۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۱۸۲۳۳
مدیرکل اوقاف استان قم مطرح کرد؛

مجالس محرم و صفر ظرفیت بزرگی برای تبلیغ وقف هستند

مجالس محرم و صفر ظرفیت بزرگی برای تبلیغ وقف هستند
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: مجالس محرم و صفر یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌ها برای تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف هستند.

به گزارش  خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام  عباس اسکندری در جلسه هماهنگی سوگواره بصیرت عاشورایی با حضور مدیران مراکز فرهنگی قرآنی امامزادگان استان قم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، اقدامات گسترده‌ای لازم است.

وی افزود: برای این منظور باید بقاع متبرکه در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی، پویاتر از گذشته وارد عمل شوند و در این زمینه باید به ظرفیت‌های گوناگون آنها پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی و عمرانی در بعضی بقاع بیشتر است گفت: با این حال مسئولان فرهنگی حرم‌های مطهر امامزادگان، می‌توانند با انجام برخی اقدامات، ضعف زیرساخت‌ها را جبران کنند همچنین بعضی زمان‌ها همچون محرم و صفر و ماه مبارک رمضان دارای ظرفیت‌هایی هستند که باید مدبرانه از آنها بهره گرفت.

وی ادامه داد: اولویت نخست فعالیت‌های اوقاف باید با محوریت بقاع متبرکه باشد به ویژه در ماه‌های محرم و صفر که مراسم عزاداری گوناگونی تدارک دیده می‌شوند؛ برای این منظور باید برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشت و از مدت‌ها پیش به فکر بود تا هر روز و ساعت محرم و صفر، به درستی مورد استفاده قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام اسکندری با بیان اینکه برنامه‌ریزی اصلی توسط معاونت فرهنگی اوقاف استان صورت می‌گیرد گفت: در عین حال مسئولان فرهنگی بقاع، بدنه اجرایی کار هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اهمیت روضه‌خوانی به عنوان یکی از نیت‌های اصلی واقفان و نیز توصیه اکید اهل بیت علیهم السلام خاطرنشان کرد: آن بزرگواران مجالس عزاداری برپا می‌کردند و دیگران را هم به این کار توصیه می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه باید کار اجرایی را به مردم واگذار کرد گفت: هیأت امنا بقاع متبرکه برآمده از مردم هستند بنابراین باید کار را به عهده آنها گذاشت و اوقاف از انجام کارهای اجرایی بپرهیزد چرا که تجربه اقدامات گذشته نشان می‌دهد واگذاری امور به مردم موجب پیشرفت بهتر امور می‌شود و ضعف‌ها نیز کمتر می‌شوند ضمن اینکه کاهش هزینه‌ها را هم در پی دارد.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی در سطح کشور خواستار صرفه‌جویی در همه هزینه‌ها شد و افزود: اقشار مختلف به سختی زندگی خود را می‌گذرانند بنابراین برای برخی برنامه‌ها نباید هزینه‌های زیادی صورت بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان کرد: انجام کارهای زیربنایی در همه امور واجب است، برخی امور تبلیغاتی و شعاری لازم هستند ولی امور زیربنایی اهمیت بیشتری دارند.

حجت‌الاسلام اسکندری با تاکید بر بهره‌مندی بیشتر از کمک‌های مردمی در برگزاری مراسم مذهبی خاطرنشان کرد: نه تنها مردم را باید در امور اجرایی سهیم کرد بلکه باید در هزینه‌ها هم از کمک‌های خیرین بهره برد همچنین استفاده از ظرفیت تجار و بازرگانان متعهد و مومن هم در اولویت باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان کرد: برپایی مجالس روضه در بازار و پاساژهای قم با کمک بازاریان و کسبه، یکی از راهکارهای این مسئله به شمار می‌رود.

وی افزود: وقتی مردم به عینه مشاهده کنند که از قِبَل موقوفات، خدمات گسترده‌ای در سطح جامعه ارائه می‌شود، به سمت این سنت حسنه نبوی گرایش پیدا می‌کند؛ اطلاع‌رسانی پیرامون این مسئله با استفاده از ظرفیت مجالس محرم و صفر یکی از راهکارهایی است که باید در اولویت قرار بگیرد به این ترتیب که تبلیغ وقف حتما از سوی مبلغان مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام اسکندری تصریح کرد: باید کمک‌های کوچک را هم که از سوی موقوفات و واقفان ارائه می‌شود به اطلاع عموم رساند تا همگان با ظرفیت‌ها و برکات وقف آشنا شوند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات