۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۹۵۳۶۸
استاد حوزه علمیه بجنورد مطرح کرد؛

لزوم افزایش ارتباط بین مداحان و جامعه روحانیت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بجنورد با تأکید بر لزوم ارتقای بعد علمی و اخلاقی مداحان، گفت: در این راستا تقویت بیش از پیش ارتباط بین مداحان و جامعه روحانیت راهگشا است.
حجت الاسلام اسماعيلي - مدير حوزه علميه تخصصي امام خامنه اي بجنورد

حجت الاسلام علی اسماعیلی استاد حوزه علمیه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع)، اظهار کرد: مجالس و محافل عزاداری سیدالشهدا(ع) ارزش و جایگاه بسیار والایی دارند اما باید توجه شود این مجالس به شبهات، بدعت ها و آسیب های مختلف دچار نشوند.

 

وی با بیان اینکه بین بدعت و نوآوری در مجالس عزاداری امام حسین(ع) مرز بسیار باریکی وجود دارد، اضافه کرد: اینکه مداحان و فعالان هیأت های مذهبی تلاش کنند در ماه محرم فعالیت جدید و نویی را انجام دهند بسیار پسندیده است اما باید دقت شود این اقدام آنها بدعت و آسیب نباشد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه می بایست دقت شود در مجالس و محافل عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) هیچ موردی به غیر از الگوی حسینی و زینبی به مردم ارائه نشود، خاطرنشان کرد: رعایت این مرز مهم بوده و لازم است روحانیان، مداحان و مسؤولان و متولیان هیئات مذهبی به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه این مرزبندی در زیارت عاشورا مشخص شده است، افزود: وقتی در این زیارت می خوانیم: «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم»، خود بیانگر و مؤید این مرزبندی است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با تأکید بر استفاده صحیح تر از ظرفیت و پتانسیل جوانان در مراسمات عزاداری محرم، اظهار کرد: جوانان به شور گرفتن علاقه دارند اما مداحان نباید با تکرار نیم ساعته یک کلمه این شور را برای او ایجاد کنند زیرا این تکرار هیچ ثمری نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه می بایست تلاش شود در زمان شور گرفتن جوانان نیز مفاهیم و معانی معرفتی به او منتقل شده و مراسم های عزاداری برای او پیام داشته باشند، افزود: باید بعد از پایان هر مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به معرفت و بینش اسلامی و حسینی جوانان افزوده شود.

 

این پژوهشگر اسلامی با اشاره به اینکه همه مداحان می بایست به سه محور سواد، سلیقه و سوز مجهز باشند، اضافه کرد: سواد و سلیقه را همه افراد می توانند داشته باشند یا کسب کنند اما سوز اکتسابی نبوده و اهدایی از جانب باری تعالی است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: برای دریافت سوز حسینی در مراسمات عزاداری، مداح باید بداند در گفتار و رفتار چگونه باشد که این موهبت از سوی خداوند به او اعطا شود.

 

وی با تأکید بر اینکه مداح خوب می بایست عارف، شاعر، اخلاق مدار و صادق باشد، اضافه کرد: در چنین شرایطی مجلس مداحی شور و شعور ویژه خود را داشته و مردم برای حضور در آن لحظه شماری می کنند زیرا مداحی که از نظر اخلاقی و گفتاری وارسته نباشد نمی تواند بر دل ها اثر گذاشته و تأثیری همیشگی بر مخاطبان خود داشته باشد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه هر چه مداح مخلص تر و وارسته تر باشد تأثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت، افزود: غالب مداحان مشهور قدیمی با علمای اخلاق و دین ارتباط نزدیکی داشتند و این گونه نبود که مداحان با روحانی سخنران جلسه ارتباط نداشته باشد و در همین راستا بود که مداحان بزرگی چون حبیب الله چایچیان متخلص به «حسان» اشعار عاشورایی خود را نزد علمای بزرگی نظیر علامه امینی و علامه طباطبایی می برد تا این عالمان نظر خود را نسبت به این اشعار بیان کنند.

 

این استاد حوزه علمیه بجنورد در خاتمه با تأکید بر لزوم ارتقای بعد علمی و اخلاقی مداحان، افزود: در این راستا در دوره فعلی نیز تقویت بیش از پیش ارتباط بین مداحان و جامعه روحانیت راهگشا است./9314/302/ب3

 

ارسال نظرات