۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۲۳۱۹۱
الازهر بررسی کرد؛

حکم نبش قبر از دیدگاه مذاهب اربعه اهل سنت

مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با اشاره به فتوای مذاهب اهل سنت در نبش قبر میت تاکید کرد که جز در موارد مشخص، اهل سنت فتوا به حرمت نبش قبر دادند.
مجمع پژوهش‌ های اسلامی الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیته فتوای مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر تاکید کرد که در شریعت اسلامی اهانت به مردگان و برخورد ناشایست با آنان حرام است زیرا رسول خدا فرمود «شکستن استخوان میت همانند شکستن آن در حالت حیات است.»

این مرکز در صحفه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: تعامل و برخورد مذموم و ناپسند با مردگان و یا تعدّی به آنها جایز نیست. اگر میّتی به شکلی ناشایست تدفین شود، نبش قبر یا بیرون آوردن میّت از قبر جایز نیست زیرا قبر، خانه و مأوای مردگان است.

مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با بیان آنکه نبش قبر دراسلام تنها منحصر به موارد خاصی است، افزود: اگر ضرورت شرعی برای نبش قبر میّت باشد در آن صورت جایز است که قبر میّت را شکافته و نبش قبر صورت گیرد.

این نهاد دینی با اشاره به فتوای حنفی‌ها خاطر نشان کرد: فقهای حنفیه برای ضرورت شرعی نبش قبر میت مسلمان به دفن در زمین غصبی، اخذ به شفعه زمینی که میت در آن مدفون است، قرار گرفتن مال در قبر، دفن اموال با میت را بیان کرده و آنها را مجوز نبش قبر می‌دانند.

کمیته فتوای الازهر اظهار داشت: از نظر فقهای مالکی تنگی قبر میّت یا دفن فرد دیگری همراه با میت به گونه‌ای که بدن اموات به صورت صحیح در قبر قرار نگیرد، یا قرار گرفتن قبر در ملک دیگری و ضرورت خروج میّت از ملک مغصوب، کفن کردن میت یا بدون اذن صاحب مال و دفن اموال با میت از موارد جواز نبش قبر است.

مجمع پژوهش‌های الازهر با اشاره به دیدگاه شافعی‌ها در مساله جواز نبش قبر میت تاکید کرد: دفن میت بدون غسل صحیح یا کفن، کفن غصبی، کفن حریر، دفن در زمین غصبی، وقوع مال دیگری در قبر از موارد جواز نبش قبر است همانگونه که حنبلی‌ها دفن میت در مسجد یا دفن در ملک دیگری را از موارد جواز نبش قبر برشمرده‌اند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات