۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۰۸۹۰۰
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

ملاک حزب الله و حزب الشیطان در آیات قرآن کریم

ملاک حزب الله و حزب الشیطان در آیات قرآن کریم
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که ملاک حزب الله و حزب الشیطان بودن مودت و دوستی با افراد است، گفت: حزب شیطان با کسانی که مورد غضب الهی هستند ارتباط برقرار می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پانزدهمین جلسه از درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با مقایسه نظام اخلاقی اسلام با نظام اخلاقی بشری حاکم بر جهان گفت: اکثریت مردم جهان امروز عملا نظام اخلاقی بشری را پذیرفته اند.

وی افزود: یکی از وجوه افتراق این دو نظام اخلاقی درگستره مسائل و ارزش های اخلاقی است، گستره ارزش های اخلاقی در اسلام تمام ساحت های وجود انسان را فرا می گیرد و این ارزش ها به رابطه انسان با خدا(اخلاق الهی)، مسائل مربوط به خود انسان(اخلاق فردی) و رابطه انسان با یکدیگر(اخلاق اجتماعی) تقسیم می شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که با بیان این که فرهنگ حاکم بر دنیا تحت تأثیر فرهنگ الحادی غربی است، اظهار داشت: بر اساس مبانی فرهنگ غربی قوانین و مقررات اجتماعی با رأی مردم تعیین می شود و اگر کسانی داوطلبانه به آن عمل کنند کار اخلاقی کرده اند.

وی ادامه داد: نظام اخلاقی در اسلام وسیع است و شامل ارتباط انسان با خود، با خود و سایر مخلوقات می شود، آیا موضوع اخلاق در اسلام رفتارها است که سازنده ملکات هستند یا از این هم وسیع تر است، باید گفت نظام اخلاقی اسلام از همه این ها وسیع تر است و حتی کمترین کاری که مربوط به اراده انسان باشد می تواند وارد در بحث اخلاق شود از این رو حتی فکر کردن درست و نادرست داخل در این موضوع می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حوزه مسائل اخلاقی حتی شامل افکار و خیالات متأثر از اراده انسان هم می شود، ابراز داشت: بر اساس بینش اسلامی ملاک حب و بغض ها باید ایمان و کفر باشد، بر اساس آیات قرآن پیروان رسول اکرم(ص) نسبت به دشمنان و اهل عناد سرسخت هستند و انعطاف نشان نمی دهند اما در میان خود بسیار مهربان هستند.

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید در جامعه حزب الله و حزب الشیطان وجود دارد، افرادی در جامعه وجود دارند که با کسانی که مورد غضب الهی هستند ارتباط دوستانه برقرار می کنند اما برای این که از سوی مؤمنان طرد نشوند این روابط به دلیل منافع آن ها به صورت پنهانی پیگیری می شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حزب شیطان خدا را از یاد برده اند و به دنبال منافع و لذت های خود هستند و با کسانی که مورد غضب الهی هستند ارتباط برقرار می کنند، در مقابل حزب الله کسانی هستند که با دشمنان خدا ارتباط برقرار نمی کنند.

وی اضافه کرد: ملاک حزب الله و حزب الشیطان بودن مودت و دوستی با افراد است و اگر کسی ایمان به خدا و پیامبر داشته باشد نباشد کسی را دشمن خدا و پیامبر است را دوست بدارد، البته برخی هم هستند که بین این دو حالت قرار دارند و مسامحه می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اسلام می فرماید این دسته از افراد اگر درصدد دشمنی و ایجاد ضرر نباشند می توان به آن ها در رفتار نیکی کرد، گفت: نه تنها رفتار داوطلبانه افراد منعی ندارد بلکه اسلام سهمی از زکات برای کسانی قرار داده که ولو این که مؤمن نیستند اما دشمنی هم ندارند، اگر با آن ها رفتار دوستانه وجود داشته باشد و به آن ها کمک شود زمینه خوشبین و علاقه مند شدن به اسلام و ایمان آوردن فراهم می شود.

وی افزود: ملاک حزب الله و حزب الشیطان بودن رابطه قلبی است که البته در عمل هم تأثیر می گذارد و سعی می کنند که از این ارتباط منافع خود را پیگیری کنند.

محمد قمین
ارسال نظرات