۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۰۱۱۶
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

مدرک گرایی با شأن طلبگی در تضاد است

خبرگزاری رسا ـ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: طلاب نباید مدرک گرا باشند و به نیت مدرک درس بخوانند، اگر طلبه ای، طلبگی خود را به مدرک بفروشد اشتباه کرده است.
حجت الاسلام محسن قرائتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و استاد و مفسر قرآن کریم قرآن صبح امروز در مسجد و حسینیه الزهرای مشهد در جمع طلاب غیر ایرانی گفت: خداوند متعال در سوره فرقان میفرماید «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنا ... » هرکسی هر چیزی دارد از بندگی دارد و پیغمبر که رسول می شود ابتدا عبد و بنده خدا بوده است.

وی با بیان این که امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق می‌فرماید «هر چه عظمت بالاتر می رود تواضع ـ بنده ـ بیشتر می شود» افزود: «عِبَادُ الرَّحْمَنِ» دارای خصوصیتی است و انسان باید خصوصیتی داشته باشد تا به مقام «عِبَادُ الرَّحْمَنِ» نایل شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور «الَّذِینَ یَمْشُونَ» را به معنای آرام زندگی کردن افراد عنوان کرد، و بیان داشت: انسان هر کاری را انجام دهد که نگاه ها به انسان متوجه شود حرام است و لباس شهرت است. در تاریخ آمده است که هنگامی فردی به جمعی که پیامبر(ص) در آن بودند فردی که وارد می شد می پرسید کدامیک از شما رسول خدا هستید و رسول خدا همانند دیگر مردم و غیر قابل شناسایی بود.

وی خاطرنشان کرد: در خدا شناسی انسان اگر بخواهد خدا را بشناسد فرقی نمی کند که انسان به چه چیزی بنگرد ـ می خواهد آسمان و یا شتر باشد ـ بنابراین با نگاه به آیات خداوند می توان خدا را شناخت.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی عنوان داشت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «بندگان خوب خدا برای خدا بیتوته می کنند و سجده و قیام می کنند ولی آن ها را غرور نمی گیرد» و در ادامه آمده است «بندگان خدا چشم انداز ندارند و آخر بین هستند». بندگان خدا دارای یک بعد نبوده و در جامعه دست و دلباز هستند و البته دست و دلبازی آن ها هم دارای تعادل است و آنان اهل اسراف نیستند.

وی اضافه کرد: قرآن به پیامبر(ص) می گوید اگر می خواهی برای مردم تبلیغ کنی همین آیاتی که بر تو نازل شده است برای مردم بیان کن، مبلغان باید سعی کنند که در منبرهای خود به مشکلاتی که مردم در جامعه با آن مواجه می شوند پاسخ دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با طرح این پرسش که خداوند چرا شیطان را آفرید، بیان کرد: شیطان به جهت لجاجت شیطان شد، در حالی که شیطانی وجودی عاقل و فهمیده بود که شش هزار سال در پیشگاه خداوند متعال عبادت کرد، ولی در صحنه ای که در امتحان الهی قرار گرفت لجات نمود و عذر خواهی نکرد.

وی اضافه کرد: ممکن است این سوال مطرح شود که خداوند متعال که می دانست شیطان لجاجت می کند پس چرا او را خلق کرد، باید پاسخ داد که دانستن خدا انسان را به کاری اجبار نمی کند، لذا علم خدا انسان را اجبار نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که خداوند برای خلقت انسان چند دلیل را بیان کرده است، تصریح کرد: قرآن می فرماید «ما بشر را برای بندگی خدا خلق کردیم» وبندگی خدا برای انسان افتخار است.

وی «صبغة الله» را رنگ خدایی گرفتن معنا کرد و افزود: انسان اگر بنده خدا نباشد بنده نفسش است و نداریم انسانی که بنده خدا نباشد، بنابراین خداوند آدمی را خلق کرد تا رنگ خدا بگیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز گفت: طلاب نباید مدرک گرا باشند و نباید به نیت مدرک درس بخوانند، اگر طلبه ای، طلبگی خود را به مدرک بفروشد اشتباه کرده است و در شأن طلبه نیست که به خاطر مدرک طلبگی کند و درس بخواند، طلاب باید نیت های شان خیر، جهانی و فراگیر باشد./968/پ202/ع

ارسال نظرات