۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۶۵۲۸۷۹
شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان؛

عوامل جلب و سلب برکات الهی

عوامل جلب و سلب برکات الهی
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز بیست و دوم رمضان به فضل و عدل الهی اشاره کرد و عوامل سلب و جلب برکاتش را مطرح و از اسباب رضایت الهی سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ افْتَحْ لي فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل عليّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْني فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ وأسْكِنّي فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین» بیان داشت: حضرت(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت را و برايم فرود آر بركاتت را و توفیق فراهم نمودن موجبات خوشنودیت را عنايت فرما و مسكنم ده در آن مركز بهشت اى اجابت كننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان.

فضل و عدل الهی
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند متعال در آستانه سومین و مهمترین شب از شبهای پرفيض قدر تقاضا داریم درب های فضل و رحمتش را به سوی ما بگشاید و ما را مستحق دریافت فیض خود قرار داده و لطفش را نصیب ما کند.

وی افزود: همانطور که خداوند متعال در آیه ٣٢ سوره مباركه نساء فرموده است (..از فضل خداوندى بخواهید..) باید دانست که مسیر دریافت این فیض الهی دعا کردن و درخواست از خود اوست حال چه فضل مادی باشد و چه معنوی همه و همه در دستان لطف و رحمت اوست.

بنابر آنچه در روایات نورانى ائمه اطهار(عليهم السلام) آمده، در مقابل این فضل و عنايت، عدل خداوندى قرار دارد که اگر اعمال ما به آن معیار سنجیده شود هیچ فعل و عمل قابل قبولی نخواهیم داشت جز گناهانی که در پى ارتكاب آنها بايد نابود شویم از این رو در برخی ادعیه می خوانیم: «اللهمّ عاملنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک»، پروردگارا با فضلت با ما رفتار کن نه با عدلت!

برکت و عوامل جلب وسلب آن
استاد خارج حوزه علميه در بیان و تشريح درخواست دوم دعاى امروز گفت: پیرامون برکت در روزهای گذشته سخن گفتیم امروز هم که از خداوند متعال بركت را طلب می کنیم باید بدانیم در حقیقت طلب خیر بیشتر می کنیم. درخواست بركت يعنى درخواست ماندگاری اثر آن فعل و عمل نیکى كه توفيق انجامش را پيدا كرده ايم را داریم که اگر محقق شود، اثرش در عمر و علم و مال و فرزند و هرآنچه مربوط به انسان است نتیجه مضاعف و کیفیت و کمیت دوچندان خواهد داشت.

وی افزود: ایمان به خدا و تقواى در امور سبب جلب برکات و نعمات الهی می شود چنانچه خداوند متعال در قرآن كريم بدان وعده داده است. علاوه بر اداى واجبات و ترك محرمات، تقيد به انجام مستحبات و ترك مكروهات و يك سلسله از اعمال و كردار همچون سحرخیزی که این ایام بر آن مداومت داریم، صله رحم، احترام به بزرگان و کهنسالان، صدقه، حسن خلق، بخشش، راست گویی و امانتدارى و حسن تعامل با دیگران از مواردی است که برکت را برای ما به ارمغان می آورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیت بد یا همان سوء ظن نسبت به دیگران، خیانت، بد دلى، قسم دروغ، انجام كارى برای غیر خدا، بى ادبى به ديگران و بالطبع از همه مهمتر معصيت و گناه نیز برکت را از زندگی انسان دور می کند که باید از آنها پرهیز کنیم در حقیقت وقتی از خداوند درخواست برکت کردیم باید اموری را انجام و اموری را ترک کنیم تا مستحق دریافت آن شویم.

رضایت الهی و درخواست بهشت

استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان بیان داشت: از خداوند می خواهیم توفیق دهد ما عملی را که سبب خوشنودی و رضایتش است را انجام بدهیم. به این مورد در دعاهای گذشته به خصوص روز دوم اشاره کردیم که چه اعمالی سبب جلب رضایت حق و خوشنودی او می شود و چه نتایجی در پی دارد.

وی افزود: و اما درخواست پایانی در این روز قرار گرفتن در اعماق بهشت است، از خداوند تبارك و تعالى می خواهیم که جایگاهی برای ما در وسط بهشت يعنى بهترين جاهاى بهشت قرار دهد که این هم لوازمى دارد که پیش از این در تشریح ادعیه روز بیان کردیم و اینکه تکرار می شود به نوعی آموزش به ما نسبت به طرح درخواست هایمان از خداوند كريم است؛ اینکه چه و چگونه از او طلب کنیم که قطعاً و طبيعتاً باید چشم و گوش جان ما به بیان شیوا و كامل ائمه اطهار (علیهم الصلوة والسلام) باشد تا متضرر نشویم و بهترين ها را بخواهيم و بيشترين بهره را ببريم.

وی ادامه داد: امید است در آستانه ليلة القدر بعد از گذشت ٢٢ روز از ماه ميهمانی خدا، امشب فضل و کرم الهى بیش از پیش شامل حال ما و همه روزه داران و بندگان شود و به بركت وجود مقدس ولى عصر(ارواحنا فداه) و با امضاى آن حضرت، تقدیر نیکی برای همگان رقم بخورد و دعاى كليه نيازمندان مستجاب و حاجات مشروع همه حاجتمندان برآورده به خير گردد و همه ما بيشترين بهره را در اين شب از رحمت و مغفرت الهى ببريم، ان شاءالله/933/ت302/ق

جواد رستمی
ارسال نظرات