۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۷۹۱۳۹
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تشریح کرد؛

امامین انقلاب رأی مردم را چگونه می‌دیدند؟

امامین انقلاب رأی مردم را چگونه می‌دیدند؟
حجت الاسلام امیدی گفت: امام تعیین نوع نظام سیاسی کشور را به آراء عمومی ملت واگذار کرد و ملت آزادانه و آگاهانه «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام منتخب خود برگزیدند.

حجت الاسلام مهدی امیدی، دانشیار و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه و نقش مردم و رأی آنان در اندیشه امامین انقلاب گفت: امام تعیین نوع نظام سیاسی کشور را به آراء عمومی ملت واگذار کردند و ملت آزادانه و آگاهانه در 12 فروردین 1358، «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام منتخب خود برگزیدند.

وی افزود: امام، رهبری خود را منوط به مقبولیت مردم می‌دانستند و در این باره معتقد بودند که اگر چه ولی فقیه در هر صورت ولایت (شرعی) دارد اما تولی (پذیرش ولایت وی بر) امور بر عهده مسلمین (مردم) است؛ همچنین امام خمینی (ره)، انتخاب نمایندگان مجلس مؤسسان قانون اساسی را بر عهده مردم گذاشتند و قانون اساسی را پس از تصویب نیز به رأی عموم ملت قرار دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: به نظر امام، ملت باید در همه شئون ناظر امور باشند، اظهار نظر بکنند در مسایل سیاسی، در مسایل اجتماعی، در مسایلی که دولت عمل می‌کند؛ نقش مردم در حمایت و پشتیبانی از حکومت به نظر امام اگر یک ملتی پشتوانه حکومتی نباشد این حکومت نمی‌تواند درست (اصلاح) بشود، این (حکومت) نمی‌تواند برقرار باشد.

حجت الاسلام امیدی به بیان وظیفه مردم در انتخابات از دیدگاه امام خمینی (ره ) پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی نظامی است متکی بر آراء مردم؛ نظر و رای مردم فقط در مراحل اولیه تأسیس نظام شرط نبوده و نیست بلکه جمهوری اسلامی به حضور دائمی و نظارت همیشگی آنها بر مسئولین مقید می باشد.

وی همچنین افزود: امام خمینی وظایف مردم در اتخابات را در این امور می‌دانند؛ شرکت فعالانه در انتخابات، مشورت کردن، انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری؛ از نظر امام یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی مردم برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزه‏ های انتخابیه و رای دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: امام، مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته اند؛ ایشان همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی کردن توطئه های دشمنان در داخل و خارج می دانستند.

وی انتخاب اصلح را از وظایف مردم دانست و خاطرنشان کرد: امام می‌فرماید: اشخاصی را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند؛ مسلمان بودن تنها فایده ‏ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد و سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید، کسانی را که انتخاب می‏‌کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.

حجت الاسلام امیدی در ادامه به بیان نظرات مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: همانطور که امام‌ به معناى‌ واقعى‌ کلمه معتقد به آراء مردم بود؛ یعنى آنچه را که مردم در چارچوب اسلام مى‌خواهند و آرائشان برآن منعقد و متمرکز مى شود مورد اهتمام مقام معظم رهبری نیز هست.

 

امامین انقلاب رأی مردم را چگونه می‌دیدند؟

 

وی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی را نقشی کلیدی خواند و عنوان کرد: مردم یکی از دو رکن نظام اسلامی هستند؛ جمهوری اسلامی نظامی دو رکنی است که یک رکن مهم آن مردم هستند؛ اسلام‌گرایى در نظام اسلامى، از مردم‌گرایى جدا نیست و مردم‌گرایى در نظام اسلامى، ریشه‌ اسلامى دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک مرکّب انضمامی نیست، به بیان جمله‌ ای از رهبر انقلاب پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ترکیبی از چیزی به نام جمهوری و چیزی به نام اسلامی نیست تا یکی بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکی بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر، این جوری نیست بلکه جمهوری اسلامی یک حقیقت است آن جمهوری است، ‌آن اتّکاء به آرای عمومی است که خدا آن را مقرّر کرده است.

وی افزود: بدون حضور مردم، خیمه اسلام و نظام اسلامی بر پا نخواهد ماند؛ نظام بدون حمایت و رأى و خواست‌ مردم‌، در حقیقت هیچ است و باید با اتّکاء به رأى مردم، کسى بر سر کار بیاید؛ باید با اتّکاء به اراده‌ مردم، نظام حرکت کند.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری مردم نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی می‌کند؛ هر نظام و كشوری كه مردمش بیدار باشند، باایمان باشند، در صحنه باشند، آماده باشند و بخواهند از حقّ خودشان دفاع كنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند بر آنها و كشورشان تسلّط پیدا كند؛ نه قدرت اتم، نه قدرت موشك، نه تجهیزات نظامی.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
احسنت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
خبر خوبی بود
0
0