۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۶۲۷۱۳۱
آیت الله جوادی آملی:

حوزه باید جهانی بیندیشد و جهانی حرف بزند | یونان معبر فلسفه است نه مبدأ آن

حوزه باید جهانی بیندیشد و جهانی حرف بزند | یونان معبر فلسفه است نه مبدأ آن
حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه باید جهانی حرف بزنیم و جهانی بیندیشیم، خواستار توجه بیشتر حوزه به علوم عقلی و آگاهی حوزه نسبت به مکاتب جهان شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امشب در مراسم سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که قرآن کریم کتابی جهانی است، گفت: قرآن بر تمام مکتب های جهان حکومت دارد و پیروز است و مرجع همه کتاب ها محسوب می شود.

وی افزود: خداوند متعال قرآن را به وسیله رسول گرامی اسلام(ص) بر همه چیز برجسته و برتر می کند، اگر جهانی حرف بزنیم و قمی، ایرانی و منطقه ای بیندیشیم هماهنگ با قرآن کار نکرده ایم بلکه باید جهانی حرف بزنیم و جهانی بیندیشیم.

 مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که قرآن سیطره، هیمنه و سلطنت بر محاکم دارد، اظهار داشت: اگر کسی در حوزه آیات را بخواند و قمی فکر کند در همین قم سیر می کند و نمی تواند جهانی باشد، وقتی کار جهانی می شود که مکاتب جهان در دست انسان باشد و گرنه نمی تواند بگوید این مکتب بر مکاتب دیگر پیروز است.

وی ادامه داد: سایر مکاتب باید کتاب درسی و رسمی ما باشد تا سلطنت قرآن را اثبات کنیم، اگر حضرت ظهور کرد و فرمود به غرب و شرق بروید آیا باید مکاتب و برتری مکتب اسلام بر آن ها را بشناسیم یا خیر؟ اگر جهانی کار کردیم در هرجایی می توانیم بر اساس مقتضای آن عمل کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت فعالیت های علمی و فرهنگی ابراز داشت: دین می گوید مرکب یک عالم غنی تر و قوی تر از خون شهید است، رسول گرامی اسلام(ص) قدوم پسر عموی خود که در حبشه مشغول فعالیت های علمی و فرهنگی بود را در برابر فتح خیبر که مشکلات اسلام را حل کرد یکسان می داند.

وی عنوان کرد: مسلمانان در مدینه تحت فشار و سلطه سلاطین خیبر بودند و ثروت و قدرت دست سرمایه داران خیبر بود، بازوان پرتوان علوی فتح خیبر را بر عهده گرفت که از پربرکت ترین و برجسته ترین نعمت های خداوند به مسلمین بود، در همان روز جعفر برادر امیرمؤمنان از حبشه آمد، پیامبر فرمود امروز خدا دو نعمت داد و من نمی دانیم از قدم جعفر خوشحال باشم یا فتح خیبر؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر فرمود عالم به روز کار فتح خیبر می کند و جعفر ۱۵ سال در حبشه فهمید و فهماند که به فرموده حضرت کار او مانند فتح خیبر مهم است؛ بنابراین یک روحانی می تواند مانند کار فتح خیبر نزد امام زمان(عج) ارزش داشته باشد  ویک روحانی می تواند به اندازه فتح خیبر کار کند.

وی علمای محقق را بر اساس روایات همتای فرشتگان دانست و اضافه کرد: باید تمام مکتب ها را بدانیم و ارزیابی کنیم تا سلطنت قرآن کریم تثبیت و تبیین شود البته باید عاقلانه سخن بگوییم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اخلاص بزرگانی مانند علامه طباطبایی گفت: اگر کسی به طمع این که چشمه بچوشد در یک اربعین جان بکند اخلاص نیست چرا که انسان دنبال آرامش خود است؛ از خدا جز خدا خواستن غبن است.

وی افزود: ذات اقدس اله فرمود قرآن باید جهانی باشد و پیامبر اکرم(ص) مسؤول جهانی کردن آن است، در مسائل مادی تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد اما در ارث معنوی تا وارت نمیرد چیزی به او نخواهد رسید، علامه طباطبایی این راه را طی کرده است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که باید کاری کنیم که به اندازه انقلاب اسلامی چشم پیامبر را روشن کند، اظهار داشت: امام چشم پیامبر را روشن کرد اما ما چرا این کار را نکنیم؟ ما می تونیم روشنی چشم پیامبر و امام زمان(عج) باشیم، الان راه باز است و نه باید بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم.

وی ادامه داد: زیارت نامه ها و مناجات باید درسی شود  و تا درسی نباشد قابل حل نیست، تا علوم عقلی، فلسفه و کلام نباشد این مسائل قابل حل نیست، مگر فقه بدون اصول قابل حل است؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هر کس بشر است مشمول برنامه بشری قرآن می شود، ابراز داشت: اگر جهانی حرف بزنیم نمی توانیم محدود فکر کنیم و از مکاتب بی خبر باشیم، حرف ها و مکاتب باید در دست حوزویان باشد، حضرت که آمد دیگر نمی فرماید که به فلان ده بروید چرا که مبلغان هر سال می روند بلکه می فرماید به شرق و غرب بروید و برای چنین کاری دست انسان باید پر باشد.

وی عنوان کرد: عقل، استدلال،  فطرت و برهان زبان بین المللی قرآن و پیامبر(ص) است، با جهان باید با برهان و عقل و حکمت حرف زد، وظیفه داریم پیام انقلاب و شهدا را برای جهانیان تفسیر و تبیین کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: یک سری غده های بدخیم داریم که مانند بول و خون نیست و آب ولو سیل هم باشد این عرضه را ندارد که غده های بدخیم استعمار و استکبار را پاک کند، آب فقط می تواند خون و بول را پاک کند اما خون شهید غده بدخیم استعمار و استکبار را پاک می کند. کشوری که خون داد می تواند در برابر استکبار بایستد.

وی اضافه کرد: کشور پاک باید به دست حوزویان میوه پاک بدهد، می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید استکبار ستیزی و حفظ کشور بر شما واجب است، حتما باید میوه ای داشته باشیم که غرب را محکوم کنیم؛ تا فلسفه و کلام نخوانیم و نیندیشیم نمی توان کاری کرد. باید این ها را احیا کرد و رشته عقلی باید در حوزه احیا شود؛ صحیفه، مناجات، احادیث و زیارتنامه ها باید درسی شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که یونان معبر فلسفه است نه مبدأ آن، گفت: سقراط انسان بزرگی به شمار می رود اما کوچکتر از آن است که مبدأ فکری باشد، افلاطون و ارسطو از بزرگان جهان هستند اما کوچکتر از آن هستند که مبدأ فکری محسوب شوند، ابراهیم به یونان رفت و سقراط تربیت کرد، مبدأ فلسفه خلیل حق است و می شود کسی راه خلیل حق را طی کند و سقراط، ارسطو و افلاطون شود.

وی افزود: وظیفه ما این است که وقتی کشوری خون داد و طیب و طاهر شد میوه طیب بدهد، وقتی منتظر امام زمان(عج) هستیم که جهانی حرف بزنیم و جهانی بیندیشیم.

محمد قمین
ارسال نظرات