۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۹۴۷۱۲

اجلاس سالانه روحانیان و رؤسای مراکز اسلامی در انگلیس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ بیست و یکمین اجلاس سالانه روحانیان، ائمه جماعت، مبلغان و رؤسای مراکز اسلامی در آستانه ماه محرم در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.
اجلاس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بیست و یکمین اجلاس سراسری روحانیان، ائمه جماعت، مبلغان و رؤسای مراکز اسلامی انگلیس با موضوع «جذب حداکثری و دفع حداقلی؛ وظیفه روحانیت و پیامدهای غفلت از آن» روز شنبه، 18 مهرماه و در آستانه ماه محرم در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام علی عالمی، رییس مجمع جهانی اسلامی لندن با تسلیت فاجعه منا و همچنین تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، گفت: در قرآن و روایات تبلیغ به چند صورت ذکر شده است، اول با لفظ «تبلیغ» یا «ابلاغ» که در برخی موارد از آن به عنوان واجب عینی نام برده شده است، همان طور که در آیه 39 سوره احزاب می‌خوانیم «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ همان کسانى که پیام‌هاى خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت می‌کند».

 

وی ادامه داد: گاهی نیز از کلمه «دعوت» در منابع اسلامی و قرآن استفاده شده است که نمونه آن را در آیه 125 سوره نحل می‌توان دید «ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به شیوه‏‌اى که نیکوتر است».

 

رییس مجمع جهانی اسلامی لندن با اشاره به اهمیت تبلیغ گفت: بنابر روایات هر کس دو حدیث بلد باشد، چه به دیگری بیاموزد و چه خود در زندگی از آن بهره‌مند شود، ثواب آن از 70 سال عبادت بیشتر است.

 

وی اظهار کرد: در اسلام اصلاً چیزی به نام دفع کردن و از خود راندن وجود ندارد و آنچه که به‌عنوان تبری و برائت گفته شده به معنی طرد کردن راه و روش کفار و مشرکان است و نه راندن و خارج کردن آنها از بحث دعوت.

 

حجت‌الاسلام عالمی با تأکید بر اینکه در امر دعوت و تبلیغ باید شیوه اهل بیت(ع) دنبال شود، گفت: ائمه(ع) به همه علوم و دانستنی‌ها اشراف داشتند. پیامبر(ص) چنان رقت قلب و حسن‌اخلاق داشتند که علاوه بر تحمل مشقت دعوت مردم، آنها را عفو کرده و برایشان طلب مغفرت می‌کرد. آن حضرت حتی برای ارزش قائل شدن برای مسلمانان با آنها مشورت کرده و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها شریک می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه همان‌طور که مسلمانان شیعه به اهل بیت(ع) علاقه دارند، اهل بیت و ائمه(ع) نیز شیعیان خود را بسیار دوست می‌دارند، تأکید کرد: مبلغان در منابر نباید از خط مشی اهل بیت(ع) عدول کنند.

 

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، نماینده ولی فقیه و رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: هر کدام از ما روحانیان وظیفه داریم که افراد را به سمت نور دعوت کنیم و این لزوماً به معنی مسلمان کردن غیر مسلمانان نیست بلکه باید هرقدر که می‌توانیم یک غیر مسلمان را به نور هدایت نزدیک‌تر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 150 روحانی شیعه در انگلیس زندگی می‌کنند، افزود: اگر این تعداد نقشی در جلب مردم به‌سوی اسلام نداشته باشند یا نقش آنها در این راه کمرنگ باشد جای نگرانی است.

 

رییس مرکز اسلامی انگلیس محبت، عشق، مهربانی و اخلاق خوش را روش و شیوه تبلیغ پیشوایان دینی توصیف کرد و گفت: به تعبیر یکی از معصومین(ع)، برای مردم باید برگی بدون خار بود.

 

وی افزود: برخی از افراد با کسانی که هم‌کیش و آئیین خود نیستند رابطه بهتری دارند و متأسفانه این نوع برخورد نیز در بین شیعیان در مواجهه با اهل سنت و یا بر خلاف آن در رابطه اهل سنت با شیعیان وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام شمالی گفت: شیعیان باید با هم یکپارچه بوده و اعضای آن مانند خواهر و برادر به هم نزدیک باشند. باید مراقب باشیم که هیچ چیز بین اهل شیعه فاصله و تفرقه نیفکند و مهم‌تر آنکه به خاطر خصومت‌های شخصی دیگران را از دین رویگردان نکنیم./982/ب101/د

ارسال نظرات