۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۵۲۹۸۸
شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛

شستشوی آلودگی ها و پاکیزگی از عیوب با تقوای قلبی

شستشوی آلودگی ها و پاکیزگی از عیوب با تقوای قلبی
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز بیست و سوم رمضان به بحث آلودگی حاصل از گناه و رفع آن پرداخت و ضمن توصیه به پاكيزه گى از عیوب، پیرامون تقوای قلبی سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اغسِلْني فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْني فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبي فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین»، بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدایا در این ماه مرا از گناهان بشوى و پاكم نما از عیب‌ها و دلم را به امتحان پرهیزكارى دل‌ها آزمايش كن، اى چشم پوش از لغزش‌هاى گناهكاران.

شستشوی آلودگی ها
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند شستشوی از گناهان را درخواست مى نماييم. همانطور که لباس آلوده را شستشو می دهیم تا تمیز و پاکیزه شود، روح و قلب ما هم آلوده به گناه می شود و اثر آن تا وقتى كه آن را شستشو ندهیم باقيست. این آلودگی به چشم ظاهر دیده نمی شود اما اگر کمی در رفتار و اعمال خویش تفکر کنیم می فهمیم که چه کرده ایم و اثر آن خطا بر روی روح و قلب و جان ما چه بوده است، از همین رو هم فرموده اند ساعتی تفکر افضل از سالها عبادت است.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت سيد الشهداء(صلوات الله وسلامه عليه) آلودگی، ناپاكى و زشتی ناشی از گناه را در روح و قلب انسان چنین تصویر می نمايند و می فرمایند: اگر این آلودگی قابل مشاهده بود آنقدر زشت و قبیح منظر دیده می شد که دلها از آن رمیده و چشم ها فروبسته می شدند.(بحار الانوار، ج٧٥، ص١٢٧)

وی ادامه داد: حال تصور کنید هر روز و هر لحظه به گناهی و خطایی این صفحه و لوح سفید دل را آلوده کنیم بعد از گذشت مدتی چه بر سر آن و به تبع بر سر ما می آید. این زنگار گناه را دیگر چگونه می توان پاک کرد؟؟ جز این است که بايد سعی کنیم اساساً خطا و گناه مرتکب نشویم و اگر خدای نکرده اشتباه کردیم سریعاً توبه واقعى کنیم و با پشیمانی و عذر تقصیر به درگاه ایزد منان آن لکه آلودگی را پاک کنیم.

پاکیزه از عیوب
استاد خارج حوزه علميه خراسان بیان داشت: خواسته دوم پاکی از عیوب است انسان معصوم که نیست تا از عیب و خطا مبرا باشد اما باید متوجه خود باشد تا عیوبش را اصلاح و اشکالاتش را مرتفع کند و در این مسیر از خداوند سبحان کمک بخواهد که یاری گر انسان ها است.

وی افزود: پس باید در پی شناخت عیب و خطای خویش باشیم و پس از آن سعی نماييم تا آن را برطرف کنیم، البته این دو عمل سخت و زمان بر است اما با تلاش و توسل ممکن است و بهترین فرصت برای آن همین ماه رمضان الکریم است که رحمت و مغفرت و نعمت خداوند به وفور نصیب بندگان می شود.

تقوای قلبی و آزمایش الهی
استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: امروز از خداوند می خواهیم تقوای قلبمان را هم بیازماید، آزمون دادن وقتی ممکن است که پيش از آن، تعلیم و تعلّمى باشد؛ وقتی چنین خواسته ای داریم گویا ضمن آن ابتدا می خواهیم خداوند تقواى قلبی را به ما عنایت فرمايد و سپس ما را با آن بسنجد.

آيت الله شيرازى افزود: ما در این دنیا مدام در معرض آزمایش و امتحان هستیم و تنها با تقوا می توانیم سربلند و پیروز باشیم، بنابراین امروز که در بیان روایات به حکم ارزش و اعتبار شب قبل آن یعنی شب قدر، روز با اهميتى است از خداوند می خواهیم به ما تقوای قلبی عنایت کند و در این امتحان بزرگ و ساير آزمایشات پیش رو ما را یاری نمايد تا بتوانیم موفق و مؤید باشیم.

وی ادامه داد: وقتی خداوند متعال در آیه ٣ سوره مباركه حجرات صدای آرام در حضور پیامبر اكرم(صلّى الله عليه وآله وسلّم) را از نشانه هاى تقوای قلب بیان می فرماید یعنی حفظ حرمت ایشان و خاندان مطهرشان یکی از امتحانات تقواست که باید در آن پیروز شد. حفظ حرمت ایشان هم به رعایت ادب نسبت به مقام شامخ آنها و از همه مهم تر، توجه به دستورات و عمل به فرامینشان است یعنی باید تلاش کنیم تا اوامر و نواهی اهل بیت عصمت و طهارت(عليهم الصلوة والسلام) را به نحو مطلوب به کار ببندیم تا هم از این آزمایش سربلند بیرون بیاییم و هم بيشترين آرامش و خوشبختى دنيوى و سعادت اخروى را براى خود به وجود بياوريم../933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات