۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۵۳۰۹۷
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان؛

رضایت خداوند در گرو رضایت پیامبر اكرم و ائمه اطهار

رضایت خداوند در گرو رضایت پیامبر اكرم و ائمه اطهار
آیت الله شیرازی درتبیین دعای روز بیست و چهارم رمضان از رضایت خدا و ارتباط آن با رضایت پیامبر و ائمه(ع) از انسان سخن گفت و به مسئله توفیق اطاعت و بندگی و ترک معصیت پرداخت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين» بیان داشت: خدايا من از تو در اين روز آنچه تو را خوشنود كند را مى خواهم و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بيازارد و از تو مى خواهم توفيق اينكه فرمانت برم ونافرمانيت ننمايم، اى بخشنده سائلان.

رضایت رسول و اولیاء خدا در حکم رضایت الهی
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند می خواهیم هر آنچه که سبب رضایت و خوشنودی اوست قسمت ما کند تا با انجام آن رضایتش را جلب نمايیم، پیش از این درباره رضایت خداوند از بنده سخن گفتیم و راه های آن را بیان کردیم و این تکرار ها در دعا دلیل بر اهمیت این موضوع و نیز جنبه آموزشى دارد که ما بیاموزیم چگونه با خدا سخن بگوئیم و از او چه بخواهیم.

وی افزود: در فراز دوم دعا از خدا می خواهیم هرآنچه باعث آزار و رنجش او می شود را توفيق دهد تا مرتکب نشویم و به خودش پناه می بریم از ارتکاب چنین اعمالی که نه تنها مرضی او نیست بلکه رنجش او را در پی دارد. هر آنچه رضای خدا در او نیست برای ما سودی ندارد بلکه ممکن است ضرر مستقيم هم داشته باشد مثل عملی که او را می آزارد.

استاد درس خارج حوزه علميه ادامه داد: خداوند در آیه ٥٧ سوره مباركه احزاب مى فرماید: کسانی که خدا و رسولش را اذیت کنند مورد لعن و نفرین او در دنیا و اخرت هستند و عذابی دردناک در انتظارشان است. خداوند متعال که تحت تأثیر بنده قرار نمی گیرد، پس مراد از اذیت و آزار خداوند همان اذیت و آزار رسولش و اولیاء او در دنیاست که اگر آنها آزرده خاطر و ناراحت شوند قطعاً خداى متعال از این رنجش ناراحت شده و از انسان راضی نخواهد بود.

وی افزود: در تأیید این مطلب فرمایش مشهور و مسلّمى از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «فَاطِمَة بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي‏ وَمَنْ آذَانِي‏ فَقَدْ آذَى اللَّهَ» فاطمه پارهَ تن من است، هرکس او را بیازارد قطعاً مرا آزرده و هر کس مرا بیازارد یقیناً خدا را آزرده است.

توفیق اطاعت و ترک معصیت
استاد درس خارج فقه حوزه علميه بیان داشت: در بخش پایانی دعا از خداوند متعال مسألت مى نماييم كه توفیق بنده گی و اطاعت و نیز ترک گناه و معصیت را عنايت فرمايد که اگر بدان موفق شویم در حقیقت توانسته ايم رضایت خداوند را جلب کنیم.

وی افزود: سعادت و شقاوت حقيقى در دنيا و آخرت تنها در گرو اطاعت از خداوند متعال و عصيان اوست، و آیات و روایات بسیاری در تایید اين مطلب وجود دارد. نکته مهم اين است که اطاعت کسانی که خداوند بدان امر نموده مثل پیامبر اكرم(صلّى الله عليه وآله وسلّم) و ائمه هدى(صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين) در درجه اول، و در رتبه بعد والدین یا اطاعت زن از شوهر و نظائرش نیز در حکم اطاعت خداست یعنی وقتی ما مطیع لله هستیم که همه فرامین او را به دقت انجام دهیم و هر آنچه نافرمانی او در آن است را ترک کنیم.

آیت الله شیرازی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم اطاعت و نافرمانی خداوند سبحان هیچ يك، سود و منفعت يا ضرر و زيانى برای ذات مقدس او ندارد بلکه این ما هستیم که منفعت یا ضرری را به واسطه رفتار و کردار خویش کسب می کنیم، بنابراین از خداوند تبارك و تعالى می خواهیم دعای امروز را در حق ما اجابت نمايد تا به بركت اولياء طيبين و طاهرينش از بندگان صالح او و سعادتمندان حقيقى باشيم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات