۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۶۵۳۳۶۰
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان؛

از سعی و تلاش در راه خدا تا عیب پوشی پروردگار از بندگان

از سعی و تلاش در راه خدا تا عیب پوشی پروردگار از بندگان
آیت الله شیرازی در تشریح دعای روز بیست و ششم رمضان از سعی و تلاش در راه خدا سخن گفت و ضمن تأكيد بر لزوم رفع عیب و نقصان از خویش، نسبت به عیب پوشی از دیگران توصیه کرد.

آیت الله حاج سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعَل سَعْیي فیهِ مَشْكوراً وذَنْبي فیهِ مَغْفوراً وعَملي فیهِ مَقْبولاً وعَیْبي فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین» بیان داشت: حضرت در اين روز به خداوند متعال عرضه مى دارند: خداوندا كوشش مرا در اين روز و این ماه قدردانـى شده و گناه مرا آمرزیده و كردارم را مورد قبول و عیب مرا پوشیده‌ قرار ده اى شنواترین شنوایان.
سعی و تلاش در راه خدا

وی بیان کرد: امروز از خداوند متعال درخواست می کنیم سعی و تلاش ما در این ماه مورد تقدیر قرار گیرد. روزه داران برای بندگی خدا و بمنظور اطاعت اوامر الهى روزها را روزه گرفتند و به بیش از ایام دیگر با دعا و مناجات و قرآن و ديگر عبادات انس گرفتند و نیمه شب نیز برای اجرای دستورش از بستر نرم و خواب آرامش گذشتند و به عبادت و راز و نياز پرداختند، اکنون که به روزهای پایانی مهمانی خدا نزدیک می شویم تقاضای ما پذیرش این سعی و تلاشِ در مسیر بنده گی است.

استاد حوزه علمیه افزود: خود ما می دانیم که در اعمالمان كم و كسرى بوده و هست و قصور و تقصير داريم و يقين داريم که اعمال ما با آنچه كه بايد باشد بسيار متفاوت است و در برابر لطف و کرم الهى ناچيز، اما همین سعی و تلاش را به خاطر فرمان او انجام داده ایم. و بر اساس آنچه كه دو قرآن كريم در آيه ٣٩ سوره مباركه نجم و نظائرش آمده كه خداوند متعال می فرماید: انسان چیزی دریافت نمی کند مگر آن چيزى كه در نتيجه تلاش خود بدست مى آورد و قطعاً نتيجه كوشش خود را خواهد ديد. اين امر هم امور دنیوى را شامل مى شود و هم اخروی را، لذا انسان دسترنج خود را دریافت و نتیجه تلاش خود را هم در دنيا و هم در آخرت می بیند.

آيت الله شيرازى ادامه داد: سعی و تلاشی که ما می کنیم یا مقبول است یا خير، اگر برای خدا کار کردیم یا فعلی را انجام داده يا ترك كرديم، مورد قبول واقع می شود در غیر این صورت پذیرفته نخواهد شد. در قرآن مجيد برخی اعمال را به دلیل عدم خلوص در نیت و یا بى توجهى به خداوند متعال بی اجر و غیر مقبول به حساب آمده اند. در هر صورت واضح است که اگر ذره ای شرک در اعمال داشته باشیم کل آن عمل بی ارزش محسوب می شود و مورد قبول حضرت حق قرار نمی گیرد و اثرى بر آن مترتب نمى شود.
عیب پوشی از بندگان خدا

استاد درس خارج حوزه علميه بیان داشت: در این ماه سعی کردیم خطا نکنیم و مرتكب گناه نشويم، حال امروز به خداوند سبحان عرض مى كنيم خدايا اگر هم مرتکب خطا و گناه شده ايم به غفران و رحمتت آن را مورد بخشش قرار بده و نادیده بگیر، و در ادامه هم می خواهیم اعمال ما را مورد پذیرش قرار دهد و از سعی و تلاشی که در جهت انجام وظایف داشته ايم تقدير نمايد يعنى جزاى خير عنايت فرمايد.

وی افزود: به عنوان چهارمین درخواست از خداوند متعال مى خواهيم نقصان و عیب ما را آشکار ننموده بلکه پنهان بدارد. ما نیز در كنار این خواهش و درخواست، باید ضمن سعی در رفع عيوب و نقصان در رفتار و کردار و اخلاقمان و عزم جدى بر جبران آنها، عیوب دیگران را برملا نکنیم و نقص و اشكال آنها را بپوشانیم و اگر نیاز به تذکر بود در خفا و پنهانی بگوئیم در غیر این صورت همان شيوه اى که ما با ديگران بكار گرفته ايم را خداوند با ما خواهد داشت و پرده ها را از روی عیوب ما بر می دارد که اين مسئله نتيجه و حاصلی جز بی آبرویی و نابودی براى ما نخواهد داشت.

آيت الله شيرازى ادامه داد: نسبت به پوشش عیوب دیگران به ویژه برادر مؤمن، پیامبر اکرم و ائمه هدی (علیهم الصلوة والسلام) بسيار تأکید نموده اند؛ از این رو باید كاملاً متوجه این موضوع بود و اهميت داد که خداوند تبارك و تعالى با وجود ستارالعیوب بودن و بخشش فراوان و رحمت لايتناهي به هيچ وجه دوست ندارد بندگان یگدیگر را رسوا و عیوب هم را برملا سازند و این حق را حتى به خود بنده نسبت به خودش نمی دهد که ذات خویش و گناهانش را در پیش دیگر مخلوقات افشا کند چرا كه فقط و فقط باید در محضر خود او اعتراف به گناه کرد و پوزش خواست و سپس راه توبه و پشيمانى واقعی را در پیش گرفت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات