۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۶۰۷۳۴۲
کارشناس دینی:

مرز آزادیِ خواست انسان‌ها در جامعه، قانون عادلانه است

مرز آزادیِ خواست انسان‌ها در جامعه، قانون عادلانه است
حجت الاسلام فربهی گفت: انسان‌ها در تمامی زمینه ها به عدالت احاطه ندارند، پس احتیاج به قانون عادلانه ای از سوی خداوند(دین) دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد فربهی کارشناس دینی در مراسمی که دوشنبه در مسجد دانشگاه تهران به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد، گفت: اگر کسی به ربوبیت خداوند ایمان داشته باشد هر آنچه حکم می‌کند در چارچوب دستورات خداوند خواهد بود در غیر این صورت بر حسب آیات قرآن کافر، ظالم و فاسق خواهد بود.

وی افزود: مبنای آزادی‌های سیاسی در تمام کشور‌ها خواست اکثریت مردم است؛ مواجهه‌ای که قرآن با اکثریت دارد در همه مسائل مثبت نیست بلکه در بسیاری مسائل خواست اکثریت را رد می‌کند بنابراین بین خواست اکثریت و عقل جمعی باید فرق قائل شد.

حجت الاسلام فربهی اظهار داشت: خواست اکثریت معیاری برای حق بودن و حق داشتن نیست، زیرا ممکن است اکثریت به دنبال چیز باطلی باشند؛ در اکثریت کشور‌ها امروز به این نتیجه رسیده اند که خواست اکثریت نیاز به مرزبندی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال ممکن است بانوانی که در فضای آموزشی حاضر می‌شوند به دنبال نوع پوشش بدن نما باشند و بسیاری از آقایان و اکثریت نیز به آن راضی باشند، زیرا آقایان از آزادی پوشش بانوان به طور مستقیم نفع و لذت می‌برند، در حالی که در یک فضای آموزشی نباید مسائلی غیر از آموزش و پرورش توجه دانشجو را به خود جلب کند.

کارشناس دینی ابراز داشت: یکی از خصوصیات قانون این است که باید تامین کننده عدالت باشد بنابراین مرز آزادیِ خواست انسان‌ها در جامعه، قانون عادلانه است و به علت اینکه انسان‌ها در تمامی زمینه‌ها به عدالت احاطه ندارند احتیاج به قانون عادلانه‌ای از سوی خداوند دارند که به این قوانین الهی دین گفته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در فضای مجازی شبهه‌هایی مطرح می‌کنند که دین از فضای جامعه باید بیرون رود، اما ابن سینا معتقد است خاستگاه احتیاج به دین، فضا‌های اجتماعی است، زیرا در فضای اجتماع، تزاحم بین خواسته‌ها به وجود می‌آید و در این فضا نیاز به عدالت پیدا می‌شود./۹۶۹/پ202/ب1
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات