۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۱۱۲۱۷
امام‌جمعه پردیسان تشریح کرد:

جزییاتی از اجرای طرح امامت و امارت در پردیسان قم

جزییاتی از اجرای طرح امامت و امارت در پردیسان قم
حجت الاسلام قوامی گفت: در نظر داریم پردیسان به‌عنوان عالی‌ترین نقطه معرفی شود؛ چراکه ابعاد تمدنی، معنوی و رشد آن در حد بالایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید صمصام‌الدین قوامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی منطقه پردیسان برای اجرای طرح امامت و امارت خبر داد و اظهار کرد: پردیسان شهری علمی است و با داشتن نهاد نماز جمعه به نوعی استقلال معنوی دارد و در آن ۲۰ مرکز آموزشی اعم از دانشگاه، دانشکده، مؤسسه و مرکز آموزشی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: برای آینده پردیسان افق اعلایی در نظر گرفته شده به‌عنوان طرح امامت و امارت که مبتنی بر مدیریت اسلامی بوده و افقی با عنوان ۱۴۱۴ برای آن ترسیم شده است.

پردیسان قم بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد

امام‌جمعه پردیسان قم بیان کرد: پردیسان قم بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است؛ بنابراین مدلی از مدیریت مسجدمحور، معلم‌محور، امام‌محور، متحد با ادارات، هماهنگ با امارت در منطقه پردیسان قم در حال شکل‌گیری است.

قوامی واژه امارت را دستگاه‌های دولتی و نهادهای حکومتی، لشکری و کشوری معنا کرد و افزود: تاکنون پنج سال از اجرای طرح امامت و امارت می‌گذرد و امیدواریم این طرح به ۲۰ سالگی خود برسد.
وی گفت: چشم‌انداز طرح امامت و امارت از سال ۹۷ تدوین شده و در حال بررسی فعالیت پنج‌ساله این طرح هستیم که در همین راستا بیانیه‌ای تنظیم و در آن فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی و نهادینه‌سازی طرح پیش‌بینی شده است.

اهداف اجرای طرح امامت و امارت

امام‌جمعه پردیسان قم با اشاره به اهداف اجرای طرح امامت و امارت بیان کرد: هدف طرح آن است که در ۱۵ سال آینده پردیسان قم به‌عنوان شهریکاملاً اسلامی، مدنی، دینی و پیشرفته در تمام ابعاد به جهانیان معرفی و به سراسر جهان ابلاغ شود که در قم چنین نقطه‌ای وجود دارد.

قوامی تأکید کرد: در نظر داریم پردیسان به‌عنوان عالی‌ترین نقطه جهان معرفی شود؛ چراکه ابعاد تمدنی، معنوی و رشد و انگیزه موجود در آن در حد بالایی در نظر گرفته شده است.

وی درباره نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اجرای طرح امامت و امارت افزود: اگر بدنه دانشگاهی با ما هماهنگ شود، شاهد خواهیم بود که سرعت کار و قوت کار بیشتر خواهد بود؛ بنابراین در نظر داریم ابتدا از رؤسای دانشگاه‌ها در اجرای این طرح استفاده کنیم و در گام‌های بعدی از اعضای هیئت‌علمی و استادان دانشگاه و در نهایت از دانشجویان در اجرای طرح امامت و امارت استفاده کنیم و کمک بگیریم.
دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند محور اجرای طرح امامت و امارت باشد

قوامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم را میزبان نخستین نشست هم‌اندیشی اجرای طرح امامت و امارت انتخاب کردیم و همکاری‌های صمیمانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و کادر اجرایی دانشگاه به ما نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در اجرای این طرح محور خوبی باشد.

امام‌جمعه پردیسان قم افزود: در نظر داریم در جلسات هم‌اندیشی با مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم حضور داشته باشند تا فعالیت‌ دانشگاه‌ها در اجرای این طرح هماهنگ باشد.

وی درباره نقش مردم در طرح امامت و امارت به آنا گفت: مردم مدلی از حکومت دینی هستند و در اجرای طرح امامت و امارت به‌صورت محله‌ای و بر اساس یک مسجد فعال دارای امام و برنامه تأسیس می‌شود که اکنون در پردیسان قم ۲۰ مسجد و ۲۰ محل وجود دارد که هر محله‌ای یک جمهوری اسلامی است.

طرح امامت و امارت رهبر و ۳ قوه دارد

قوامی درباره نحوه اجرای طرح امامت و امارت در منطقه پردیسان قم بیان کرد: با چنین ایده‌ای در طرح امامت و امارت وارد شدیم که هر محله‌ای یک رهبر دارد که آن امام جماعت است، یک مقر رهبری دارد که مسجد است، یک مردم داریم که در هر محله‌ای در پردیسان حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که خود می تواند یک کشور ۱۰ هزار نفری محسوب شود.

امام‌جمعه پردیسان قم خاطرنشان کرد: همانطور که کشور دارای سه قوه است، هر محله‌ای در این طرح دارای سه قوه است، قوه مقننه آن هیئت امنای مسجد و پارلمان کوچکی است اندیشه‌ورز که تمام وظایف پارلمان را دارد. قوه قضائیه آن، امر به معروف و نهی از منکر است که متشکل از قاضی، پلیس، سپاه، معتمدان، دانشگاهیان و مدارس هستند و یک قوه مجریه دارد که محله‌یار است و محله‌یارها توسط شهردار معرفی می‌شوند.

وی افزود: محله‌یاران دارای کابینه‌ای هستند که به‌عنوان مثال مدیر یک مدرسه به‌عنوان وزیر محسوب می‌شود، مدیرمرکز بهداشت یک وزیر است، فرماندهان پلیس محل، مدیر درمانگاه محل، مسئول فروشگاه‌های محل، نمایندگان اصناف محل و مدیر ورزشگاه محل هرکدام یک وزیر محسوب می‌شوند که در نهایت یک کابینه محلی ایجاد می‌شود که محور آن محله‌یار است و محله‌یار را شهردار و امام جماعت انتخاب می‌کنند.

قوامی تأکید کرد: اگر یک محله با این سه قوه خوب اداره شود، شاهد خواهیم بود در کل کشور هم، چنین اتفاقی بیفتد؛ زیرا یک محل خوب، می‌شود شهر خوب و یک شهر خوب می‌شود یک استان خوب و یک استان خوب می‌شود یک کشور خوب.

به گزارش آنا، نخستین جلسه هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پردیسان قم عصر روز گذشته به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با حضور حجت‌الاسلام سید صمصام‌الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم و حیدرعلی جهانبخشی رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه در سالن جلسات واحد دانشگاهی قم برگزار شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
afarin
0
0