، گفت: نهایت بندگی مطیع محض بودن در برابر خدا و رسول خدا است.

امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: ما در برابر خدا و رسول خدا حق نداریم اراده خودمان را تحمیل کنیم بلکه باید تسلیم باشیم.

وی به تشریح جمله «إِذَا قَضَى اللَّهُ» پرداخت و با ذکر این مطلب که کلمه «قَضَى» در قرآن به پنج معنا به‌کار رفته است، گفت:«قَضَى» گاهی به‌ معنای به پایان بردن و گاهی به ‌معنای داوری کردن به کار می‌رود معنای دیگر قضا کشتن است و گاهی این کلمه به ‌معنای برآورده شدن حاجت است.

فرمان خدا و رسول خدا موجب خیر و سعادت است

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به اینکه«قَضَى» در این آیه به معنای فرمان دادن است، بیان کرد: فرمان خدا و رسول خدا(ص) سعادت‌بخش بوده و موجب خیر و سعادت است و هرگاه خداوند و رسول خدا فرمان حکومتی صادر کرد ما حق مخالفت ندادیم./9451/پ210/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات