۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۱۹۴۲۵
حجت الاسلام الیاسی:

غفلت انسان را از ارتباط قلبی با خدا جدا می کند + فیلم

غفلت انسان را از ارتباط قلبی با خدا جدا می کند + فیلم
این کارشناس دینی گفت: خداوند در قرآن کریم درمان غفلت را "ذکر" عنوان کرده است؛ اهل ذکر همیشه به یاد خدا هستند و مَثَل والای اهل ذکر، اهل بیت(ع) هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی پنجشنبه شب در هیئت فاطمیون قم اظهار داشت: گاهی انسان حرکت و جریانی را نمی شناسد و با آن دشمنی می کند و این طبیعی است؛ حضرت علی(ع) فرمودند "مردم دشمنی می کنند چون جاهل هستند"؛ خیلی ها حرکت انبیا و اولیای خدا را نمی شناختند و ایشان حرکت خود را تعلیم می دادند و مردم را از حرکت بعثت خود آگاه می کردند، که آنها نیز می پذیرفتند.

وی گفت: گاهی دشمنی ها جاهلانه نیست، بلکه عالمانه است؛ در این دشمنی کار سخت تر است چرا که فرد می شناسد و دشمنی می کند؛ فرعون که در مقابل حضرت موسی(ع) ایستاد، آن حضرت در قرآن فرمود تو می دانی که من معجزه ای که می آورم از جانب خدا هست اما باز دشمنی می کنی.

این کارشناس دینی تصریح کرد: در چنین موقعیتی با چراغ معرفت می توان کاری انجام داد؛ اما خدا قوه دیگری را به کمک قوه عقل، درک و تفکر می فرستد و یک نظام جدید معرفتی را در وجود انسان قرار می دهد که اگر از راه عقل و تفکر راهی برای هدایت به سمت فرد باز نشد، بتواند با دستگاه دوم معرفتی وارد شود که این دستگاه، قلب و دل انسان است.

وی افزود: انسان با دل و قلب خود می تواند راهی برای هدایت باز کند؛ گاهی با نظام معرفتی قلب باید کار کنیم و انبیا نیز اینگونه بودند در خصوص فرعون وقتی که از تفکر نتیجه ای حاصل نشد، ندا آمد که به مهربانی سخن بگو و عناصری از جمله محبت و عاطفه در این موقعیت به کمک می آید؛ همانطور که امام حسین(ع) نسبت به دشمن این گونه رفتار کرد و حضرت علی اصغر(ع) را به میدان آوردند و فرمودند "لااقل به این بچه آب دهید".

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که در دین اسلام به عنصر مهربانی بها داده شده است، اظهار داشت: اشکی که ما داریم و ترحمی که شکل می گیرد، گاهی به کمک دستگاه معرفتی ما می آید و اگر با هم پیوند بخورد، دیگر دشمن نمی تواند نفوذ کند.

وی گفت: اهل کوفه از این قسمت آسیب دیدند و آسیب آنها به خاطر آشنایی آنها با امام(ع) بود؛ امام حسین(ع) با عمامه حضرت علی(ع) و عبای پیامبر اکرم(ص) به میدان آمد اما مشکل آنها غفلت بود.

سخنران هیئت فاطمیون تصریح کرد: غفلت انسان را از ارتباط قلبی با خدا و ولی خدا جدا می کند. سیدالشهدایی در کربلا بود که ناله کرد اما دلی نبود که متوجه این ناله شود.

وی با اشاره به این که شیطان از دریچه منکرات که گناهان هستند، ورود می کند تا توجه ما از خدا دور شود، افزود: شیطان توجه انسان را از خدای متعال دور می کند، همانطور که توجه عمر بن سعد به ملک ری رفت و در مقابل امام(ع) ایستاد.

حجت الاسلام الیاسی به فرمایشی از نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت و اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمودند "چه بسا علمایی که علم شان کشته شد"، یعنی علم داشتند اما به آنها کمک نکرد.

وی گفت: خداوند در قرآن کریم درمان غفلت را "ذکر" عنوان کرده است؛ اهل ذکر همیشه به یاد خدا هستند و مَثَل والای اهل ذکر، اهل بیت(ع) هستند.

این کارشناس دینی با بیان این که اگر راه امام حسین(ع) را از ما گرفتند، باخته ایم، خاطرنشان کرد: اگر دشمن بخواهد در کشور ما سیطره پیدا کند، به هیئت ها هجوم می آورد چرا که می داند با این کار، یاد امام حسین(ع) جمع می شود و در این صورت، فرهنگ ایستادگی و مقاومت که کشور را نگه داشته، جمع می شود./822/ج

تعداد بازدید : 6

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مهدی فلاحی
ارسال نظرات