۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۶۵۳۵۲۰
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان؛

از عذرپذیری خداوند تا گره گشایی در امور و سبک بالی روحی

از عذرپذیری خداوند تا گره گشایی در امور و سبک بالی روحی
آیت الله شیرازی در دعای بیست و هفتم به امور گره گشای زندگی اشاره کرد و ضمن توصیه به عذرپذیری از دیگران و عذرخواهی مداوم از خداوند، به سبک بالی از بار سنگین گناهان پرداخت.

آیت الله حاج سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علميه مشهد مقدس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهم ارزقني فيه فضل ليلة القدر و صيّر اموري فيه من العسر الى اليسر واقبل معاذيري وحُطّ عني الذنب والوزر يا رئوفاً بعباده الصالحين» بیان داشت: امام(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدايا در اين روز فضيلت شب هاي قدر را نصيب من گردان و تمام امور و کارهايم را از سختى به آساني و آسايش مبدّل فرما و عذرهايم را بپذير و گناهانم را محو و نابود ساز، اى رئوف و مهربان در حق صالحان.

گره گشایی و گشایش در امور
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند متعال فضیلت شب قدر را طلب می کنیم، شب هایی که گذراندیم و در آن ایام و ليالى مشمول فضل و کرم و رحمت حضرت حق بودیم و اکنون که در روزهای پایانی به سر می بریم طلب همان فضیلت را داریم و از خداوند متعال می خواهیم همچنان که در شب قدر نظر مرحمت و مغفرت به بندگانش داشته و درهای فضل و کرمش را به سوی ما گسترانده بود، در باقی مانده ماه مبارك رمضان نیز با ما اينچنین باشد.

وی افزود: درخواست دوم ما آسانی امور و گره گشایی از کارها و مشکلات است، دشواری ها سبب خستگی و ناامیدی می شود بنابراین از خدا می خواهیم که هرکسی در هر امری از امور زندگی دنیا و آخرتش دچار سختی و مشکلات است به برکت این روزهای پایانى ماه، خداوند گره از کارش بردارد و مشکلاتش سهل و آسان شود.

استاد خارج حوزه علميه بیان داشت: البته باید بدانیم که این سختی ها در زندگی و مشکلات در امور ممکن است به واسطه اعمال و رفتار خویش و یا اشتباهاتمان ایجاد شده، و نوعی آزمایش باشد و عیار ما بواسطه اين گرفتار ها سنجيده شود که این هم اجر خاص خود را دارد، اما به هر صورت همچنان که از خداوند متعال در شب های قدر گره گشایی امور و حل مشکلاتمان را طلب می کردیم امروز که فضیلت آن شب را درخواست داشتیم در ادامه مجدداً گره گشایی حضرتش خواسته و مطلوب ما است.

وی افزود: در ضمن این خواسته هم باید به صدقه و انفاق و مهربانی با خلق الله و جلب رضایت والدین و بالاتر از همه رضای الهی و نیز صله رحم و گره گشایی از مشکلات دیگران توجه داشته باشیم که به عنوان امور گره گشا در زندگی مادی و معنوی در روایات مطرح شده است.

عذر پذیری
استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: درخواست پذیرش عذر را از خداوند داریم. پیش از این گفتیم باید مراقب نفس خود بوده و مواظب باشيم خطا و گناه نکنیم و اگر ناخواسته و از روى غفلت مرتکب خطا شدیم سریعاً عذرخواهی و توبه کنیم و از خداوند متعال بخواهیم با لطف و كرمش عذر ما را بپذيرد.

آيت الله شيرازى افزود: «یا من یقبل عذر التّائبین» این سیره خداوندست که پذیرای عذرخواهی و توبه بندگانش است همچنان که به ما دستور داده اگر دیگران نسبت به عملی در حق شما عذرخواهی کردند از آنها بپذیرید و آنان را ببخشید، و در روایات هم بر آن تأکید شده و اين صفت نشانه کرم و سعه صدر و اخلاق نیکوی پذیرنده عذر است.

سنگینی بارگناه و سبک بالی
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند می خواهیم که سنگینی که بار گناهان بر دوش ما ايجاد مى كند و اثر منفی كه بر روح و روان انسان و زندگی اش می گذارد را سبک کند یعنی گناهان ما را که می بخشد اثرات آن را هم نابود کند تا توفیق اطاعت و بندگی و كسب دیگر مواهب و عطایای الهى از ما سلب نشود.

استاد خارج فقه حوزه علميه افزود: وقتی به عبادت و بندگی مشغولیم به خصوص در این ایام که بیشتر به دعا و مناجات و تلاوت قرآن مشغوليم و با عمل خیر انس داریم، احساس سبکی و آرامش روحی و روانی داریم، و عکس این حالت يعنى حالت سنگینی و ناخوشى و نا آرامى بعد از گناه و خطا براى انسان پیش می آید، بنابراین باید متوجه اعمال و رفتار خویش باشیم و بار گناهان خود را با عمل نیک و طلب مغفرت از خداوند متعال و عذرخواهى مداوم سبک کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب شريف کافی جلد سوم صفحه ٤٥٠ قضيه اى نقل شده از مردی که محرومیت از نماز شب را به محضر امیرمؤمنان (علیه الصلوة والسلام) شکایت می کند و حضرت می فرمایند گناهانت تو را زنجیر کرده که از این عمل محروم شدی! بنابراین باید متوجه بود که گناه نکنیم و اگر غفلتی شد بارگناه خویش را سنگین نکنیم بلكه سریعاً عذرخواه حضرت حق باشیم تا سبک بالی که در این ایام کسب کرده ایم حفظ کنیم و در آينده سبك و سبك تر باشيم، ان شاءالله/933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات