۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۳۹۲۷۲
گزارشی از همایش بین المللی زیست دینی در عصر پلتفرم های جهانی؛

از لزوم مقابله با اسلامی هراسی رسانه ای تا آثار پلتفرم‌های جهانی بر دینداری

از لزوم مقابله با اسلامی هراسی رسانه ای تا آثار پلتفرم‌های جهانی بر دینداری
در همایش بین المللی «زیست دینی در عصر پلتفرم های جهانی» نقش رسانه ها و پلتفرهای خارجی در دینداری مردم و انزوای اسلام و مسلمانان مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش بین المللی «زیست دینی در عصر پلتفرم های جهانی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی در جامعه المرتضی (ع) برپا شد.
 
در این همایش که به زبان انگلیسی برگزار شد، آقای ثاقب ریاض رئیس دانشگاه اقبال پاکستان گفت: امروزه رسانه‌های مطرح بین‌المللی مثل بی بی سی و سی ان ان بر تضعیف مبانی اسلامی و اختلاف افکندن بین مسلمانان تمرکز کرده اند.

وی افزود: بهترین راه مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمنان، اتحاد رسانه های اسلامی حول محور مبانی اسلامی است.

رئیس دانشگاه اقبال پاکستان بیان داشت: در دنیایی که به دهکده جهانی شهرت یافته است، رسانه‌های اسلامی باید از جایگاه بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند از انزوای رسانه ای خارج شوند.

ریاض خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی رهبران اسلامی، محققان و دانشمندان اسلامی اینست که با ارائه چهره واقعی اسلام، بتوانند هجمه های رسانه ای غربی ها را خنثی کنند.

از لزوم مقابله با اسلامی هراسی رسانه ای تا آثار پلتفرم‌های جهانی بر دینداری

لزوم مقابله با اسلامی هراسی رسانه ای دشمنان اسلام

در ادامه این همایش خانم دکتر سحر خمیس استاد دانشگاه مریلند آمریکا رشد جمعیت جوانان مسلمان در سراسر دنیا و افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی را دو مولفه‌ای دانست که باید در عصر پلتفرم های جهانی بدان توجه شود.

وی رسانه‌های جدید را مانند شمشیر دو لبه عنوان کرد که دارای مزایا و معایب بسیاری هستند.

استاد دانشگاه مریلند آمریکا اظهار داشت: پیش برد جامعه به سمت دموکراسی، شنیدن سخنان همه مسلمانان و ایجاد گفتگو بین آنها از مزایای رسانه‌های جدید در دنیای امروزی است.

وی افزود: مقابله با اسلام هراسی که امروزه در بسیاری از رسانه های غربی تبلیغ می شود از دیگر فرصت هایی است که رسانه ها در اختیار مسلمانان قرار داده اند.

یکی از نمونه‌های موفق بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی پویش Hnds off my hijab در فرانسه بود که علیه قانون حجاب در فرانسه به راه افتاد.

از لزوم مقابله با اسلامی هراسی رسانه ای تا آثار پلتفرم‌های جهانی بر دینداری

پلتفرم‌های جهانی آثار غیر قابل کتمانی بر کیفیت و کمیت دینداری در عصر جدید گذاشته‌اند

حجت‌الاسلام چگینی معاون بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی نیز در این همایش دینداری در عصر پلتفرم های جهانی را نیازمند تعریفی دوباره دانست و عنوان کرد: نمی توان امروزه دینداری را بدون توجه به الزامات و اقتضائات روز تعریف کرد.

وی افزود: پلتفرم‌های جهانی آثار غیر قابل کتمانی بر کیفیت و کمیت دینداری در عصر جدید گذاشته‌اند و چالش‌های فراوان و متفاوتی برای دینداری در عصر پلتفورم‌های جهانی وجود دارد.

معاون بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه اضافه کرد: برای نمونه امر به معروف در عصر پلتفرم‌های جهانی یک پدیده شخصی نخواهد بود و همه مسلمانان و مومنان چنین وظیفه‌ای را در قبال دیگران برعهده خواهند داشت.

حجت‌الاسلام چگینی بیان داشت: پلتفرم های جهانی این امکان را در اختیار همگان قرار داده است که بدون هیچ محذوریتی و با احتمال اثرگذاری بالا، در راستای تبلیغ معارف دینی و امر به معروف اقدام کنند؛ بدون اینکه خطری متوجه آنها باشد.

ارسال نظرات