۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۰۸۶۸۷
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

باید در ساختار و محتوای حوزه تحول ایجاد کرد

باید در ساختار و محتوای حوزه تحول ایجاد کرد
رییس جامعه المصطفی العالمیه (ص) عنوان داشت که ساختار و محتوای حوزه علمیه باید دچار تحول شود زیرا حوزه نیازمند تحول و سازگار کردن خود با حرکت و جریان های بین المللی است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، نخستین نشست هم اندیشی مدیران حوزه های علمیه کشورهای عربی و شخصیت های بین المللی جهان اسلام  با موضوع «ضرورت ها و الزامات حوزه انقلابی و تمدن ساز در عرصه بین الملل» به میزبانی مجتمع حوزوی مشکات برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه (ص)، فعالیت های مجتمع حوزوی مشکات را فاخر و ارزشمند توصیف کرد و افزود: حوزه بین المللی و حوزه با نگاه تمدنی و حوزه انقلابی که در حقیقت لایه های مختلف یک حقیقت هستند و این ها ابعاد یک موضوع است و در کنار هم معنا پیدا می کنند، باید توجه داشته که ما هم در حیث ساختار و قالب و شکل حوزه های علمیه باید شاهد تحول باشیم و هم از حیث برنامه و محتوا. در هر صورت حوزه نیازمند تحول و سازگار کردن خود با حرکت و جریان بین المللی است.

وی افزود: الحمد الله در سال های اخیر به برکت مدیریت های توانمندی که وجود داشته است، شاهد رویدادهای خوبی در دو زمینه ساختار و محتوا بوده ایم. حوزه به لحاظ ساختاری باید بخش های داشته باشند که با بین الملل ارتباط داشته باشند، حوزه بریده از جهان و گوش گیر نمی تواند اثر گذار در جهان باشد. ما اکنون جریان های را مشاهده می کنیم که تصور می کنند حیات حوزه در انحصار یک سری علوم ارزشمند گذشته و تمرکز بر این ها و عدم اشتغال به سایر جنبه هاست و حتی اشتغال به جنبه های دیگر را مخل به امور علمی حوزه تلقی می کنند. اما حوزه علمیه قم که کانون حرکت انقلاب اسلامی بوده و طی چهار دهه نقش کانونی خود را حفظ کرده در حرکت انقلابی و بین المللی حوزه علمیه، از این نگاه عبور کرده است. ایجاد یک مراکز نمونه مانند مجتمع حوزوی مشکات و یا کاری که آیت الله مصباح شروع کرده اند بی نظیر است که یک شخصیت علمی با ویژگی های ایشان این کار را انجام داد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه (ص) تصریح کرد: از حیث تعلیمی و محتوای نیاز به برابر شدن با نیازهای زمانه دارد. رشته های  علوم انسانی امروزه برای حوزه علمیه ضروری محسوب می شود. در حوزه به معنی عام مانند مدرسه آیت الله مصباح در این مسائل ورود کرده اند اما مدیریت حوزه و مدارس علمیه حوزه می توانند خودشان مستقیما در موضوع محتوا، حال چه در مباحث روز فلسفی، کلامی، تاریخ، تفسیر، حدیث و ... ورود کنند.

گفتنی است که حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نماینده مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله دقاق مدیر حوزه علمیه بحرینی‌ها در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین معتوق دبیرکل ائتلاف وطن اسلامی کویت، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه (ص)، حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه قم، حجت الاسلام شیخ اسد محمد قصیر، رییس مؤسسه «اسلام اصیل» در قم، محمد صالح القطری مدیر حوزه امام الهادی (ع)، حجت الاسلام عبدالروف الربیع رییس مدرسه علمیه الحورا و حجت الاسلام عادل الشعله از فضلاء حوزه علمیه بحرین حاضران در نخستین نشست هم اندیشی مدیران حوزه های علمیه کشورهای عربی و شخصیت های بین المللی جهان اسلام بودند.

ارسال نظرات