۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۲۰۶۰۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تفقه در دین و انذار قوم دو رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است

تفقه در دین و انذار قوم دو رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است
امام جمعه بجنورد گفت: باید بکوشیم قدم‌های عینی‌تری برای عمق‌بخشی به اندیشه دینی و فقاهت برداریم؛ زیرا تفقه در دین و بعد از آن انذار مردم هدف نهایی حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران، با گرامیداشت ایام عاشورا و عزاداری سیدالشهدا (ع)، اظهار کرد: عاشورا از سه بخش خون، حماسه و پیام تشکیل شده؛ ازاین‌رو ما حوزویان باید بتوانیم در بخش پیام‌رسانی که رسالت اصلی ما است در امتداد خون و حماسه حرکت کرده و سبک زندگی عاشورایی را به جامعه بشری ارائه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید در این مسیر حرکت کنیم، افزود: باید بکوشیم سال جدید، سالی برای فتح سنگرهای جدید در علم و آگاهی بوده و قدم‌های عینی‌تری برای عمق‌بخشی به اندیشه دینی و فقاهت برداریم؛ زیرا تفقه در دین و بعد از آن انذار مردم هدف نهایی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه قرآن تفقه در دین و انذار قوم را به‌عنوان اهداف حوزه‌های علمیه مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: تفقه به معنای کارشناسی در مسائل دینی فلسفه حوزه‌های علمیه است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس تأکید قرآن باید عده‌ای در شناخت دین متمرکز و متمحض شده و بعد از آن که دین را شناختند، آن را به دیگران نیز بشناسانند.

وی با بیان اینکه این شناختن و شناساندن دین دو وظیفه اساسی و رکن اصلی حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: تفقه در دین در یعنی دین را مستدل و منطقی شناختن، از سطح به عمق دین عبور کردن و رسیدن به ژرفای دین که باید مدنظر همه حوزویان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: تفقه در دین با علم فرق می‌کند؛ زیرا علم به معنای دانایی بوده و فقه به معنای دانایی ژرف و عمیق و همه‌سویه است.

وی اضافه کرد: رسالت حوزه‌های علمیه طبق فرموده قرآن کریم شناخت همه‌سویه و عمیق دین و آگاهی بخشی به امت بر اساس فقاهت و شناخت عمیق از دین اسلام است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه در منابع دینی ما دو تعبیر به‌عنوان علم نافع و معلم خیر وجود دارد، گفت: حوزه‌های علمیه ما باید به سمت این دو پیش روند؛ یعنی تلاش کنیم علم نافع به دست بیاوریم و وقتی علم نافع به دست آوردیم معلم خیر دیگران بوده و مایه خیر آن‌ها باشیم؛ زیرا این فلسفه وجودی ما طلاب است./9314/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
هادی رحیمی
ارسال نظرات