۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۱۰۶۶۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

عدالت قضایی سبب تقویت پایه‌های اجتماعی می‌شود

عدالت قضایی سبب تقویت پایه‌های اجتماعی می‌شود
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: عدالت قضایی هم می‌تواند از بسیاری از کژی‌ها جلوگیری کرده و هم می‌تواند پایه‌های اجتماعی را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار مسئولان دستگاه قضایی استان، با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: کار قضا ازجمله دشوارترین کارها است؛ به همین دلیل هم تمام تلاش قاضی این است که عدالت را اجرایی کرده تا حقی از کسی ضایع نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم در آیات مختلفی بر این موضوع تأکید کرده است، گفت: خداوند در آیه 58 سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یأمُرُکم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها وَإِذا حَکمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یعِظُکم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا».

وی ادامه داد: خداوند به ما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: خداوند در این آیه دستور می‌دهد که امانت را به اهل آن سپرده و مسئولیت را به کسی بدهیم که توان برداشتن این بار را داشته باشد؛ زیرا هر ظرف باید با مظروف خود هم سویی و تعادل داشته باشد.

وی با بیان اینکه رد امانات به اهل آن هم در مسائل فردی و هم در مسائل سیاسی و مدیریتی جاری و ساری است، خاطرنشان کرد: یک مصداق امانت جمهوری اسلامی است؛ زیرا این نظام امانت امام و شهدا بوده و نسل گذشته برای تحقق آن فداکاری کردند؛ ازاین‌رو نباید اجازه دهیم این امانت به دست نااهل آن بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: وقتی قرار شد بین مردم داوری کنید به عدل داوری کنید.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه در آموزه‌های دینی تأکیدات فراوانی وجود دارد، افزود: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «العدل جُنّه واقیه و جَنّه باقیه» و تأکید می‌کند عدل سپری است که کشور را از حوادث نامطلوب و ویرانی و سقوط مصون می‌دارد و بهشتی است که همواره ثابت و پایدار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عدالت هم جنبه پیشگیری و هم جنبه درمان و کاربردی در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد، گفت: همان‌گونه که انسان در باغ و بوستان احساس بهجت می‌کند در جامعه‌ای که عدالت اجرایی شود هم انسان‌ها تنفس دیگری داشته و احساس می‌کنند به‌راحتی نفس می‌کشند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: عدالت هم می‌تواند از بسیاری از کژی‌ها جلوگیری کرده و هم می‌تواند پایه‌های اجتماعی را تقویت کند./9314/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
هادی رحیمی
ارسال نظرات