۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۵۹۳۱۸۹
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور:

مالیات بیشتر، بهترین راه کاهش مصرف دخانیات است

مالیات بیشتر، بهترین راه کاهش مصرف دخانیات است
مسجدی گفت: مالیات و افزایش قیمت از مرسوم ترین روش های کاهش مصرف در همه جای دنیا است، اما کشور ما در این زمینه به درستی رفتار نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور ظهر امروز در دیدار با آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین ضمن تقدیر از پیشگامی ورامین در عرصه مبارزه با دخانیات، ابراز کرد: خواهان تداوم این کار و حمایت بیشتر مسؤولان در این زمینه هستیم.

وی با اعلام اینکه مالیات مناسبی از دخانیات اخذ نمی شود، خبر داد: امروز متأسفانه روزانه بالغ بر 200 میلیارد ریال دخانیات مصرف می شود که حدود نیمی از آن سود است که عاید تولید کنندگان و فروشندگان آن می شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: مالیات و افزایش قیمت از مرسوم ترین روش های کاهش مصرف در همه جای دنیا است، اما کشور ما در این زمینه نه تنها به درستی رفتار نکرده است بلکه برخی افزایش دخانیات را عاملی بر افزایش قاچاق این محصول می دانند که این به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

وی با استناد به آمار، اذعان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر مصرف دخانیات بین قشر جوان و زنان افزایش چشم‌گیری داشته است.

مسجدی اولین تجربه فرد مصرف کننده را توأم با نشاط دانست و اظهار کرد: فرد معتاد برای دفعات بعدی در دام اعتیاد افتاد و با توجه به اینکه مغز انسان به مقدار مصرف قبل قانع نمی شود برای رسیدن به آرامش نیاز به مواد بیشتری پیدا می کند، از همین رو فرد معتاد بعد از مدتی مصرف با اضطراب و پرخاشگری روبرو می شود.

وی با عنوان اینکه باید به فرزندانمان از کودکی آموزش دهیم که به دخانیات "نه" بگویند، به طرح "پاد" در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات اشاره کرد و افزود: تا به امروز قریب به 5 هزار نفر در ورامین به عضویت طرح "پادیاران" در امده اند، دشت 15 خرداد همواره در مسیر انقلاب پیشتاز بوده است، امیدوارم این حرکت که در مدارس شروع به کار کرده از سوی دیگر نهادها هم مورد حمایت قرار گیرد و مردم این منطقه ولایی و مؤمن هم در مبارزه با دخانیات باز هم پیشگاهم باشند تا این طرح به ثمر بنشیند.

این پزشک متخصص با اعلام اینکه تبلیغات دخانیات طبق قوانین ممنوع است، گفت: اما متأسفانه در برخی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی شاهد مصرف دخانیات از سوی هنرمندان هستیم که این به نوعی دور زدن قانون تبلیغات است که باید مسؤولان در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تنها صنعت تحریم نشده در ایران، صنعت دخانیات است، افزود: از آنجا که طبق اعلام کمپانی‌های بین‌المللی ایران بازار خوبی برای فروش دخانیات است و این صنعت منافع زیادی برای تولیدکنندگان آن دارد، ظاهرا قرار است هیچگاه واردات این کالا قطع نشود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور در پایان تصریح کرد: باید دانست که شدیدترین قوانین برای مصرف دخانیات در کشور آمریکا وضع شده است تا جای که حتی در برخی از خیابان های آنجا مصرف سیگار ممنون است./804/پ310/ب1

محمد فرخی
ارسال نظرات