۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۶۸۱۵۰۱

گزارشی از گفت وگوی رادیو جوان با سعید جلیلی

گزارشی از گفت وگوی رادیو جوان با سعید جلیلی
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری می‌کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در برنامه صدای جوان رادیو جوان در بخش معرفی خود گفت: من دانشجوی دانشگاه امام صادق بودم. بعد در وزارت خارجه استخدام شدم. از کارشناسی شروع کردم و بعد به معاونت وزارت خارجه رسیدم و بعد هم دبیر و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی شدم. البته هنوز هم نماینده رهبر انقلاب در این شورا و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت و شورای راهبردی روابط خارجی هستم.

جلیلی در پاسخ به سؤال مجری گفت: ۲۷ سال است ازدواج کرده‌ام و یک فرزند دارم.

وی ادامه داد: فرزند من ۲۵ سال سن دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق است که در تهران زندگی می کند.

جلیلی درباره دارایی خود گفت: منزلی که مالک آن هستم ۱۲۵ متر است ولی الان در خانه سازمانی هستیم که بزرگ‌‌تر است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نوع خودروی خود، گفت: خودروی من پراید است.

جلیلی در ادامه، اولین گام خود را، راه‌انداختن ماشین دولت دانست و ابراز کرد: سال 92 که رفتیم به آقای روحانی تبریک بگوییم به ایشان گفتم شاید ما دو نگاه متفاوت داشته باشیم اما این ماشین دولت نه من را به آنجایی که می‌خواهم می‌برد نه شما را. این ماشین خراب و فرسوده است. این ساختار اجرایی دولت نیاز به یک اصلاح جدی دارد. الان هم فکر می‌کنم رئیس جمهور آینده باید ساختار اجرایی دولت را اصلاح کند. برخی کارهایی که در این سالها شد خوب است اما کافی نیست. به نظر من دولت آینده باید یک کار جدی برای اصلاح این ماشین و سرعت بخشیدن به آن انجام دهد.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که داشتیم می‌دانیم کشور شرایطی دارد که می‌تواند در چهار سال آینده یک جهش داشته باشد لذا برای این جهش باید ماشین دولت اصلاح شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره برنامه خود برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و مدیریت درست فضای مجازی گفت: به نظر من فضای مجازی یکی از بهترین فرصت‌هایی است که برای نسل امروز مخصوصاً نسل جوان ما وجود دارد. سی چهل سال پیش این فرصت وجود نداشت.

جلیلی افزود: فضای مجازی فرصتی است که به نظر من با آن می‌توان جهش ایجاد کرد. اینکه می‌گویم در بسیاری از موضوعات می‌توان جهش ایجاد کرد، باید از ابزارشاستفاده کرد. مثلاً اگر لازم است من با سرعت هرچه سریع‌تر به مشهد برسم لازمه‌اش این است که با وسیله سریع‌السیر داشته باشم. اگر هواپیما باشد خیلی سریع‌تر به مقصد می‌رسم.

وی ادامه داد: فضای مجازی برای نسل ما این ویژگی را دارد که ما را سریع‌تر به اهداف می‌رساند و ابزار بسیار ارزشمندی است برای سرعت، کیفیت، دقت.

جلیلی با بیان اینکه دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد و نمی‌تواند آن را رها کند، گفت: وقتی گفته می‌شود نباید دولت فضای مجازی را رها کند، عده‌ای فکر می‌کنند می‌خواهیم بگیریم و ببندیم! نه، اتفاقاً اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم و جوانان ما از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری می‌کنند.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان ما اشتغال است. خود فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال است. چندسال پیش مطالعه‌ای داشتم و دریافتم که برخی کشورهای نزدیک ما مثل هند سالیانه هشتاد میلیارد دلار از طریق فضای مجازی درآمد دارد و این مقدار زیادی اشتغال ایجاد می‌کند. دولت آینده باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد تا جوان ما بتواند از این عرصه استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته ممکن است جوانان بگویند این سخنان شما درست است ولی سوال ما این نیست، سوال ما این است که شما می‌خواهید جلوی ما را بگیرید و فضای مجازی را ببندید. اینجا باید صداقت داشت و نباید با جوانان غیرصادقانه سخن گفت. من می‌گویم نه اتفاقاً برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی وجود دارد که خود من توجیه زیادی برای آن ندارم. مثلاً‌ اینستاگرام باز است امّا توییتر فیلتر است، در حالی که کارویژه هر دو، یکی است. باید از این فرصت نیز استفاده کرد. البته اکثریت مردم دوست ندارند از فضای مجازی در زمینه‌هایی استفاده شود که خانواده و جامعه لطمه بخورد. این در همه دنیا وجود دارد.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت آینده در اجرای سیاست‌های حوزه جمعیت، تصریح کرد: شما اگر بخواهید کشورتان را در عرصه‌های مختلف پیشرفت بدهید مبتنی بر نیروی انسانی است که متاسفانه در این سالها کوتاهی‌های زیادی در این زمینه داشتیم. یکی از بحث‌های قانون اساسی در این زمینه این است که تشکیل خانواده و برآوردن نیازهایشان حق مردم و وظیفه دولت است. دولت باید در این زمینه برنامه واقعی داشته باشد. برای مسکن جوان باید برنامه داشت و یکی از موضوعاتی که ما برای‌ آن تشکیل جلسه دادیم این بود که باید سالی یک میلیون خانه ساخت و امکاناتی فراهم کرد که جوان بتواند ازدواج کند که مهم‌ترین آن شغل است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم برای رئیس جمهور این است که رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه است نه رئیس‌‌جمهور تهران یا شمال تهران. برای مثال برنامه ساخت مسکن باید تمام ایران را شامل بشود. اگر ماموریت در زمینه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، هنری و ورزشی داریم باید برای همه کشور باشد.

وی درباره مشکلات مرزنشینان گفت: من به اکثر مرزهای کشور رفتم و در پایانه‌های مرزی بخصوص در غرب حضور یافتم. من در سفری به بانه نگاه می‌کردم که جوانان ما نشستند که باری بیاید و کولبری کنند. من طرح مفصلی دارم که 7 میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

جلیلی درباره نخستین دستوری که در روز اول ریاست‌جمهوری صادر می‌کند، اظهار داشت: برخی اختیاراتی که رئیس جمهور دارد و احتیاج به قانون و مصوبات ندارد، بررسی کردیم و مجموعه احکامی که رئیس جمهور می‌تواند امضا و ابلاغ کند را احصا کردیم و در روز اول ریاست‌جمهوری همه آنها را امضا و ابلاغ می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهبرد ایجاد اشتغال پایدار، گفت: راهبرد ما در ایجاد اشتغال، تعریف ماموریت اشتغال‌آفرینی برای دستگاه‌های دولتی خواهد بود؛ به این معنا که سهم هر دستگاه دولتی در بازه‌های زمانی مشخص برای ایجاد شغل به این دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. برنامه‌ای در این زمینه آماده کرده‌ایم و سهم هریک از این دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف با ارائه راهکار مشخص شده است.

جلیلی ادامه داد: برای مثال ما الان ظرفیت 16 میلیون تن مواد پتروشیمی داریم که 4 میلیون تن تولید می‌شود و 12 میلیون ظرفیت تولید در این بخش داریم. بنا به کارشناسی‌های صورت گرفته با هر یک میلیون تن افزایش تولید می‌توان 200 هزار شغل ایجاد کرد. فرصت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف هست که دولت باید اراده و برنامه داشته باشد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در ارتباط با کنترل بازار مسکن، اظهار داشت: اقتصاد مسکن مهمتر از صنعت مسکن است. برنامه‌ی ما در محور های ساخت مسکن با حداقل یک میلیون واحد در سال، طرح‌های بازسازی بافت‌های فرسوده و همچنین مسکن روستایی است. پیش از همه اینها اعمال بسته‌ی جامع مالیاتی جهت تبدیل بازار مسکن به یک بازار مصرفی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این چند سال عقب‌ماندگی داشتیم و همچنین در سال 800 هزار ازدواج داریم که باید برای‌ آنها مسکن تهیه کرد. مدل موفق مسکن مهر با تصحیح ایرادات و تکمیل نواقص آن مدل خوبی در اجرای طرح‌های ساخت مسکن است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه دولت وی برای توانمند سازی کشور در جهت مواجهه با تحریم‌ها، گفت: تنها حربه دشمن در شرایط کنونی تحریم است. ما برنامه جدی داریم که تحریم‌ها بی اثر شود. در کنار گفتگو برای رفع تحریم یا دور زدن تحریم، باید به کمک جوانان در عرصه بی‌اثر کردن تحریم‌ها دشمن را به زانو درآورد و این اهرم را از دست او خارج کرد.

جلیلی درباره مشکلات شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: من در 8 سال گذشته به 31 استان کشور و بسیاری از شهرها رفتم و در عمده شهرها از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم. در بسیاری از شهرک‌ها کارخانه‌های تعطیل می‌بینید. یک دلیل این تعطیلی‌ها تامین مالی است. ما یک بحث‌مان این است که روزی دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود. این خلق پول کجا می‌رود؟ یک علت دیگر قاچاق و واردات بی‌رویه است که دولت نقش جدی در مقابله با آن دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، عنوان کرد: جوانان ما بهترین بازه عمر خود را صرف تحصیل میکنند و در مسیری که کشور برای آنها تعریف کرده و هزینه‌های بالایی نیز صورت گرفته، قدم می‌گذارند؛ بنابراین تعریف شغل مرتبط با رشته‌های تحصیلی و ارتباط بازار کار با دانشگاه در زمینه‌های مختلف یک راهبرد مهم در این موضوع است. کارگروه اشتغال دولت سایه برنامه‌‌ی مشخصی در این زمینه تهیه کرده است که بخشی از آن ارائه عمومی شده است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری راهکار عملیاتی دولتش برای کاهش نرخ تورم را اینگونه تشریح کرد: تورم در صورتی پیش می‌‌آید که پول از کالا بیشتر شود. علت اصلی مشکل تورم ما این است که از سال 52 تا پایان سال 99، پول کشور 58 هزار برابر شده است و تا سال 98، 42 هزار برابر شده بود؛ تولید ملی ما اما 1.7 برابر شده بود که خیلی فاصله است. همین حالا بانک‌های ما روزی دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند. وقتی پول تولید بشود و کالا تولید نشود، تورم ایجاد می‌شود. راه مبارزه با تورم مدیریت خلق پول است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که برنامه اقتصاد کلان خود برای رسیدن به اقتصادی شکوفا در برابر تهدیدات چیست، گفت: من سال 92 جمله‌ای که بارها تکرار کردم و از آزاد کردن ظرفیت‌ها سخن گفتم و مثل برخی کلید درنیاوردم. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید ظرفیت‌های کشور را آزاد کنیم تا منحرف و قفل نشود. من و تمام دوستانی که در دولت سایه کار می‌کردیم، فکر می‌کنیم با توجه به فرصت‌ها نه تنها می‌توان جلوی تهدیدات ایستاد بلکه در عرصه‌های مختلف کار دولت و رئیس‌جمهور این است که اگر برای دستگاه‌ها ماموریتی تعریف می‌کند باید روز به روز این را بررسی کند که چه میزان از برنامه کلان محقق شد. کار رئیس‌جمهور این است که اگر برنامه‌ای ارائه می‌کند، باید بازخواست کند تا به نتیجه برسد.

وی درباره مصادیق اصلاح الگوی مصرف در دولت گفت: ما در الگوی مصرف، مصرف خوبی نداریم و اسراف زیاد می‌شود چه در انرژی و چه در سایر موضوعات اما اول از همه دولت باید الگوی مصرفش را اصلاح کند.ما متاسفانه شاهد هستیم که بخش‌های دولتی بیشترین اسراف‌ها را می‌کنند و اگر دولت نتواند الگو باشد، چگونه می‌تواند بخواهد الگوی مصرف را اصلاح کند. بسیاری از هزینه‌هایی که تحت عنوان همایش و... انجام می‌شد در دوران کرونا فهمیدیم بصورت مجازی می‌شد برگزار کرد و لطمه هم نخورد. اگر از اصلاح الگوی مصرف صحبت می‌کنیم ابتدا باید دولت و کارگزاران آن را دنبال کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وضعیت دانش‌‌آموزان در شرایط کرونا، اظهار داشت: کرونا نشان داد می‌توان از فضای مجازی استفاده حداکثری داشت بخصوص در بخش آموزش و پرورش. یکی از موضوعات عدالت در این عرصه است. وظیفه دولت است که ابزارهای تحصیلی را حتی در شرایط کرونا تامین کند؛ چون وقتی می‌گوییم آموزش و پرورش رایگان است باید این را تامین کرد. از تجربه کرونا می‌توان در بسیاری از موضوعات دیگر استفاده کرد و اگر در مناطقی محرومیت داریم می توان از طریق فضای مجازی این محرومیت را برطرف کرد.

جلیلی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را باید خوب فهمید و اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل سازنده با دنیا است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی معطل بیگانگان نباشیم نه اینکه با آنها تعامل نداشته باشیم. ایراد ما به 8 سال گذشته این بود که تعامل با خارج گسترده نبود و محدود به چند کشور در موضوعاتی بود که فایده‌ای برای کشور نداشت.

جلیلی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سوالات جوانان گفت: ورزشی که انجام می‌دهم کوهنوردی و شنا است. آخرین طبیعت گردی هم دارآباد بود. آخرین کتابی هم که خواندم کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای با عنوان «چین» از هنری کسینجر درباره روابط آمریکا و چین بود.

وی ادامه داد: آخرین فیلمی که دور هم با خانواده در تعطیلات دیدیم «بزرگان در اتاق» درباره مذاکرات دولت یونان با اتحادیه اروپا؛ که برای من که خودم زمانی مذاکره ‌کننده بودم خیلی زیبا نوع رفتار مستکبرانه اتحادیه اروپا با یک عضو خودش را داشت نشان می‌داد که دیدن این فیلم را توصیه می‌کنم.

این نامزد انتخابات در بخش دیگری از سوالات این برنامه گفت: دفترچه بیمه من بیمه کارمندی است. در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما سال 81، 82 برای فرزندم در حد یک میلیون یک سهمی گرفتیم اما الان هم خبر ندارم آن سهم چه شد! حدود سال 80 هم بود که یک و نیم میلیون وام برای آخرین بار گرفتم.

وی درباره سن مطلوب ازدواج گفت: دختر و پسر به لحاظ فیزیولوژی و اجتماعی که به سن بلوغ می‌رسند و احساس می‌کنند به ازدواج نیاز دارند باید این شرایط برایشان مهیا بشود. من خودم 28 سالگی ازدواج کردم و فرزندم هم الان 25 ساله است و گفتم هر زمان که بخواهد آمادگی داریم که شرایط ازدواج را برایش فراهم کنیم.

جلیلی با ابیان اینکه در تهران من بیشتر از وسیله شخصی استفاده میکنم، گفت: اما هربار که مشهد می‌روم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنیم و در مشهد هم با بی آرتی و تاکسی سفر می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌هایش برای حل معضل بیکاری و منابع آن، گفت: اگر رئیس جمهور برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کند، می‌تواند صدها هزار شغل ایجاد کند. برای ایجاد شغل بحث ما این است که براساس امکانات فعلی بررسی کردیم که چه میزان شغل بیشتر می‌توان ایجاد کرد. ما الان ظرفیت 16 میلیون تن مواد پتروشیمی داریم که 4 میلیون تن تولید می‌شود که 12 میلیون ظرفیت تولید در این بخش داریم و با هر یک میلیون تن می‌توان 200 هزار شغل ایجاد کرد. فرصت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف هست که دولت باید اراده و برنامه داشته باشد.

وی درباره سیاست دولت برای حل مشکل مسکن و مهار قیمت آن، گفت: برای ساماندهی مسکن باید آن را از کالاهای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم. وقتی شما در 8 سال گذشته کاهش ساخت مسکن دارید، باید برنامه برای ساخت مسکن داشته باشید. ما در سال 800 هزار ازدواج داریم که باید برای‌ آنها مسکن تهیه کرد. عالاوه بر این چند سال عقب‌ماندگی داریم و همچنین مسکن‌های فرسوده داریم که باید تجدید ساخت شوند. برای همه اینها باید برنامه دقیق داشت و حداقل باید بتوان یک میلیون مسکن ایجاد کرد. یک برنامه‌هایی مثل مسکن مهر بود که موفقیت خوبی داشت اما ایراداتی هم داشت که باید برطرف کرد.

جلیلی ادامه داد: ساخت مسکن برای مردم در شکل مسکن مهر با رفع ایرادات و تصحیح نقاط ضعف می‌تواند حرکت خوبی باشد.

ارسال نظرات