۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۹۲۶۲۸

یادداشت | پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟

یادداشت | پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟
داستان تهی کردن کشور از آموزه‌های دین با الگو گرفتن از تفکر مدرن در مقابله با مسیحیت است که شمشیر مقابله با اسلام را کشیدند ولی یادشان رفت که اسلام، مسیحیت نبود و اینها مارتین لوتر نیستند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، جنجال رسانه‌ای دوباره شروع می‌شود، داستان دیگری در راه است تا از شرایط اجتماعی برای برنامه‌هایشان استفاده خود را ببرند. شرایط اقتصادی دشوار و گرانی افسارگسیخته، مشکلات را یکی پس از دیگری بر دوش مردم سنگین کرده است و همه به دنبال راهی برای رهایی هستند تا اینکه خبر بودجه سال 1398 منتشر می‌شود.

مردم نگاه‌هایشان به همه سو می‌چرخد تا واقعیت پشت پرده بودجه 98 را ببینند، اما انگار صدای طبال دولت برای انحراف افکار عمومی از حقیقت بلند شد و صدایی آشنا و گوش‌خراش چشمان نگران مردم را به سوی دیگری برد تا آن چیزی که هست، به فراموشی سپرده شود.

 

یادداشت // پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟

به نقل از سایت و روزنامه حامی دولت، قم کمترین بودجه را در میان استان‌ها دارد و سوال مطرح است که این همه هیاهو برای چیست و دست چه جریانی در کشور پشت این همه حرف هست؟

در این میان ناباورانه از کانال گیزمیز که محتوای هجو و گاهی فحشا را ترویج می‌کند و سابقه حمایت از رئیس جمهور منتخب در دوران انتخابات را نیز داشته است، گرفته تا کانال‌های متعدد تلگرامی حامی دولت، سایت‌ها، روزنامه‌ها و ... به تکه‌ای از یک سخنرانی پرداختند و همه همصدا آن را منتشر کردند و با این سخنان ابراز همدردی کردند.

مشاور نام آشنای دولت وارد صحنه می‌شود

صحبت‌های مشاور آشنای دولت روحانی درباره فراز و فرودهای بودجه بود. البته این جنگ روانی دولت برای کاهش بیشتر بودجه مراکز فرهنگی است تا بتوانند افکار عمومی را برای این کار همراه کنند. در حالی که شواهد مختلفی گویای این نکته است که چه شاهراهی از بودجه دولت به سمت روزنامه‌ها، رسانه‌ها و سایت‌های حامی دولت باز شده است.

 

یادداشت // پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟

تمام صحبت‌های آشنا در ردیف بودجه فرهنگی قرار می‌گیرد و با دیدن میزان بودجه بخش‌های مختلف می‌توان به این سوال پاسخ داد که با حذف بودجه فرهنگی نهادهای انقلابی که امروز توسط دولت نشانه رفته، این کار چقدر در اقتصاد ایران تاثیر گذار است.

به غیر از بودجه دفاعی کشور که کاهش قابل توجه آن موجبات تعجب همگان را برانگیخت، بودجه صداو سیما در سال 97 از هزار و هفتصد میلیارد تومان به هزار و نهصد میلیارد تومان در سال 98 رسید. جامعه المصطفی در سال 97، از سیصد و سه میلیارد تومان به دویست میلیارد تومان در سال 98 کاهش یافت و بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال 97 با ۲۶۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال در سال 98 به ۲۶۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تغییر یافت که تغییر چندانی نداشت.

 

یادداشت // پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟

بودجه دولت این روزها در اختیار کدام بخش قرار دارد و با همین نمودار می‌توان پاسخ تمام هیاهوها را داد، دولت به وسیله بودجه 98 نیز بنا دارد تا انتقام خود را بگیرند.

آدرس غلط دولت برای بودجه سال 98

آدرس غلط دولت برای بودجه سال 98 از آنجایی روشن می‌شود که وقتی میزان تغییرات ساختاری بودجه را در دولت مشاهده می‌کنیم، نقش‌ها به راحتی روشن و نمایان می‌شوند. بودجه‌های بالا وقتی برای شما بامزه می‌شود که به نقل از سایت مشرق می‌بینیم که بیمه ایران دوازده هزار میلیارد تومان و ایران ایر 3 هزار و دویست میلیارد تومان اختصاص یافت.

جریان روشنفکری همواره از ابتدا در حال ضربه زدن به ترویج تفکر دینی است. آشنا در سخنرانی خود گفت: هزاران اسم، از اسم خدا و پیامبران تا ماهواره، اتم، دفاع و ... ایجاد شده است تا عده‌ ای در عین اینکه بازنشسته اداری، سیاسی و ... هستند، بتوانند حامی پروری کنند. جامعه المصطفی یکی است که شما نامش را می‌دانید و هزارتای دیگر نیز هست که شما نامش را نمی‌دانید.

 

یادداشت // پنجره‌های پنهان بودجه 98 را چه کسی باز می‌کند؟

اعتماد آنلاین وابسته به دولت کنونی، این نمودار را برای سال 97 منتشر کرده است، مهمترین اشتباه این سایت در این است که نمی‌داند جامعه المصطفی توسط آیت الله مکارم اداره نمی‌شود و قطعا درباره اطلاعات دیگرش نیز باید تحقیق کرد، چه بسا اشتباه باشد. اما درباره مجموعه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که حامی دولت است، باید سوال کرد که انتشارات چه نیازی به 71 میلیارد بودجه دارد؟ 

حجت الاسلام روانبخش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: «در دو سال اخیر 50 درصد بودجه موسسه امام پرداخت شد. یعنی دولت محترم در سال 1397 از 28 میلیارد بودجه تخصص یافته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، فقط 14 میلیارد آن را وصول کرد و در سال گذشته نیز وضع به همین منوال بود.»

البته این نمونه‌ای از چندین مجموعه و دانشگاه است که دولت بودجه آن را به طور کامل وصول نمی‌کند. ناگفته زمانی پیدا می‌شود که برای سایت جماران چهار میلیارد بودجه اختصاص می‌دهند و تا قران آخر آن بازپرداخت می‌شود ولی موسسه‌ای در قامت یک دانشگاه یا جامعه المصطفی با ماموریت مشخص تخریب می‌شود ولی غافل از نهادهایی که ترویج بی دینی می‌کنند و بودجه‌های هنگفت از دولت دریافت می‌کنند. /882/ی703/س

علی اصغر سیاحت

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات