۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۰۰۸۶۵
رییس گروه برنامه ریزی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

تربیت مبلغان آگاه به روش‌های کمی و کیفی پژوهش یکی از مهمترین ضرورت‌ها است

تربیت مبلغان آگاه به روش‌های کمی و کیفی پژوهش یکی از مهمترین ضرورت‌ها است
حجت الاسلام جعفریان گفت: باید طلابی تربیت کنیم که به نظریه‌های علوم اجتماعی آشنا و فهم درستی از دین داشته باشند و این از ضرورت‌ها است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مجید جعفریان، رییس گروه برنامه ریزی و اطلاعات فن آوری دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست علمی ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران این استان با عنوان «سنجش دینداری»، این موضوع را یکی از مهمترین مباحث حوزه دین بیان کرد و گفت: متأسفانه به بحث سنجش دین در حوزه‌های علمیه کمتر توجه می‌شود که این یک آفت است.

وی با بیان اینکه سنجش دینداری یکی از موضوعاتی است که در ۴۰ سال گذشته انقلاب به طور کلی در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم توجه به بحث سنجش دینداری در سال‌های گذشته به خاطر آن است که ما خود اغنائیم یعنی شرایطی مثل اربعین، محرم و صفر را فراهم می‌آوریم و به صرف حضور مردم می‌گوییم مردم ما دیندار هستند.

حجت الاسلام جعفریان با تأکید بر اینکه دینداری از یک مفهوم عامیانه روزانه فراتر است، گفت: متأسفانه فکر می‌کنیم، چون نماز می‌خوانیم و یا اینکه مردم در مراسم آیینی اربعین شرکت می‌کنند، دارای جامعه دینداری هستیم در حالی که این‌ها معیار مناسبی برای محک دینداری جامعه نیستند.

وی بالا بودن آمار طلاق در کشور را یکی از نمونه‌های در تضاد با جامعه دینداری بیان کرد و ادامه داد: به یقین جامعه دینداری ما در بسیاری از امور ضعف دارد که باید اصلاح شود و در این بین نقش طلاب غیرقابل انکار است.

استاد حوزه و دانشگاه، تربیت مبلغان آگاه به روش‌های کمی و کیفی پژوهش را یکی از مهمترین ضرورت‌های امروز حوزه‌های علمیه دانست و افزود: باید طلابی تربیت کنیم گه به نظریه‌های علوم اجتماعی آشنا و فهم درستی از دین داشته باشند و از جنوب تا شمال، شرق تا غرب کشور را به راحتی بتوانند رصد و آمار احصاء کنند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مدیریت فرهنگ دینی کشورمان مبتنی بر همین آمار است، تصریح کرد: تهیه آمار و رصد همه جانبه امور نقش مهمی در سنجش دینداری جامعه امروز ما خواهد داشت که در این بین طلاب مسؤول هستند.

وی با بیان اینکه از عصر پهلوی اول تا قبل از آن دینداری در ایران وضعیت خیلی مشخصی ندارد، ادامه داد: دینداری در ایران و سنجش آن به بعد از کشف حجاب رضاخان بر می‌گردد که از آن موقع سه رویکرد نسبت به دین در جامعه به وجود آمد.

حجت الاسلام جعفریان با اشاره به اینکه رویکرد نخستی که پس از کشف حجاب در ایران به وجود آمد، رویکرد سنت گرا بود، افزود: این رویکرد همان چیزی است که ما در حال حاضر بیشتر روی آن تمرکز داریم و این یعنی تمرکز در فقه و اصول؛ در حالی که باید توجه به اخلاق در حوزه‌های علمیه در اولویت قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است به واسطه حکومت اسلامی، جامعه سازی دینی تشکیل دهیم، این جامعه سازی لوازم خودش را می‌خواهد، گفت: تغییر و تحول در امور آموزشی حوزه‌های علمیه یک شرط لازم برای تشکیل جامعه سازی دینی است.

رییس گروه برنامه ریزی و اطلاعات فن آوری دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، سیاست زدگی را یکی از موانع تحقق دینداری در جامعه بیان کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از آمار‌های کشور مخلوط با سلیقه‌های سیاسی چپ و راست است و همین سبب می‌شود سنجش دینداری به خوبی انجام نشود.

این مقام مسؤول با انتقاد از اینکه پژوهش‌هایی که تاکنون در حوزه سنجش دینداری انجام شده، بیشتر کمی است، ادامه داد: متأسفانه ما در حوزه کیفی کاری انجام نداده ایم و در این بخش به شدت خلأ داریم.

وی با بیان اینکه بین بین دین و دینداری تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: دین لایه بردار نیست؛ دیندار کسی است که در مرحله نخست، ملتزم است یعنی تا فردی ملتزم به یک دینی یا آموزه‌ای نباشد، دیندار نیست./۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات