۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۳۴۲۱۱

گزارشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف از دور تازه تحریم ها علیه حزب الله، اختلاف افکنی در لبنان و رو در رو قراردادن دیگر گروه های لبنانی در برابر حزب الله و در نهایت تضعیف مقاومت است.
حزب الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگان کنگره آمریکا چهارشنبه پیش پس از چند ساعت بحث و مناقشه تحریم های اقتصادی تازه ای را علیه حزب الله به تصویب رساندند.

تحریم های جدید به عنوان متمم تحریم هایی است که در سال 2015 علیه حزب الله به تصویب رسید.

تحریم های جدید چیست؟

این قوانین چارچوب سختگیرانه تری را علیه حزب الله و فعالیت های نظامی و مالی آن تعیین می کند و این بار علاوه بر متحدان سیاسی و همکاری کنندگان با آن در خارج از لبنان، «نمایندگان حزب الله در دولت و مجلس» را نیز هدف تحریم ها قرار می دهد.

تحریم های جدید کشورهایی را که کمک های مالی چشمگیری در اختیار حزب الله قرار می دهند و نیز افرادی را که اقدام به جمع آوری کمک های خیریه به نفع این حزب می کنند هدف قرار داده است.

بخش دیگری از این تحریم ها، خواستار لغو ویزای افراد مرتبط با فعالیت های حزب الله شده است. این افراد اعم از «وکلا و حسابداران و شرکای تجاری و سیاستمداران و یا هر فرد دیگری» است که رییس جمهوری آمریکا او را «شخصیت سیاسی عالی رتبه در حزب الله یا نزدیک به حزب الله» تشخیص دهد.

تحریم های تازه سعی دارد با افزایش فشارها بر اتحادیه اروپا آن را وادار به عدم تفاوت قائل شدن بین شاخه نظامی و سیاسی حزب الله و درج کامل آن در لیست گروه های تروریستی سازد.

اتحادیه اروپا در جولای 2013 (مرداد 92) نام «شاخه نظامی حزب الله» را در لیست گروه های تروریستی درج و در عین حال تاکید کرد که گفت و گوهای خود را با همه احزاب سیاسی لبنان از جمله حزب الله ادامه می دهد.

تفکیک قائل شدن بین «شاخه نظامی» و «شاخه سیاسی» به این خاطر بود که حزب الله به عنوان یکی از احزاب مهم سیاسی لبنان در دولت و پارلمان این کشور نماینده دارد و تروریستی نامیدن حزب الله پیامدها و مشکلات زیادی برای اتحادیه اروپا در تعامل با دولت لبنان ایجاد می کند.

اهداف و پیامدها

بسیاری معتقدند تصویب تحریم های جدید علیه حزب الله را باید در چارچوب نزاع آمریکا و ایران در خاورمیانه دید. از سوی دیگر بسیاری بر این نظرند که تحریم های جدید حرکت هماهنگ شده بین آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است.

«ثامر السبهان» وزیر سعودی تنها چند ساعت پس از تصویب تحریم های مالی جدید علیه حزب الله، در صفحه توئیتر خود نوشت: «حزب چریکی تروریستی باید مهار شود و همه کسانی که همکاری های سیاسی و اقتصادی و رسانه ای با آن دارند مجازات شوند. باید دست این حزب را در داخل و خارج لبنان کوتاه کرد و با قدرت جلویش ایستاد.»

اما آیا تحریم های جدید می تواند موجب کاهش نفوذ منطقه ای حزب الله و ایران شود یا اینکه صرفا منجر به ایجاد پاره ای اختلال ها در داخل لبنان خواهد شد؟

به نوشته روزنامه «البناء»، درج نام وزیران و نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان به اتهام تروریسم به موجب قانون جدید تحریم ها، ادامه کار دولت لبنان (که دو وزیر حزب الله در آن حضور دارند) با مشکل مواجه می کند و فعالیت نهادهای قانونی لبنان را در داخل و خارج کشور به تعطیلی می کشاند.

این روزنامه در مقاله ای تحت عنوان «آیا ترامپ موفق به منفجر کردن لبنان خواهد شد؟» افزود: تحریم های اقتصادی آمریکا می تواند منجر به نابودی اقتصاد لبنان شود چون صرف وجود هرگونه شبهه و تردیدی در خصوص همکاری شرکت ها و بانک ها و موسسه های اقتصادی و تجاری با حزب الله ممکن است به تحریم این شرکت ها بیانجامد. به عنوان مثال اگر یک شرکت چینی یا روسی اقدام به آسفالت یک جاده در حومه جنوبی بیروت کند فورا اتهام همکاری با حزب الله به این شرکت زده خواهد شد و نام آن در لیست شرکت های مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

این تحریم ها همچنین می تواند مستمسکی برای طرد و اخراج شهروندان شیعه از کشورهای منطقه و آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی قرار گیرد.

البناء با اشاره به حرکت خزنده برخی احزاب موید تحریم ها مانند حزب نیروهای لبنان و برخی احزاب المستقبل برای ایجاد اختلافات طائفه ای، این سوال را مطرح کرد که آیا دولت لبنان حاضر به پذیرش پیامدهای این تحریم ها خواهد شد؟ به ویژه در شرایطی که ممکن است این تحریم ها به فروپاشی دولت و درگیری داخلی منجر شود.

روزنامه «النهار» نیز در شماره روز گذشته خود نوشت: طرف های داخلی در لبنان نسبت به اقدام کنگره آمریکا در تصویب سه قانون اخیر که تحریم های سختگیرانه ای در حق حزب الله اعمال می کند سیاست بی طرفی در پیش گرفته و هیچ موضعی از خود بروز ندادند. فراکسیون وفاداری به مقاومت تنها گروهی بود که این تحریم ها را «تجاوز آمریکا در حق لبنان و ملت لبنان و سیادت این کشور» نامید و تصویب تحریم های جدید مالی را «دخالت آشکار در امور داخلی لبنان و به منزله زیر پا گذاشتن سیادت ملی لبنان» توصیف کرد.

روزنامه «الجمهوریه» به نقل از یک منبع نزدیک به حزب الله نوشت: فشارهای آمریکا بر حزب الله تازگی ندارد و این تحریم ها نیز اتفاق تازه ای نیست بلکه باید آن را در چارچوب «جنگ جایگزین» به شمار آورد. جنگ جایگزین به این معناست که وقتی رژیم صهیونیستی موفق نمی شود علیه حزب الله از گزینه جنگ مستقیم نظامی استفاده کند آمریکا چاره ای جز متوسل شدن به جنگ جایگزین نمی بیند برای همین دست به تحریم های مالی و تخریب تبلیغاتی و فعالیت های سیاسی علیه حزب الله در محافل بین المللی می زند.

لازم به ذکر است روزنامه «الاخبار» که به موضع گیری های نزدیک به حزب الله معروف است، در شماره روز پنجشنبه و جمعه خود نسبت به تصویب تحریم های جدید با بی اعتنایی برخورد کرد و هیچ خبری درباره آن حتی در صفحات داخلی خود درج نکرده است./۸۴۷/ب

منبع: ایرنا/ف

ارسال نظرات