۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۳۲۳۴۳۸
در نشست خبری بازگشایی مصلای قم مطرح شد؛

کاربری مصلای قم هیچ‌گونه منع قانونی و شرعی ندارد/ پاسخ به شبهاتی درباره مصلای بزرگ قم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ولدان با تأکید بر مشروع بودن کامل زمین مصلای قدس، گفت: سال 56 و قبل از تأسیس مصلی، این زمین حریم رودخانه و خانه های مرحوم بکایی بود که پس از خرید زمین های حریم رودخانه مرحوم بکایی نیز تمام خانه ها را وقف مصلی کرد و بعد از فوت ایشان متولیان وقف هم این موضوع را تأیید کرده و رضایت خود را اعلام کردند.
حجت الاسلام ولدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر ولدان، مسؤول نهاد نماز جمعه استان قم، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نماز جمعه در مصلی قدس صورت گرفت اظهار داشت: در این بهار فاطمی شاهد یک پدیده مبارک در عرصه فرهنگی و مذهبی هستیم و آن بازگشایی یک فضای بزرگ مذهبی یعنی مصلی قم است که از قدیم این مصلا زبان زد خاص و عام بوده است.

 

وی افزود: هرشخصی که به قم می آید این شهر را با حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و گنبد نقره ای مصلای قدس می‌شناسد و به شکر خدا شاهدیم که بعد از نه سال تعطیلی این هفته در روز 20 فروردین ماه آیین بازگشایی این مکان مقدس برگزار می شود.

 

تاریخچه روشن اقامه نماز جمعه در قم

حجت الاسلام ولدان در ادامه با اشاره به تاریخچه روشن اقامه نماز جمعه در قم ابراز داشت: نماز جمعه در این شه دارای فراز و نشیب زیاردی بوده است؛ تاریخ برگزاری نماز جمعه در قم را می توان از دوران صفیه دانست که در آن دوران مرحوم میرزای قمی این فریضه مهم را به پا می کردند و در دوران معاصر مرحوم آیت الله اراکی ابتدا در منزل و بعد در مسجد امام حسن عسکری(ع) نماز جمعه را اقامه می کرد.

 

وی با اشاره به محل برگزاری نماز جمعه در قم پس از انقلاب عنوان داشت: نماز جمعه قم ابتدا در حرم مطهر و بعد از آن به دلیل کمبود جا مدتی به دبیرستان امام صادق(ع) منتقل شد و از سال 66 به این مکان منتقل شد و به مدت 19 سال در این مکان اقامه می شد.

 

دلیل تعطیلی نماز جمعه در مصلای قدس

مسؤول نهاد نماز جمعه استان قم با اشاره به دلیل تعطیلی نماز جمعه در مصلی قدس و انتقال آن به حرم مطهر خاطرنشان کرد: در همان زمانی که نماز جمعه در مصلی برگزار می شد نواقصی به لحاظ سرمایش و گرمایش در آن وجود داشت ولی در عین حال برنامه های متنوعی در آن برگزار می شد و و کاربری آن تک منظوره نبود؛ اما در سال 86 کارشناسان استانداری قم وضعیت فنی را بررسی کردند و چون این محل نزدیک به خط زلزله قرار گرفته است آن را ایمن نداستند و به همین دلیل عملیات مقاوم سازی شروع شد.

 

وی ادامه داد: قرار بود عملیات مقاوم سازی در طول شش ماه تا یک سال تمام شود و حتی قرار شد شنبه تا پنجشنبه فضا کارگاهی باشد و آخر هفته لوازم کار جمع آوری شده و نماز جمعه اقامه شود که یکی دو هفته این کار صورت گرفت شد؛ اما به دلیل فعالیت زیاد این کار صورت نگرفت و در کنار آن مشکلات مالی و حوادثی پیش آمد و کار مقاوم سازی هم عمق بیشتری پیدا کرد و بودجه ها دیر می رسید که به همین خاطر این عملیات تا امروز طول کشیده است.

 

مشروع بودن کامل زمین مصلای قدس

حجت الاسلام ولدان با تأکید بر مشروع بودن کامل زمین مصلی قدس، تصریح کرد: سال 56 و قبل از تأسیس مصلی، این زمین حریم رودخانه و خانه های مرحوم بکایی بود که پس از خرید زمین های حریم رودخانه مرحوم بکایی نیز تمام خانه ها را وقف مصلی کرد و بعد از فوت ایشان متولیان وقف هم این موضوع را تأیید کرده و رضایت خود را اعلام کردند که تمامم مدارک آن موجود است؛ مساحت زمین های حریم رودخانه و مرحوم بکایی جمعا 15 هزار متر بود که آماده ساخت مصلی شد و اخیرا با خرید 71 باب منزل دیگر و اضافه کردن آن به مجموعه مصلی فضای آن حدود 25 هزار متر است.

 

وی با اشاره به مطرح شدن جریان خانمی که ادعای مالکیت زمین مصلی را کرده بود، اضافه کرد: بنده از همین جا اعلام می کنم اگر کسی سندی مبنی مالکیت یک وجب از مصلی و خانم افسانه ای که هیچگاه پیدا نشد، بیاورد یک مژدگانی خوب برای او در نظر می گیریم؛ هم مسؤولان ستاد نماز جمعه قبل و هم امروز اعلام کردند که اگر کسی ادعایی برای مالکیت زمین مصلی دارد بیاید که تا امروز کسی مراجعه نکرده است.

 

حجت الاسلام ولدان با بیان این که دست های پشت صحنه دنبال فضا سازی برای تخریب نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: این دست ها یک دستگاه استعماری است که در مصلی های دیگر کشور هم این موضوع را ایجاد کرده اند؛ دشمن از این تجمع هفتگی هراس دارد و بهترین راه زیر سؤال بردن شرعیت زمین است و باز هم اعلام می کنیم اگر کسی ادعایی دارد بیاید، حتی این 71 منزل جدید هم با وجهی بیشتر از قیمت کارشناسی خریداری و با رضایت کامل تملک شده است.

 

سال 94 سال شکوفایی مصلای قدس بود

وی با بیان این که در سال 94 اقدامات خوبی برای تکمیل مصلی صورت گرفت، ابراز خرسندی کرد: سال گذشته که سال هم‌دلی و هم‌زبانی بود در خصوص این مصلی نیز فرمایش رهبری به طور کامل جامعه عمل پوشیده شد و مردم و مسؤولین برای تجهیز این مکان مقدس دست به دست هم دادند تا امروز در آستانه برگزاری نماز جمعه در آن باشیم.

 

مسؤول نهاد نماز جمعه استان قم با اشاره به تشکیل ستاد جدید نماز جمعه قم اظهار داشت: در ستاد مسؤولین 35 دستگاه استان عضو هستند و ستاد مردمی هم با 200 عضو از برادران و 200 عضو از خواهران تشکیل شده که مسؤولیت انتظامات نمازجمعه را برعهده دارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نماز جمعه این هفته از ساعت 12 همراه با برنامه های متنوع آغاز می شود که این مراسم همراه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواهد بود و خطبه های نماز جمعه را هم آیت الله سید محمد سعیدی اقامه می کند و امیدواریم این مراسم همراه با حضور حداثری مردم باشد.

 

مسؤولان توفقیق خدمت به نماز جمعه را فراموش نکنند

حجت الاسلام ولدان تصریح کرد: مسؤولین توفقیق خدمت در زمان مسؤولیت خود را قدر بدانند و خدمت به نماز جمعه را فراموش نکنند و با توجه به نماز جمعه، آثار و برکات آن را در زندگی و کار خود مشاهده کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به کاربری ها فراوان مصلی قدس عنوان کرد: از این پس در این مکان برنامه های متوعی داریم و کاربری آن تک منظوره نبود و حداقل 30 منظوره است و در طول هفته و مناسبت های سال اعم از میلادها و شهادت ها و روزهای و شب های مهم مثل شب قدر و روز عرفه برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شد ه است و با توجه به این که مکان بزرگترین فضای سرپوشیده مذهبی در قم است آمادگی برای پذیرش هیأت ها را نیز داریم.

 

مصلای قدس؛ قرارگاه فرهنگی ولایت

مسؤول نهاد نماز جمعه استان قم با بیان این که ما مصلی قدس را قرارگاه فرهنگی ولایت می دانیم، ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسؤلین استان و مردم برنامه های خوبی در این مکان برگزار شود، چرا که نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است.

 

وی با اشاره به طرح پیوند مردم و مسؤولین در مصلی قدس گفت: قرار شده است هر هفته یکی از مسؤولین قبل از خطبه ها به صورت مستقیم با مردم صحبت کند و بعد از آن همان مسؤول قبل از خطبه سخنرانی کند و در یک جمله بزرگترین طرح ما در این مصلی تکریم نمازگذار جمعه است؛ باید شأن نمازگذار روز جمعه رعایت شود وبه راحتی در نماز جمعه شرکت کند و به خانه برگردد و به همین خاطر مهد آدینه، پزشک آدینه، مشاور آدینه و بازار آدینه برای رضایت مردم در نظر گرفته شده است.

 

10 میلیارد هزینه برای ساخت و مرمت مصلای قدس

وی با بیان این که برای ساخت و مرمت مصلای قدس قریب به 10 میلیارد هزینه شده است، تأکید کرد: این مبلغ از محل اعتبارات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، وزارت مسکن و شهر سازی و خیرین و نیکوکاران تهیه شده است.

 

مسؤول نهاد نماز جمعه استان قم درباره محل پارک خودروها در روز جمعه نیز گفت: علاوه بر رودخانه که محل بزرگی برای پارک هست سه پارکینگ دیگر نیز در جنب مصلی تعبیه شده است و علاوه بر این موارد با جلسه ای که با شورای ترافیک استان، نیروی انتظامی، شهرداری و آتش نشانی داشتیم سه پارکینگ جانبی دیگر نیز تعبیه شده است که جمعا هفت پارکینگ می شود.

 

وی افزود: نماز جمعه یک رسانه گویا است و تشکیل شبکه خادمان افتخاری در بخش رسانه ها و خبرنگاران نیز در حال انجام است که امیدواریم در این بخش خدمات خوبی به خبرنگاران صورت بگیرد.

 

حجت الاسلام ولدان با اشاره به ائمه جمعه حال حاضر قم بیان داشت: در قم پنج امام جمعه داریم؛ آیت الله امینی، آیت الله استادی، آیت الله سعیدی، آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله اعرافی که از این میان آیت الله امینی به دلیل کهولت سن و ضعف جسمانی عملا قادر به اقامه نماز جمعه نیستند هرچند هر هفته در نماز جمه شرکت می کنند و آیت الله استادی نیز به دلیل زانو دردی که دارند قادر به اقامه نماز نیستند؛ اما سه امام جمعه دیگر که همگی با حکم مستقیم از سوی رهبر معظم انقلاب هستند انتخاب شده اند اصلی هستند و نحوه ایراد خطبه به شکل ترتیبی است مگر اتفاق خاصی بیافتد.

 

نماز جمعه در حرم مطهر تعطیل نمی شود

وی در پایان افزود: انتقال نماز جمعه حرم به این مکان به معنای عدم اقامه نماز جمعه در آن جا نیست؛ همانند تهران که برخی اوقات در دانشگاه تهران و برخی اوقات در مصلی نمازجمعه اقامه می شود،حرم مطهر هم شرایط نماز جمعه را دارد و تولیت محترم آن آستان مقدس هم برای این امر اعلام آمادگی کرده است./1330/202/ب2

ارسال نظرات