۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۷۹۵۳۸
بسته انتخاباتی رسا؛

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان/ رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب+فایل

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان/ رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب+فایل
در این بسته انتخاباتی، اخباری شامل جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان، نقد دلسوزی های انتخاباتی جهانگیری و هشدار منتجب نیا به اصلاح طلبان را تقدیم مخاطبان می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هر چه به ایام انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، حساسیت افکار عمومی نسبت به اخبار انتخاباتی بیشتر می شود.

ما در این بسته انتخاباتی سعی داریم هر روز اهم اخبار انتخاباتی را با رصد از سایت ها و خبرگزاری های مختلف به سمع و بصر مخاطبان گرامی برسانیم.

در این بسته انتخاباتی، اخباری شامل جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان، نقد دلسوزی های انتخاباتی جهانگیری، اعلام کاندیداتوری ناظمی اردکانی، اجماع آفرین بودن رئیسی در میان کاندیداهای جبهه انقلاب، هشدار منتجب نیا به اصلاح طلبان و اظهارات انتخاباتی برخی چهره های شاخص را تقدیم مخاطبان محترم می کنیم.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

رئیسی می تواند گزینه اجماعی نیروهای انقلاب باشد

سردار کوثری در گفت وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که از برنامه جریان انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری اطلاعی دارید؟، می گوید: بنده مسائل مرتبط با جریان انقلاب را رصد می‌کنم؛ فعلاً نزدیک به 30 نفر از نیروهای انقلابی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند که به نظر اکثر آنها برای مدیریت کشور توانمند هستند؛ منتهی باید صبر کنیم تا نظر شورای نگهبان اعلام شود و بعد از مشخص شدن تائید صلاحیت‌ها ببینیم کدام گزینه برای مدیریت کشور مناسب‌تر است. مثلاً امروز بحث آقای قالیباف، آقا محسن (رضایی)، آقای سعید محمد، آقای دهقان یا آقای رستم قاسمی مطرح است باید ببینیم کدامیک از این برادرها می‌توانند گزینه نهایی باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال «فکر می‌کنید کدام گزینه‌ می‌‌تواند گزینه اجماعی نیروهای انقلاب باشد؟» گفته است: به نظرم آقای رئیسی اگر کاندیدا شوند گزینه اول و اجماعی نیروهای انقلاب خواهد شد اما باید صبر کرد و دید چه پیش می‌آید.

عارف مسیرش را از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم جدا کرد/معاون اول دولت اصلاحات با شعار «دولت زندگی» می‌آید

بابک‌آذرباد دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آقای عارف مسیری جدای از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دنبال خواهد کرد و در نخستین روز ثبت‌نام نامزدها در وزارت کشور حضور و نام‌نویسی خواهد کرد.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

وی گفت که نام دولت آقای عارف «دولت زندگی» و رنگ تبلیغات انتخاباتی وی همچون سال 92 سفید رنگ خواهد بود.

نمازی: با نیامدن رئیسی، میان اصولگرایان رقابت جدی شکل می‌گیرد

علی محمد نمازی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، درباره برخی خبرها در مورد معرفی محمد شریعتمداری وزیر تعاون به عنوان گزینه حزب کارگزاران سازندگی ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: از این موضوع بی‌خبرم و تاکنون حزب روی معرفی محسن هاشمی و محمدجواد ظریف اجماع داشته است و حتی اگر اسحاق جهانگیری بخواهد به این جمع اضافه شود، این موضوع را حزب بررسی می‌کند و جوانب را می‌سنجد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: اصلاح‌طلبان مشکلی برای اجماع بر روی نامزد مورد نظر خود ندارند و همه نسبت به سازوکار نهاد اجماع ساز (جبهه اصلاحات ایران) وفادار هستند. باید داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ابتدا ثبت‌نام کنند و زمانی که اسامی اعلام شد، می‌توانیم روی نامزد مورد نظر جماع کنیم.

دلسوزی انتخاباتی جهانگیری/ مردم فرافکنی دولت در ایفای وظایفشان را باور ندارند

حجت‌الاسلام حسن شجاعی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور و فرار از پاسخگویی وی در خصوص ضعف دستاوردهای دولت اظهار داشت:‌ آقای جهانگیری درباره فرار از پاسخگویی نسبت به مسئولیتش نمره 20 دارد.

وی افزود: ما شاهد آن هستیم که معاون رئیس جمهور فرار فراوانی را در این زمینه با وجود مشکلات متعددی که او و دولت برای مردم به وجود آورده است، دارد.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: اسحاق جهانگیری به شکلی عجیب و غریب و فضایی در حال دفاع از خود و تطهیر سوءمدیریتش است ضمن اینکه نسبت به رفقای اصلاح‌طلبش هم بی‌وفایی نشان داده است.

حجت‌الاسلام شجاعی گفت: از نگاه مردم فرقی بین جهانگیری و روحانی وجود ندارد و این دو نفر مسئول وضعیت اقتصادی و معیشتی و سفره‌های خالی آنان هستند.

نماینده ابهر در مجلس افزود: دولت در عدم ایفای وظیفه نمره 20 دارد و مردم دیگر دلسوزی‌های این افراد را قبول ندارند.

جهانگیری، ظریف و هاشمی گزینه‌های حزب کارگزاران برای انتخابات

نماینده حزب کارگزاران سازندگی ایران در جبهه اصلاحات ایران، گفت: اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را به عنوان گزینه‌های حزب برای انتخابات ریاست جمهوری به مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند.

اعلام کاندیداتوری ناظمی اردکانی / شعارم "دولت مردمی و تحول‌گرا" است

محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت و نهم و استاندار پیشین قم از جمله شخصیت‌هایی است که در ایام عید نوروز سال جاری برای حضور در عرصه انتخابات اعلام کاندیداتوری کرد.

وی به گفته خودش بخشی مهمی از عمر خدمتی خود در جمهوری اسلامی را در عرصه صنعت و اقتصاد گذرانده است. قائم مقام معاون وزارت صنایع بوده‌است، ریاست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، معاون تدوین استاندارد و  ریاست سازمان ثبت احوال کشور از جمله مسئولیت‌های پیشین وزیر تعاون دولت نهم است.

ناظمی اردکانی که دبیرکل جامعه اسلامی مدیران است  با شعار «دولت مردمی و تحول‌گرا» پا به عرصه انتخابات گذاشته است؛ هرچند معتقد است که شورای ائتلاف و شورای وحدت باید بر سر یک کاندیدا به وحدت برسند.

علی مطهری: برای ریاست جمهوری این دوره مناسب هستم!

خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگویی با علی مطهری، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است؛ او در بخشی از این مصاحبه گفته است:

فکر می‌کنم با توجه به سابقه ۱۲ سال نمایندگی و همچنین نائب رئیسی مجلس با مسائل کشور آشنایی کافی یافته‌ام.

من اهل رودربایستی، بده بستان، معامله و مصالحه نیستم لذا فکر می‌کنم برای ریاست جمهوری این دوره مناسب باشم، گرچه افراد قوی‌تر از من هم وجود دارند، اما در مجموع احساس کردم که ورود من در چنین شرایطی به نفع کشور است.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

حسین مرعشی: به فرمان فائزه هاشمی حرکت نمی‌کنیم

حسین مرعشی در گفت وگو با اکوایران گفته است: خانم فائزه هاشمی یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد، تک نفره است و الان جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود.

وی اضافه می کند: ایشان فقط عضو هستند و یک سال و نیم است که به حزب تشریف نمی آورند و ما هم برای ایشان احترام قائل هستیم ولی قرار نیست حزب کارگزاران با فرمان خانم فائزه هاشمی حرکت کند. ایشان می توانند مواضع شخصی خودشان را داشته باشند و امیدوار هستیم که فراتر از اینکه نفی کنند بتوانند برای آینده ایران راهکار ارائه دهند. هر کسی که بخواهد خودش را جانشین آقای هاشمی رفسنجانی معرفی کند باید دستش به لحاظ تدبیر و راهکار پر باشد. اینکه ما یک حرفی بزنیم که یک عده ای خوششان بیاید هیچ مساله ای از مسائل ایران حل نمی کند.

ابطحی: مردم از خاتمی عبور کرده‌اند

محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باروزنامه شرق گفت‌وگویی داشته است؛ او در بخشی از این مصاحبه می گوید: مردم از خاتمی عبور کرده‌اند، مردم در مسیر اصلاح‌طلبانه خود از مسیر دوری به اصلاح‌طلبان نگاه می‌کنند و در این مسیر توجهی هم به لیدرهای اصلاحات ندارند و از سویی هم کاری ندارند که نظر سیستم درباره سبک زندگی‌شان چیست.

امام: تاجزاده می‌خواهد مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کند

جواد امام، رئیس کمیته‌ی استان‌ها در جبهه اصلاحات ایران، درباره‌ی نامزد شدن مصطفی تاجزاده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به انصاف نیوز گفت: آقای تاجزاده به دنبال این است که مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند، تاجزاده کاندیدایی است برای رد صلاحیت شدن تا طیفی از اصلاح طلبان بهانه‌ای برای تحریم انتخابات داشته باشند، می‌گوید: اگر قرار بر تحریم بود، ایشان عملاً نامزد نمی‌شدند، اینکه چقدر امکان تایید صلاحیت ایشان وجود دارد، موضوع دیگری است. آقای تاجزاده در واقع سابقه‌ی سوئی، دزدی و اختلاس که نداشته است. هیچ جرمی به جز فعالیت سیاسی هم مرتکب نشده و اتهام ایشان فقط سیاسی بود.

او افزود: وقتی مدعی انتخابات آزاد هستیم. وقتی کسی جرمی مرتکب نشده است، چه ایرادی دارد نامزد شود؟ ایشان حتی اگر امروز زندانی بود، باز هم می‌‌توانست از داخل زندان کاندید شود. حق طبیعی او این بود که بیاید و ثبت نام کند. باید دید تا روز ثبت نام جمع‌بندی ایشان به چه صورت است، در حقیقت مردم باید تشخیص دهند که او صلاحیت دارد یا خیر. اینکه دیگران بخواهند این حق را از او سلب کنند، یک موضوع دیگر است. اگر شورای نگهبان او را تایید کند، جامعه خیلی خوشحال خواهد شد، چون شاهد تغییر رویکرد بزرگی از سوی شورای نگهبان خواهند بود و حق تعیین سرنوشت را به انسان‌ها می‌دهند و این مساله در قانون اساسی هم محترم شده است.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

نماینده مجلس ششم: سید حسن خمینی هم کاندیدا شود، نمی تواند رای بیاورد

نماینده مجلس ششم شانسی برای اصلاح طلبان در این دوره انتخابات ریاست جمهوری قائل نیست.

 آیتی معتقد است حتی اگر رئیس دولت اصلاحات یا حتی سید حسن خمینی کاندیدا شود هم رای نمی آورد.

مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس در پاسخ به این که با انتشار فایل صوتی آقای ظریف فکر می کنید این امر به ضرر اصلاح طلبان تمام می شود، گفت: انتشار یک فایل صوتی محرمانه یک کار غیراخلاقی بود، از طرف هر کسی این اتفاق افتاده باشد یک کار مجرمانه است. از طرف هر کسی که اتفاق افتاده باشد، حتماً باید دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور این موضوع را جدی رسیدگی کنند و ببینند چه کسانی باعث نشر این خبر شدند و این خبر را از حالت محرمانه به صورت عمومی درآوردند و بصورت خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان و رسانه های بیگانه شده است.

وی ادامه داد: باید نگاه کنیم به اینکه این نگاه محرمانه وقتی غیرمحرمانه درآمد یک جرم سیاسی، امنیتی است و باید درباره آن رسیدگی شود و این از نظر اخلاقی در اخلاق رسانه ای مردود است. وقتی کسی با یک رسانه ای صحبت و از آن رسانه تقاضا می کند، این مطالب باید برای ثبت در تاریخ بماند و آن رسانه آن خبر محرمانه را غیرمحرمانه کند، در نتیجه این کار غیراخلاقی در ساحت و حوزه رسانه ای و ژورنالیستی اتفاق افتاده است.

هاشمی طبا: در اجماع همه اصلاح طلبان روی جهانگیری تردید دارم

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال تایید صلاحیت جهانگیری گفت: آقای جهانگیری در آن مناظره مباحثی را مطرح و در همان دوره نیز شورای نگهبان صلاحیت ایشان را تایید کرد. به نظر نمی‌رسد، اتفاق خاص جدیدی رخ داده باشد که احراز صلاحیت ایشان با مشکلی یا مانعی مواجه باشد. اما در مورد اجماع روی ایشان تردید دارم. هاشمی طبا گفت: من در اینکه آقای جهانگیری را به عنوان نامزد مورد اجماع تمام اصلاح طلبان بدانم، کمی تردید دارم و این احتمال وجود دارد که فعلا اجماع کامل در حمایت از ایشان نباشد.

توصیه به ابراهیم رئیسی برای کاندیدا نشدن در انتخابات ۱۴۰۰

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا گفت: به عقیده من، آقای رییسی تنها کسی است که می تواند اصلاحات در قوه قضاییه را به عنوان امری حیاتی ادامه بدهد. بعد از خروج او از این قوه، اصلاحات سخت تر و کندتر خواهد شد.شخصیتی مثل او قوه قضائیه را به خوبی می شناسد و امروز هم دارای این ایثار و فداکاری است که با همکاران لغزش کرده خود برخورد کند و این شجاعت را داشت که در مقابل آنها صف آرایی کند؛ این شجاعت در مدیران گذشته کم رنگ تر بود. مصلحت کشور بیشتر در حضور او در قوه قضاییه است.

فائزه هاشمی: عصبانیت من از دولت بیشتر از عصبانیتم از اصولگرایان است

فائزه هاشمی: امروز عصبانیت من نسبت به دولت بیشتر از عصبانیتم نسبت به اصولگرایان است. آقای روحانی و بخشی از تیمش با اینکه اصلاح‌طلب نبودند ولی رای آنها پایگاه اصلاح‌طلبی داشت و باید به وعده‌های خود عمل و جور دیگری رفتار می‌کردند. اصولگرایان؛ این نام هم هیچ ارتباطی به منش و ویژگی‌های این افراد ندارد، که تکلیف‌شان معلوم است و نمی‌توانیم از آنها انتظار دیگری داشته باشیم. چرا همیشه باید به دنبال بد و بدتر باشیم؟! این بد و بدتر دیگر آنقدر فرقی با هم ندارند.آزموده را آزمودن خطاست. اگر بابا بود می‌شد رأی داد، چون بزرگی بود که می‌توانست راه را باز کنداما امروز دیگر آن بزرگ را نداریم و نه‌تنها این راه باز نمانده بلکه خود اصلاح‌طلبان این راه را بسته‌اند. متاسفانه عمده اصلاح‌طلبان به جای پذیرش اشتباهات‌شان در دور شدن از مردم و رفتن به سوی حاکمیت برای بقا، دچار فرافکنی هستند و مرتبا توپ را در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان می‌اندازند. اقدام به حذف بابا از سوی کسانی که به دنبال به بن‌بست رساندن اصلاحات بودند متأسفانه انگار درست بوده. بعید می‌دانم که خودشان چنین سرعتی را در نتیجه گرفتن از این اقدام پیش‌بینی می‌کردند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید نسبت خود را با جریان‌های سیاسی مشخص کنند

بسیج دانشجویی 8 دانشگاه کشور طی نامه‌ای به شخصیت‌های سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تاکید کرد: هر کاندیدا باید نسبت خود را با جریان‌های سیاسی حاکم در کشور مشخص کند و پاسخ گوی عملکرد گذشته جریان مد نظر در انتخابات های گوناگون باشد.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان / رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب

هشدار منتجب نیا به اصلاح طلبان

رسول منتجب نیا، در تحلیل خود از آرایش جناح های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: جناح اصولگرا در نهایت به وحدت نظر رسیده و یک کاندیدای جدی را معرفی می کند و سایر کاندیدهای این جناح هم کنار خواهند رفت. اصلاح طلبان هم باید به اجماع برسند در غیر این صورت سبد آرای آنها خرد و سرنوشت ۸۴ تکرار می شود.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان نباید اجازه دهند اختلاف نظرها ادامه یابد و بالاخره یک گزینه را با هر معیاری انتخاب کرده و روی آن فرد اجماع کنند، زیرا اصولگرایان مسایل داخلی خود را حل کرده و با یک گزینه وارد انتخابات می شوند. اگر اصلاح طلبان به وحدت نرسند، شکست آنها قطعی خواهد بود.

منتجب نیا با بیان اینکه بهترین شرایط برای انتخابات این است که هر دو جناح گزینه نهایی خود را معرفی کرده و رقابت سالمی داشته باشند، تصریح کرد:  دستگاه های اجرایی و نظارتی هم با سعه صدر برخورد کرده تا در جامعه احساس محرومیت، ممنوعیت و برخوردهای حذفی شکل بگیرد. اگر این اتفاق رخ دهد در بین مردم و سیاسیون دلسردی ایجاد می شود.

این فعال سیاسی درباره امکان شکل گیری دو قطبی در انتخابات، خاطرنشان کرد: تصور بعضی این است که دو قطبی شدن برای جامعه مضر است، در حالیکه برای یک جامعه پویا دوقطبی بودن خوب است و اشکالی ندارد، زیرا هر دو جناح برنامه‌های خود را ارائه و با هم رقابت کرده و در نهایت این مردم هستند که انتخاب می کنند. برخورد حذفی مسئولان یا رفتار غیراخلاقی مسئولان و هواداران آنها مضر است و صرف رقابت سالم از اجزای یک انتخابات رقابتی است.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی درباره هم وزن نبودن گزینه های اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت: قبول ندارم که کاندیدهای اصولگرایان از نظر سلبی و ایجابی وزین تر و سنگین تر از اصلاح طلبان هستند ولی کاندید اصولگرایان در نهادهای غیرانتخابی دارد می شوند تا زمینه برای مطرح شدن آنها فراهم شود، در واقع به آنها میدان داده می شود. در مقابل اصلاح طلبان نیروهای کارآمد ، موفق و مجرب زیاد دارند ولی مهم این است که آنها وحدت داشته باشند و اجماع را بر حزب گرایی و شخص محوری اولویت دهند./841/

برای دریافت فایل بسته انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

جدا شدن مسیر عارف از اصلاح طلبان/ رئیسی؛ گزینه اجماعی نیروهای انقلاب+فایل

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کالکشن بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
به چه فکتی عارف مسیرشو جدا کرده از اینا؟
1
0