۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۵۳۲۲۴
شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان؛

دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان خدا در سیره پیامبر اكرم

دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان خدا در سیره پیامبر اكرم
آیت الله شیرازی در تبیین دعای امروز به بحث تولی و تبری به عنوان یک رکن اساسی در اسلام پرداخت و دوستی و دشمنی به خاطر خدا را بخشی از سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) معرفی کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان بیان داشت: در این دعا می‌خوانیم«اللهمّ اجْعَلْني فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ أنْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن»؛ امام(عليه السلام) عرضه مى دارند خدایا مرا در این روز دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت قرار ده اى حافظ و نگهدار قلب و دل‌ پیامبران.

دوستی و دشمنی به خاطر خدا

آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند متعال می خواهیم که ما را دوستدار دوستانش و دشمن دشمناش قرار دهد که اساساً این یک رکن اصلى و اساسی در دين مبين اسلام نیز محسوب می شود و در واقع به نوعی درخواست توفیق تولی و تبری است. دوستی و دشمنی که بخاطر خدا و در راه او باشد در حقیقت به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص)، محکم ترین دستاورد ایمان است.(اصول کافی، ج٢، ص١٢٦)

وی افزود: عدم دوستی با دوستان خدا یعنی عدم اتحاد و همدلی، و در مقابل، دوستی با دشمنان خدا یعنی تضعیف خود و دوستان خدا و نیز تقویت دشمنان که در نتیجه عدم استقلال و تزلزل عزت و شوکت را در پی دارد. دشمنان خدا در پی خواری مسلمین و از بین بردن دین و مكتب هستند و اگر به ظاهر دوستی کنند از این دوستى ظاهرى هم برای نفوذ و تخریب استفاده می کنند تا زهر خود را بریزند و به دین و مذهب ضربه جدی وارد کنند.

استاد خارج حوزه علميه ادامه داد: آیه ٢٩ سوره مباركه فتح، سبک و سیره پیامبر اكرم(ص) را در برخورد با دوست و دشمن به وضوح بیان می کند و این قاعده کلی اسلام است، و مسلمانان بايستى با درك كافى از شرايط و توجه كامل به دستورات ائمه اطهار(عليهم السلام) نسبت به اجراى اين قاعده كلى اهميت بورزند.

سنت و سیره پیامبر اکرم

آيت الله شيرازى بیان داشت: درخواست سوم ما از خداوند در اين روز، توفیق پیروی از راه و روش و سبک زندگی پیامبر اکرم(صلّى الله عليه وآله وسلّم) است که این هم در حقیقت در ادامه درخواست قبل است چراکه سیره نبی مکرم اسلام دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا به خاطر خدا بود. اما از سوی دیگر سبک زندگی و سیره اخلاقی ایشان فراتر و وسيع تر از این رکن است که البته این مورد را هم شامل می شود.

وی افزود: آیه ٢١ سوره مباركه احزاب پیامبر را به عنوان اسوه ای نیکو برای مردم امیدوار به خدا و روز قیامت معرفی می کند. مجموعه ای از کردار و رفتار و گفتار پیامبر که به سنن النبي مشهور است برنامه ای جامع و کامل برای زندگی بشر است که اقتدای به آن هرچند سخت باشد اما با توفیق الهى و عزم و جزم انسان، شیرین و آسان می شود و شخص پيرو، رفته رفته در مسیر سهل و روان عمل به آن قرار می گیرد.

استاد خارج حوزه علميه ادامه داد: سنت پیامبر مكرم اسلام(ص) در جای جای زندگی بشر قابل اجرا و نقش آفرینی است؛ در بُعد فردى، اجتماعی، عبادى، اقتصادی، سیاسی می توان آموزه های پرمحتوى و انسان ساز آن حضرت را مشاهده کرد و با تمسك به عترت پاك و مطهر آن حضرت، بيشترين بهره را از آن تعاليم برد که اگر چنین شود زندگی ما اصلاح شده و ديگر افراط و تفریطی نخواهیم داشت و این یعنی نیل انسان به سمت زندگی هدفمند و صحیح در راستای خداپرستی و آخرت گرایی که اصلاح دنیای ما را نیز در پی دارد. از این رو امروز از خداوند می خواهیم اين دعا را در حق ما به اجابت برساند و ما را از پيروان حقيقى پيامبر رحمت و خاندان پاكشان قرار دهد، ان شاءالله./933/ت310/ف

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
چرا جواب نداره
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
0
0
رزیتا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
جواب نداره
1
0